رونمایی از کتاب قوانین مرتبط با کسب‌وکار اینترنتی

«مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی» عنوان کتابی‌ست که به تازگی با همکاری مشترک انجمن تجارت الکترونیک تهران، مرکز ملی فضای مجازی و همچنین مجموعه هزاردستان چاپ و رونمایی شده است.
رونمایی از کتاب قوانین مرتبط با کسب‌وکار اینترنتی
1400/10/12 - 19:16
تاریخ و ساعت خبر:
116092
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - «مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی» عنوان کتابی‌ست که به تازگی با همکاری مشترک انجمن تجارت الکترونیک تهران، مرکز ملی فضای مجازی و همچنین مجموعه هزاردستان چاپ و رونمایی شده است.
انجمن تجارت الکترونیک تهران توسط جمعی از شرکت های بزرگ حوزه تجارت الکترونیک تاسیس شده است. ماموریت این انجمن، ایجاد بستری مناسب جهت تعامل سازنده نهادهای حاکمیتی و دولتی، تصمیم سازان و قانون گذاران، سرمایه گذاران و کسب و کارهای اینترنتی در راستای بهبود فضای کسب و کار و شناساندن این بخش از اقتصاد به گروه های مورد اشاره و متعاقباً گره گشایی در چالش های مرتبط است.
این انجمن برای نخستین بار با تلاش مجموعه‌ای از کارشناسان حقوقی هلدینگ هزاردستان با هدف شناسایی دقیق مصوبات لازم الاجرا و مراجع صالح وضع‌کننده مقررات در این حوزه، اقدام به گردآوری و تجمیع مصوبات مرتبط با کسب‌وکارهای آنلاین در یک مجموعه ۸۵۰ صفحه‌ای کرده ‌است.
رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک:
هدف بخش خصوصی کمک به بروزرسانی قوانین کسب و کار فضای مجازی است

نیما قاضی، رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک در مراسم رونمایی کتاب « مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی» گفت: ابتکار انتشار این کتاب از سوی گروه هزار دستان بوده است که آن را با انجمن در میان گذاشت و با سرمایه گذاری که انجام شد، این کتاب به چاپ رسید.
نیما قاضی افزود: در این کتاب 119 قوانین و مقررات در سه بخش گردآوری شده است. 20 درصد حجم آن درباره سیاست هایی که در حوزه کسب و کارهای فضای مجازی اعمال می شود و این سیاست ها در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است و معمولا قوانین و مقررات در راستای این سیاست ها تدوین می شود.
وی در ادامه گفت: 20 درصد دیگر از حجم کتاب شامل قوانینی است که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و قوانین موضوعه کشور است و ممکن است بر مبنای آنها قانونگذار پیش بینی هایی کرده باشد تا درباره جرائمی کمک کننده و یا بازدارنده باشد.
به گفته قاضی 60 درصد از حجم کتاب نیز شامل مقرراتی است که سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی مانند سازمان ساترا یا اینماد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت و ... آنها را مقررات گذاری کرده اند. این بخش از کتاب چالشی تر است، چرا که نه تنها قوانین با هم در تضاد هستند بلکه مشخص نیست که اگر دو قانون با هم تناقض دارند باید به کدام یک از قوانین استناد کرد و بر چه اساسی این مقررات را تصویب کرده است از این جهت یکی از خوبی های این کتاب هم کنار هم قرار گرفتن قوانین و مقررات و سیاست هایی که که بعضا با هم در تضاد هستند.
رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک با بیان اینکه این کتاب دارای 850 صفحه است، گفت: و زیاد بودن تعداد صفحات این کتاب نشان می دهد که قوانین و مقررات زیادی در حوزه کسب و کارهای فضای مجازی وجود دارد.
وی هدف انجمن تجارت الکترونیک از چاپ و توزیع کتاب «مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی » را برداشتن یک گام به جلو از طرف بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی می خواهد نشان دهد که کسب و کارهای فضای مجازی تنها به دنبال انتقاد صرف نیست که چرا اتفاقات افتاد از این رو فکر می کنیم باید بخش خصوصی نیز در کمک به اکوسیستم کسب و کارهای مجازی یک قدم جلو گذاشته و نظرات خود را اعلام کند
به اعتقاد قاضی بخش خصوصی به دنبال این است که قوانین و مقررات در کشور به روز و با کیفیت شده و قوانین صحیح با کمک بخش خصوصی تدوین شود و یا قوانین قبلی هم که در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد تصحیح شود و این انجمن آمادگی دارد تا در این زمینه کمک کند.
به گفته وی همانطور که در ماه ها و سال های اخیر هم دیدیم، برخی از قوانین و مقرراتی که با همکاری بخش خصوصی تدوین نشده بعدها بخش خصوصی را دچار مشکلات زیادی کرده است.
وی در پایان نیز گفت: از آنجایی که مرکز ملی فضای مجازی به مدیریت فیروز آبادی رئیس مرکز با بخش خصوصی تعامل خوبی دارد بنابراین رونمایی این کتاب در این مرکز برگزار شد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی:
نمی‌توان قوانین را در اتاق‌های در بسته نوشت

ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مراسم رونمایی از کتاب « مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی» با ابراز خرسندی از به سرانجام رسیدن یک پروژه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که یکی از خصیصه های فضای مجازی است ، گفت:این اقدام را تلاشی ممدوح و گامی برای افزایش آگاهی فضای مجازی کشور می دانم .
به گفته وی ما باید در قوانین و توافق فرهنگی و اجتماعی توجه داشته باشیم و نمی شود قوانین را در اتاق های دربسته نوشت، گفت: به همین دلیل است که بحث جدیدی به نام حکمرانی مطرح می شود .
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: بشر امروز پذیرفته است که عصر مقررات زدایی عصر ممدوحی است و این عصر ممدوح با ضرورت این که فضای مجازی به قوانین و مقررات جدید نیاز دارد، مغایرت دارد و از این رو یکی از وظایف مرکز ملی فضای مجازی این است که ما بین نیاز به قانون و مقررات جدید و عصر مقررات زدایی تعادل ایجاد کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی به قدیمی بودن قوانین اشاره کرد و گفت: قوانینی که در کشور وجود دارد، قوانین قدیمی و مربوط به 15 سال پیش است. البته چه خوب شد که نوشته شده چون اگر نوشته نمی شد،مشخص نبود در این فضا چه اتفاقاتی می افتاد .
فیروزآبادی درباره قانون صیانت از فضای مجازی نیز گفت: علت این است که جامعه و اقتصاد به سطحی از بلوغ رسیده که به قانون واکنش نشان می دهد قانونگذاری ما هنوز مبتنی بر درهای بسته است اصلاح آن هم کار سختی است ولی باید ما از این بن بست خارج شویم
به اعتقاد وی یکی از راه های خروج از بن بست انتشار کتابی مانند « مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی» است. انتشار این کتاب را به فال نیک میگیرم که از سوی انجمن تجارت الکترونیک انجام و منتشر شده هرچند باید اقدام های دیگری هم باید انجام شود به هر حال اقدام به انتشار و آگاهی رسانی و بالا بردن سطح آگاهی جامعه بسیار مهم است.
این مقام مسئول در ادامه گفت: به عنوان فردی که سال های زیادی در فضای مجازی کشور فعال بوده ام روند رشد و تکاملی فضای مجازی کشور را مثبت می دانم و این بلوغ است که کار قانونگذاری را سخت می کند. به هر حال ما در حال دیدن گفتمان های سطوح مختلف در فضای مجازی هستیم و گفتمان ها در فضای آرامی برقرار می شود و ما را به نوعی وحدت نظری هدایت می کند .
وی در پایان نیز گفت: مرکز ملی فضای مجازی هر اقدامی از سوی بخش خصوصی و نهادهای مدنی صورت بگیرد استقبال می کند و معتقدیم ما در نظام حکمران یکشور برای بخش خصوصی و نهادهای مدنی جای بیشتری باز می کنیم.
معاون فرهنگی ، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی :
تلاش بخش خصوصی برای دسترسی یکجا به قوانین و مقررات قابل تقدیر است

قاسم خالدی معاون فرهنگی ، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی که در تحقق کتاب مجموعه قوانین و مقررات کسب و کارهای اینترنتی نقش حمایتگرانه و ارزشمندی داشتند، گفت: یکی از ابعاد مهم پدیده فضای مجازی اقتصاد دیجیتال است به تبع آن بحث تجارت الکترونیکی و کسب وکارهای اینترنتی است.
معاون امور فرهنگی، اجتماعی و محتوایی مرکز ملی فضای مجازی گفت: از بخش خصوصی انتظار داریم که بتواند از ظرفیت خود مانند همین کاری که صورت گرفته در خصوص شناساندن نقاط مهم و چالش برانگیز فضای مجازی به جامعه و مسئولانی که تصمیم گیری می کنند، بیشتر و کاملتر یاری دهند.
وی افزود: ما با تشکیل 13 میز تخصصی در معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در تلاش هستیم تا بیشترین ارتباط را با بخش خصوصی برقرار کرده و تعاملی که با این بخش برقرار کرده است، ثمرات بسیار خوبی نیز در برداشته و توانستیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
خالدی در پایان این وعده را هم داد که مرکز ملی فضای مجازی بعد از این قوانینی که مربوط به حوزه محتوا و فرهنگی و اجتماعی است را با همکاری بخش خصوصی و بهره گیری از این ظرفیت در قبل و حین تدوین قوانین استفاده کنیم تا این رویکرد موجب شود تا قوانین ما کامل تر و مورد توجه جدی تمام اقشار جامعه قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت هزار دستان :
هدف از انتشار کمک به اخذ تصمیمات بهتر حاکمیت است

مجید رضوی مدیرعامل شرکت گروه توسعه فناوری اطلاعات هزاردستان که با همکاری انجمن تجارت الکترونیکی کتاب مجموعه قوانین و مقررات کسب و کارهای اینترنتی را گردآوری و منتشر کرده است، گفت: وقتی کسب و کاری در هر حوزه فعالیت فضای مجازی می خواهد شکل بگیرد، وجود قوانین نیز در این راستا موثر است و معمولا به دلیل تعدد قوانین و مقررات و مطلع نبودن خیلی از دستگاه ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی با این دسته از قوانین باعث می شود که در این فرایند مشکلاتی زیادی برای راه اندازی کسب و کارای فضای مجازی و حتی در ادامه کار آنها بوجود آید.
به گفته رضوی تهیه این کتاب نقطه شروعی است که ما باید مجموعه قوانین و مقررات را بسیار جدی بگیریم تا قانونگذار دولتی و حاکمیتی بتواند با تعامل بخش خصوصی قوانینی که نیاز به اصلاح دارند را اصلاح کنند و در مجموع قوانینی را تدوین کنند که به توسعه کشور کمک کند.
رضوی افزود: در این فرایند باید حاکمیت و قانونگذار به این نتیجه برسند که در کنار فعالان اقتصادی ان بخش با هم و با تعامل با یکدیگر فکر کرده و قوانینی تهیه کنند که به توسعه اقتصاد دیجیتالی کمک کنند. نگاه حاکمیت و دولت در تهیه قوانین نباید یک طرفه باشد و بدون نگاه به اثرات آن و تجربه کسب و کارهای آن حوزه نباید قوانین تنظیم شود که این خود عملا باعث چالش و ایجاد و موانع می شود و از رشد کسب و کارها جلوگیری می کند.
علاقه مندان به تهیه این کتاب می‌توانند با تلفن‌ انجمن تجارت الکترونیک تهران به شماره‌ی 09122179709 تماس گرفته و یا به سایت انتشارات دادگستر به نشانی http://www.dadgostarpub.ir/default.aspx?BooksView=1&index=23225 مراجعه کنند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کسب و کار آنلاین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
ادبیات و نشر
V
آرشیو