قاسمی تأکید کرد؛

بودجه فرهنگی برای رشد نرخ فرزند آوری صفر شد؟

کارشناس حوزه جمعیت ضمن هشدار درباره انحراف از سیاست‌های افزایش جمعیت گفت: فرصت بازسازی هرم سنی جمعیت در حال از بین رفتن است.
بودجه فرهنگی برای رشد نرخ فرزند آوری صفر شد؟
1401/12/20 - 21:36
تاریخ و ساعت خبر:
145940
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - صالح قاسمی، کارشناس حوزه جمعیت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره بودجه مصوب قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ به دستگاه‌های مربوطه اظهارداشت: متأسفانه بی توجهی و بی مسئولیتی در این حوزه آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته است و نه تنها در دولت سابق اتفاق خاصی نیافتاد بلکه در دولت سیزدهم علیرغم ادعای همراهی با سیاست‌های جمعیتی برنامه به خوبی پیش نرفت و در همه شاخص‌ها رکورد حداقلی در حوزه جمعیت ثبت و فرزند آوری به سرعت در حال کاهش است.
کارشناس حوزه جمعیت بیان داشت: اکنون اعلام خطر می‌کنم که اگر ۳ تا ۴ سال آینده زمان را ازدست دهیم هم اعتماد عمومی نسبت به اجرای قانون جوانی جمعیت را از دست خواهیم داد و هم فرصت بازسازی هرم سنی جمعیت نخواهیم داشت.
وی افزود: الگوی فرزند آوری لازم است اصلاح شود و نباید قانون تبدیل به شعار و نماد تو خالی باشد باشد. سال اول اجرای قانون در سال ۱۴۰۱ بدین منظور ده هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص بودجه در نظر گرفته شد که باید ۱۲ هزار میلیارد می‌بود که سازمان برنامه و بودجه مدعی شد ۶ هزار میلیارد را محقق کرده در حالی که اینچنین نیست حق اولاد و عائله مندی را به اسم جوانی جمعیت ثبت کردند و لذا از ۱۰ هزار میلیارد تومان هیچ بودجه‌ای تخصیص نیافته است و این خیلی جای تعجب دارد. بدون پول نمی‌توان ابر بحران جمعیت را مدیریت کرد.
قاسمی گفت: در بودجه ۱۴۰۲ هم در ابتدا در نسخه اولیه ۷.۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه جوانی جمعیت در نظر می‌گیرند بعد در ادامه ادعا می‌کنند این ۱۸ هزار میلیارد تومان است و دقیقاً با همان روش قبلی که حق اولاد و عائله مندی و… را ذیل مفهوم قانون جوانی جمعیت می‌آورند خلاف واقع است و متوجه می‌شویم سازمان برنامه و بودجه اساساً تخصیص بودجه به دستگاه‌های فرهنگی را در اولویت کار ندارد و بنا دارد همین مبلغ اندک را فقط به طرح‌هایی تخصیص دهد که کاملاً سیستماتیک در دستگاه‌ها اجرا می‌شوند به عبارتی پروژه‌های عینی و سخت افزاری و این انحراف بزرگ از سیاست‌های جمعیت است و به نظرم مدیران در سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشند.
این کارشناس حوزه جمعیت ادامه داد: باید پاسخ نگرانی‌های رهبر انقلاب و آینده هولناک پیری جمعیت در ایران را بدهند با چه توجیهی و مجوزی چنین کاری می‌کنند با بحرانی مواجهیم که لایه‌های مختلف فرهنگی و نگرشی در آن دخیل اند و اکنون با چه روشی عمل می‌کنند سازمان برنامه دقیقاً مسیر دولت روحانی را در موضوع جمعیت دارد پیش می‌برد و با این رویکرد فرصت ۳ تا ۴ سال آینده را در حوزه جمعیت از دست خواهیم داد.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
افزایش جمعیت، فرزند آوری، لایحه بودجه،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو