خزعلی در گردهمایی کمیسیون مقام زن مطرح کرد

کاهش شکاف جنسیتی کشور تا ۹۷ درصد/رشد ۱۷ برابری دانش آموختگان زن

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به کاهش شکاف جنسیتی در ایران تا ۹۷ درصد گفت: رشد دانش آموختگان زن ایرانی به ۱۷ برابر گذشته ارتقا یافته است.
کاهش شکاف جنسیتی کشور تا ۹۷ درصد/رشد ۱۷ برابری دانش آموختگان زن
1401/12/15 - 19:41
تاریخ و ساعت خبر:
145794
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - انسیه خزعلی در گردهمایی شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن که با هدف ارتقای جایگاه و بررسی وضعیت پیشرفت زنان در سراسر جهان برگزار شد، اظهار کرد: فرصت گردهمایی شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن با هدف ارتقای جایگاه و بررسی وضعیت پیشرفت زنان در سراسر جهان را مغتنم می‌شمارم تا نه فقط در جایگاه حقوقی معاون رئیس جمهوری بلکه در کسوت زن ایرانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران توانمند شده است، اذعان دارم کمیسیون مقام زن و دیگر ارکان ملل متحد ثمره سالیان دراز مبارزه زنان و مردانی است که می‌خواستند نه فقط ابر قدرت‌ها بلکه همه انسان‌ها فارغ از زر و زور، رنگ و نژاد، جنسیت و مذهب، منطقه جغرافیایی و توان اقتصادی، برابر سخن بگویند و برابر تصمیم بگیرند.
وی ادامه داد: نشست امروز ما می‌بایست نمایانگر همه تلاش‌ها برای موفقیت چندجانبه‌گرایی می‌بود اما آیا به واقع چنین است؟. آیا ما امروز در کرسی‌های برابر و با رأی برابر در اینجا گرد آمده‌ایم؟. آنچه توسط سیاست بازان غربی به بهانه‌های واهی و بازی‌های دروغین از طریق رسانه‌های اجیر شده با سلب حق قانونی عضویت زنان ایرانی در این کمیسیون که طی فرآیند رسمی به آن دست یافته بودند انجام گرفت، نه فقط پایمال کردن اصول ملل متحد و باورهای جهانیان به آرمان‌های چندجانبه گرایی بلکه بدعت رویه‌ای پر خطر و نا صحیح بود که یقیناً بعد از این نیز شاهد تکرار آن خواهیم بود.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: طنز تلخ ماجرا آنجا است که برخی کشورهایی که در این امر پیشتاز بودند بیشترین آمار قتل و زندانی کردن زنان و خصوصاً سیاهپوستان را در کارنامه خود دارند و خشونت علیه زنان در آن کشورها مصداق نقض فاحش حقوق بشر است.
خزعلی با بیان اینکه عضویت ایران در حالی لغو می‌شود که زنان آن در زمینه‌های مختلف خصوصاً بهداشت و سلامت وضعیت بهتری از کشورهای مذکور دارند، افزود: علاوه بر آن کشور من توانسته است همگام با پیشرفت زنان خود زنان مهاجر افغانستان را نیز تحت آموزش تا سطوح عالی قرار دهد.
وی معتقد است: آنچه بهانه‌ای برای لغو عضویت ایران بود امری بدون استناد قانونی، بر پایه دروغ و فشار قدرت‌های سلطه طلب و غوغای رسانه‌های اجیر شده و با هدف صرفاً سیاسی و برای منزوی کردن ایران بوده است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود به ارائه آماری در حوزه پیشرفت زنان ایرانی پرداخت و خاطر نشان کرد: کشورم با تمرکز جدی بر امر آموزش یکپارچه و برابر، ضمن کاستن از شکاف جنسیتی تا ۹۷ درصد در آموزش ابتدایی و متوسطه بی‌سوادی دختران را ریشه کن کرده است.
خزعلی با بیان اینکه سیاه نمایی‌های تبلیغاتی رسانه‌های معاند درحالی سعی در کمرنگ کردن تأثیرگذاری زنان اندیشمند ایرانی در عرصه بین المللی کرد که در دهه‌های گذشته رشد دانش آموختگان مرد ۷ برابر شده، رشد دانش آموختگان زن ایرانی به ۱۷ برابر گذشته ارتقا یافته است، تصریح کرد: نسبت زنان عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها به حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است و ۶۰ درصد از معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به استناد گزارش ۲۰۲۲ شاخص جهانی نوآوری، حضور بیش از ۵۶ درصد زنان در دوره‌های آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی کشورم دوشادوش مردان سریع‌ترین رشد عملکرد در عرصه نوآوری در جهان را رقم زده است.
وی عنوان کرد: فعالیت ۹۴۰ شرکت دانش بنیان با مدیر عاملی بانوان و مشارکت زنان، در هیأت مدیره بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش بنیان، فعالیت ۳۰۳ شرکت خلاق بانوان در سراسر کشور و حمایت از صدها طرح مرتبط با حوزه فناوری و فضای مجازی بیانگر مشارکت حداکثری زنان در توسعه فناوری‌های نوین است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پایان سخنان خود یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی می‌خواهد که در مقابل نقض حق توسعه زنان که بر اثر جنگ‌ها و تحریم‌های قهر آمیز یکجانبه و نیز رویه‌های ناصحیح مدرن به نام حقوق بشر ایجاد شده است، بایستند و از اعمال این روش‌های ناقض حقوق بشر علیه کشورها، خصوصاً زنان و کودکان جلوگیری کنند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، جوانان، انسیه خزعلی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو