«واکسن»؛ لغت سال ۲۰۲۱ دیکشنری وبستر

دیکشنری وبستر به تازگی لغت سال خود را اعلام کرده است. برای برخی ها این لغت نماد امیدواری و سلامتی است. برای برخی هم مسئله ای سیاسی‌شده. اما همه بر سر این موضوع توافق دارند که این لغت همه جا هست و بحث برانگیز هم هست. به گزارش CNN، این لغت بر اساس داده های واژگان مورد جستجو و افزایش سال به سال جستجوهای واژه انتخاب شده است.
«واکسن»؛ لغت سال ۲۰۲۱ دیکشنری وبستر
1400/09/09 - 20:39
تاریخ و ساعت خبر:
115298
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دیکشنری وبستر به تازگی لغت سال خود را اعلام کرده است. برای برخی ها این لغت نماد امیدواری و سلامتی است. برای برخی هم مسئله ای سیاسی‌شده. اما همه بر سر این موضوع توافق دارند که این لغت همه جا هست و بحث برانگیز هم هست. به گزارش CNN، این لغت بر اساس داده های واژگان مورد جستجو و افزایش سال به سال جستجوهای واژه انتخاب شده است.
پیتر سوکولوسکی، یکی از نویسندگان وبستر می گوید: «این کلمه ای است که دو داستان متفاوت دارد: یکی داستان پزشکی و دیگری سیاسی یا فرهنگی.»
این کلمه در حالی به عنوان لغت سال ۲۰۲۱ انتخاب می شود که سال ۲۰۲۰، کلمه ی «همه گیری» به عنوان لغت سال انتخاب شده بود. دیکشنری آکسفورد نیز کلمه ی vax که مخفف کلمه ی واکسن است را به عنوان کلمه ی سال معرفی کرده.








تحقیقات جدید در حوزه ی واکسن، کمپانی وبستر را بر آن داشت که در ماه مه مدخل «واکسن» را بسط و گسترش داده و آن را ویرایش کند. یک مدخل جدید هم برای عبارت immune response (واکنش ایمنی) علاوه بر مدخل immunity (ایمنی در برابر بیماری) به دیکشنری وبستر اضافه شد.
در وب‌سایت فرهنگ لغت وبستر، جستجوها برای واژه ی «واکسن» در سال ۲۰۲۰ به میزان ۶۰۱ درصد افزایش یافت. به خصوص اواخر سال که اولین دُز واکسن در ماه دسامبر در امریکا تزریق شد. جستجوها برای این لغت نسبت به سال ۲۰۱۹ نیز ۱۰۴۸ درصد افزایش داشته است.
در ماه اوت، به سبب توزیع گسترده ی واکسن در سطح جهان و داستان های موجود در خصوص خط مشی مقامات کشورها، تایید انواع واکسن و نرخ واکسیناسیون، جستجوی کلمه «واکسن» شاهد افزایش ۵۳۵ درصدی بود.
در همین زمان بود که نیویورک و کالیفرنیا زدن واکسن را برای افرادی که در بیمارستان ها و یا مراکز بهداشت کار می کردند، اجباری نمود. و باز در همین زمان بود که اعلان هایی در سطح ملی در خصوص دُز سوم و یا همان دُز تقویتی (بوستر) مطرح شد که همین موضوع، بحث هایی را درباره ی بی عدالتی در توزیع واکسن به همراه داشت.
حالا هم به خاطر صحبت هایی پیرامون سویه جدید اُمیکرون و بحث درباره ی میزان تاثیر واکسن ها در برابر آن، جستجوها در فصل پاییز همچنان به قوت خود باقی مانده است. سوکولوسکی معتقد است افراد بسیاری تا سال ها همچنان این لغت را جستجو خواهند کرد و این کلمه تبدیل به یک پدیده روزمره خواهد شد.
منبع: CNN
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زبان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو