مدیر: " آموزشگاه قالیبافی بافت سرا "را در شهرستان چرداول

وقتی یک دار قالی ، سرمایه اولیه بانوی کارآفرین چرداول می شود/ آموزش هزار کارآموز و ایجاد اشتغال برای 100 نفر کارنامه چهارده ساله کارآفرینی خانم نظری!

کارآفرین نمونه شهرستان چرداول گفت: درکنار قالیبافی رشته های دیگری مانند گلیم بافی ساده،گلیم بافی نقش برجسته ،فرشینه ... را نیز یادگرفتم وآموزش دادم وتاکنون بالغ 1000کارآموز دراین رشته ها داشته ام که حدود 100کارآموز فعال ومشغول به کار هستند.
وقتی یک دار قالی ، سرمایه اولیه بانوی کارآفرین چرداول می شود/  آموزش هزار کارآموز و ایجاد اشتغال برای 100 نفر کارنامه چهارده ساله کارآفرینی خانم نظری!
1401/04/25 - 08:04
تاریخ و ساعت خبر:
140048
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از ایلام- تکش متولد 1348 در روستای محمد قلی آسمان آباد از توابع شهرستان چرداول است، با اینکه علاقه زیادی به ادامه تحصیل داشته اما زمانی که ازدواج می کند نمی تواند ادامه تحصیل بدهد بعد از ازدواج با خانواده همسرش زندگی می کردند و همسرش کارگر بوده مشکلات و سختی‌های فراوانی در زندگی داشته است و پستی و بلندی‌های فراوانی را تجربه کرده است. و امروز ما می خواهیم گفتگوی با این بانوی پر تلاش داشته باشیم.

چگونه به حرفه فرشبافی روی آوردید؟
درسال 67 زمانی که با همسرم ازدواج کردم ، شریک خانواده همسرم بودم ولی کم کم جدا شده وزندگی مستقلی را در یک اتاق کوچک شروع کردیم ومشکلات ما با تولد فرزند بزرگم محدثه شروع شد که با پول کارگری همسرم نمیتوانستیم چرخ زندگی را به راحتی بچرخانیم واین موضوع باعث شد که به فکر کار وکمک خرجی باشم . از این رو با توجه به اینکه با هنر فرشبافی وگلیم بافی از قدیم آشنا بودم؛ در واقع این هنر از مادرم به من رسیده بود شروع به ادامه تحصیل و موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته فرش شدم ودر کنار تحصیل کم کم با اداره صنایع دستی ومیراث فرهنگی فعالیت می کردم.
چطور فعالیت را در زمینه اقتصادی آغاز کردید؟
از سال 1387 به کمک اداره میراث فرهنگی وگردشگری کارآفرینی را آغاز کردم و از سال 87 تاکنون با همکاری ادارات صنایع دستی،فنی وحرفه ای ،جهاد دانشگاهی ،سازندگی ناحیه چرداول" آموزشگاه قالیبافی بافت سرا "را در شهرستان چرداول دایر نمودم.واین شروع مربیگری بنده بطوررسمی بود .

ابتدای کار با چند نفر شروع کردید؟
با یک کارآموز و تنها با یک دار قالی شروع به کار کردم . درکنار قالیبافی رشته های دیگری مانند گلیم بافی ساده،گلیم بافی نقش برجسته ،فرشینه ،شبه فرش،چیت بافی،حصیربافی وکلاش بافی را نیز یادگرفتم وآموزش دادم وتاکنون بالغ 1000کارآموز دراین رشته ها داشته ام که حدود 100کارآموز فعال ومشغول به کار هستند.
چطور بازاریابی کردید؟
ابتدا از تولیدات به اقوام و آشنایان می فروختم و بعد از اینکه کیفیت کار را دیدند توانستم سفارشات زیادی بگیرم و بعد از طریق فضای مجازی شروع به بازاریابی کردم.
آیا در نمایشگاههای بین المللی در خارج کشور نیز حضور پیدا کردید؟ تا کنون در نمایشگاههای استانی وکشوری شرکت نمودم وتوانسته ام محصولات را به استان ها وکشورهای دیگر صادر کنم وخدا راشاکرم که این خود زمینه ای شد برای تولید محصولات بیشتر وبهتر که در سال 1396 بعنوان کارآفرین نمونه انتخاب شدم.خودم شخصا در نمایشگاه شرکت نکردم ولی محصولات زیادی به نمایشگاه عراق فرستادم و اونجا به فروش رسیدند.و از طریق فضای مجازی گیوه مردانه به استرالیا و کشور های دیگر فروختم.

چه سخنی با مسئولین درباره توجه به فرش و گلیم و کلاً صنایع دستی دارید؟
من با وجود اینکه اولین و تنها مربی کلاش بافی در استان ایلام و هم چنین چندین بار به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده ام انتظار دارم مسئولین کمک کنند تا بتوانیم محصولات را به راحتی به فروش برسانیم و اینکه شرایطی رو برای ما فراهم کنند تا به راحتی آموزش این حرفه را داشته باشیم .
آیا زمینه اشتغالزایی در تهیه مواد اولیه فرش بافی در شهرستان فراهم است؟
خیر .من مواد اولیه رو از شهرستان و استا های دیگر تهیه میکنم.
آیا خودتان را یک بانوی موفق می دانید؟
بله.توانسته ام هنر مادری را به اکثریت بانوان شهرستان آموزش دهم وکمک خرج خانواده ام باشم هم اینکه به خانم های دیگری کمک کردم که بتوانند با کار در کارگاه قالی بافی کمک خرجی برا خانواده های خود باشند.

آیا کرونا روی کار شما تاثیر منفی داشته است؟
بله کرونا باعث شد بیشتر کلاس ها تعطیل شوند و همینطور نمایشگاه ها برگزار نشود.
آیا در این کارآفرینی خانواده پشتیبانت بوده اند و نقش آنها در پیشرفت شما چه بوده است؟>
بله با اینکه مجبور بودم در روستاهای دورافتاده آموزش دهم خانواده ام همیشه پشتیبان و همراه من بودند.

در پایان شما از خود راضی هستید؟
بله الحمد الله از طریق فروش این صنایع دستی صاحب خانه و یک مغازه کوچک شدیم و همسرم با خرید چند راس گوسفند مشغول دامداری هستند «خدا را شکر همه چیز خوبه....»
خبرنگار فاطمه نظری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وقتی یک دار قالی ، سرمایه اولیه بانوی کارآفرین چرداول می شود/ 1000 کارآموز و 100 بانوی شاغل کارنامه کارآفرینی خانم نظری!
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو