حجت‌الاسلام ساکی مطرح کرد؛

نقش بیشتر فرهنگ نسبت به اقتصاد در نرخ باروری

دبیر جبهه مردمی جمعیت با اشاره به اینکه استان‌های دارای شاخص رفاه بیشتر فرزندآوری کمتری داشته‌اند، گفت: موضوعات فرهنگی در افزایش نرخ باروری و جمعیت نقش زیادی دارند.
نقش بیشتر فرهنگ نسبت به اقتصاد در نرخ باروری
1401/12/22 - 20:11
تاریخ و ساعت خبر:
145970
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه و دبیر جبهه مردمی جمعیت در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بعد از اینکه در کشور دچار مشکل و آسیب‌های ناشی از جمعیت شدیم تجربه کشورهای مختلف را توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت همچنین شرایط اجتماعی و وضعیت استان‌های مختلف ارزیابی و رصد شد.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد علاوه بر اینکه مسائل اقتصادی مانع بزرگی در برابر فرزند آوری محسوب می‌شود ولی ناگفته نماند که مسائل فرهنگی هم در این راستا تأثیرگذار است.
دبیر ستاد راهبردی جمعیت حوزه‌های علمیه ادامه داد: در استان‌های دارای رفاه در کشور نرخ باروری کمتر و فرزند آوری نیز کاهش یافته است ولی در استان‌هایی با رفاه کمتر نرخ باروری بیشتر است.
حجت الاسلام ساکی بیان داشت: همچنین در پایتخت بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌ها در شمال شهر فرزندآوری کمتری نسبت به جنوب شهر دارند.
وی با اشاره به اینکه فعالین حوزه جمعیت اتفاق نظر دارند که مباحث فرهنگی از جمله موضوعات مهم در زمینه رفع مشکلات فرزندآوری محسوب می‌شود، گفت: علیرغم این مسئله بودجه مربوط به افزایش جمعیت آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و شاهد هستیم که بودجه اولیه مسائل جمعیتی که جز اولویت یک نظام و حضرت آقا محسوب می‌شود از ۱۲ همت کاهش و امروز به دو همت رسیده است و در سال ۱۴۰۱ نیز همین دو همت را می‌خواهند در مباحث زیرساخت‌ها هزینه کنند و بودجه‌ای به موضوعات فرهنگی در زمینه جمعیت اختصاص ندهند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۵ سال دیگر زمان طلایی جهت رفع مشکلات مربوط به جمعیت وجود دارد، گفت: پیک جمعیت کشور مربوط به دهه شصت است و اکثر این افراد از سن ۴۰ سال عبور کرده‌اند و اگر دیر اقدام کنیم و بودجه‌ها را در مسائل غیرمرتبط هزینه کنیم زمان طلایی رفع مشکلات جمعیت برطرف نخواهد شد.
وی گفت: حتی در مورد ضرورت اختصاص بودجه فرهنگی در مورد موضوعات جمعیتی، نظر ستاد ملی جمعیت مورد توجه قرار نگرفته است.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فرزند آوری، افزایش جمعیت، فرهنگ عمومی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو