یک بنای تاریخی دیگر پاتوق معتادها شد!

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک می‌گوید: بنای تاریخی ارگ ارغوانی بدون هیچ گونه نگهداری، مرمت و توجه به حال خود رها شده و هم‌اکنون به محلی برای جولان معتادان تبدیل شده است.
یک بنای تاریخی دیگر پاتوق معتادها شد!
1401/12/09 - 18:39
تاریخ و ساعت خبر:
145651
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک می‌گوید: بنای تاریخی ارگ ارغوانی بدون هیچ گونه نگهداری، مرمت و توجه به حال خود رها شده و هم‌اکنون به محلی برای جولان معتادان تبدیل شده است.
نسرین کریمی اظهار کرد: ارگ ارغوانی این شهرستان به امان خدا رها شده‌ است، حد و حدود تاریخی آن مشخص نیست و در حال تخریب است. همچنین چرای‌ گوسفندان در اطراف این بنای تاریخی باعث شده این بنا کارکرد خود را حتی برای بازدید گردشگران از دست بدهد.
او تصریح کرد: این اثر تاریخی در حالی که می‌توانست باعث جذب گردشگر در استان شود متاسفانه به دلیل رفت‌وآمد گوسفندان و صحنه‌های کنار آن در حال تخریب است.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از جانب اداره میراث فرهنگی این شهرستان گفت: هم‌اکنون از ورود و چرای گوسفندان به این بنا جلوگیری شده است اما متاسفانه فضولات گوسفندان در سراسر آن مشاهده می‌شود.
کریمی خاطرنشان کرد: این خانه تاریخی در صورت مرمت اصولی حتی می‌تواند به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان باغملک کاربرد داشته باشد اما افسوس و صد افسوس که برای چنین میراثی هیچ ارزشی و توجهی قایل نمی‌شوند.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک با بیان اینکه مشکل اصلی برای مرمت این بنای تاریخی محدودیت بودجه‌ میراث فرهنگی است خاطرنشان کرد: اگر مرمت و حفظ این اثر تاریخی به بهانه کمبود بودجه و... به تعویق بیفتد نابودی و تخریب این سرمایه‌ ارزشمند تاریخی و فرهنگی قطعی می‌شود.
در جنوب غربی باغملک، بر بلندی مشرف به رودخانه ابوالعباس، بنای زیبای سنگ و گچی ارغوانی قرار دارد. طرح زنده‌سازی این بنا با طاق‌های قوسی و حیاط مرکزی جهت مهمانسرای شهر تهیه شده است. کوشک ارغوانی شهر باغملک جلوه‌ای از توانمندی ایرانیان در هنر معماری از دیرباز است. این بنای تاریخی از مصالح سنگ و گچ احداث شده و طرح این بافت قدیمی با طاق‌های قوسی و حیات مرکزی به ‌عنوان مهمان‌سرای شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.
ایسنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بودجه، سرمایه، معماری،، تاریخی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
محیط زیست
V
آرشیو