مدیر «سازمان اسلامی اهل‌البیت» لندن:

بحران هویت، مهمترین چالش جوانان مسلمان در غرب است

سامر الحیدری مدیر «سازمان اسلامی اهل‌البیت (ع)» لندن، شکل‌گیری هویت جوانان مسلمان در جوامع غربی را مهمترین مساله پیش روی خانواده‌های مسلمان در این جوامع می‌داند. از دیدگاه وی، حل تعارض بین فرهنگ اسلامی در خانواده و زندگی در فضای فرهنگی متفاوت غربی، نیازمند آموزش و شناخت ریشه‌های دینی و فرهنگی این جوانان است.
بحران هویت، مهمترین چالش جوانان مسلمان در غرب است
1397/10/02 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11734
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - الحیدری، مدیر «سازمان اسلامی اهل‌البیت (ع)» Ahlulbayt Islamic Mission (AIM) در لندن است. وی از دانشگاه لندن در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات اسلامی فارغ‌التحصیل شده است. وی در مصاحبه با ایکنا از فعالیت‌های سازمان تحت مدیریت خود و چالش‌های جوانان مسلمان در جوامع غربی سخن گفت.

به گفته الحیدری، AIM سازمانی غیر‌انتفاعی اسلامی است که از سال ۲۰۰۳ در زمینه آموزش، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در لندن فعالیت خود را آغاز کرده است. وی می‌گوید: چهار اصل امت اسلامی، ولایت، شریعت و دعوت، اصول زیربنایی این موسسه هستند. مخاطبان این موسسه عموم مردم هستند و این رویکرد باعث شده روابطی پایدار با جوامع مختلف داشته باشیم.

وی درباره اهداف سازمان اسلامی اهل‌البیت (ع) می‌گوید: برگزاری دوره‌های زبان انگلیسی برای مسلمانان و دیگر دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های تفریحی؛ تقویت مهارت‌ها و کمک به شکل‌گیری هویت اسلامی اعضا؛، تقویت رفاه اجتماعی با ایجاد فرصت ارتقای کیفیت زندگی برای عموم مردم؛ تقویت درک و شناخت عموم مردم نسبت به اسلام؛ حمایت از گفتگو با پیروان ادیان و عقاید مختلف؛ کمک به تقویت حس مسئولیت‌پذیری جوانان و نقش‌آفرینی مثبت در جامعه؛ تقویت ارزش‌های انسانی و عدالت اجتماعی؛ حمایت از حقوق بشر برای همه انسان‌ها و کاهش فقر و انجام طرح‌های انسان‌دوستانه از مهمترین فعالیت‌های این موسسه است.

الحیدری می‌افزاید: ما متعهد هستیم که صلح، مدارا و همزیستی را گسترش دهیم. همچنین معتقدیم که عمل به تعالیم اسلام، دنیایی بهتر را برای مسلمانان و همچنین غیر مسلمانان پدید می‌آورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین چالش‌های مسلمانان در غرب می‌گوید: مسلمانان در غرب با چالش‌های زیادی روبرو هستند، که از جمله آن‌ها مسئله اسلام‌هراسی است. اما بحث «هویت» مهمترین مسئله پیش روی جوانان مسلمان است. زیرا هویت و فرهنگ یک فرد مسلمان با آنچه در جوامع غربی غلبه دارد، متفاوت است. جوانان مسلمان که در غرب بزرگ می‌شوند با مشکل «هویت جوانی» مواجه می‌شوند. آنها با جوامع اطراف خود تعامل و با روایت غربی‌ها از زندگی سر ‌و کار دارند. اما وقتی به خانه می‌روند با فرهنگ دیگری مواجه می‌شوند. آنها در خانه باید به زبان مادری صحبت کنند و این امر مشکل زبان را به‌وجود می‌آورد. این جوانان در این که آیا متعلق به فرهنگ غربی هستند یا فرهنگ شرقی سرگردان می‌شوند و از خود می‌پرسند آیا می‌توانند با جامعه غربی هماهنگ شوند؟ آنها در حل این معضل با مشکلات زیادی روبرو هستند. والدین نیز در پرورش کودکان و نوجوانان در کشورهای غربی با مشکل روبرو هستند.

وی می‌افزاید: نخستین چیزی که مسلمانان با آن سر و کار دارند میراث اسلامی آنها و احکام و مسائل شرعی مربوط به موضوعات مختلف است. از سوی دیگر وقتی به مدرسه و دانشگاه می‌روند یا با دوستان خود ارتباط دارند با روایت غربی مواجه هستند. مثلا در محیط‌های غیر اسلامی مساله اختلاط آزادانه زن و مرد امری عادی است که با فرهنگ اسلامی مغایرت دارد.

الحیدری درباره راه حل این تعارض می‌گوید: اقدامات متعددی را می‌توان برای حل این بحران انجام داد که مهمترین آن آموزش است. جوانان باید فلسفه این را امر را که چرا بر اساس تعالیم اسلامی باید در برخی مسائل به شیوه‌ای متفاوت با غربی‌ها عمل کنند، بدانند. آنها نیاز دارند به هویت خود اعتماد پیدا کنند؛ نه تنها خودشان باید این هویت را بشناسند، بلکه باید آن را به دیگران هم معرفی کنند زیرا اسلام دینی جهانی و برای همه بشریت است.

وی درباره اینکه این آموزش‌ها از چه طریقی باید در اختیار کودکان و جوانان مسلمان قرار گیرد، می‌گوید: مسلمانان در غرب تازه‌وارد هستند و با فرهنگ ناشناخته‌ای مواجه می شوند. در دوران اولیه ورود مسلمانان به غرب، ما دو منبع آموزش داشتیم که یکی خانواده و دیگری مسجد بود. در حال حاضر نقش رسانه‌ها هم اهمیت یافته و این امید وجود دارد که رسانه‌های اسلامی این خلاءها را پر کنند. ما همچنین به دانشمندان دینی نیاز داریم که ضمن آشنایی عمیق و درست با تعالیم اسلامی، زبان خارجی بدانند و با فرهنگ غربی هم آشنا باشند؛ هر چقدر که عالمانی با این ویژگی‌ها داشته باشیم، بهتر می‌توانیم در آموزش موفق شویم. نقش خانواده‌ها و مساجد نیز بسیار مهم است زیرا فرهنگ اسلامی را در عمل نشان می‌دهند. حتی در مساجد نیز کشمکش بین هویت اسلامی و آنچه در جامعه غربی دیده می‌شود، وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که جوانان مسلمان چگونه می‌توانند بین فرهنگ اسلامی با آنچه در مدرسه یا محیط اطراف می‌بینند سازگاری ایجاد کنند و چطور می‌توانند ارزش‌های اسلامی و ارزش‌های غربی را در عین حفظ هویت اسلامی خود با هم سازگار کنند، می‌گوید: این سوال دشواری است؛ کودکان و جوانان مسلمان نخست باید ریشه‌های خود را بشناسند و با پیشینه فرهنگی و دینی خود آشنا شوند.آن‌ها بدون شناخت پیشینه خود نمی‌شوند. باید محیط‌هایی را به وجود بیاوریم که آنها بتوانند با فرهنگ اسلامی زندگی و پرورش پیدا کنند تا به مسلمانی واقعی تبدیل شوند. اما باید توجه داشت که آموزش‌های اسلامی در غرب به معنای ضدیت با جامعه غربی نیست.

وی تاکید می‌کند: مساجد یکی از نهادهای مهم آموزشی برای مسلمانان در غرب هستند. باید توجه داشت که نمی‌توانیم تمام سنت‌های شرقی رایج در مساجد کشورهای اسلامی را به عینه در غرب اجرا کنیم زیرا جوان مسلمان دچار بحران دوگانگی هویت می‌شود. شکل‌گیری هویت یک فرد و جامعه را نمی‌توان به طور دستوری انجام داد، بلکه این امر به طور طبیعی شکل می‌گیرد. شکل‌گیری هویت جوان مسلمان در جامعه غربی زمان‌بر است و باید به آرامی و به شیوه‌ای اصولی و غیر‌دستوری شکل بگیرد. مهمترین عامل در این زمینه، شناخت پیشینه فرهنگی و دینی اجدادی است تا از این طریق بتوانند از بخشهای مطلوب آن برای شکل‌دهی هویت خود استفاده کنند.

مصاحبه و ترجمه محسن حدادی

منبع: خبرگزاری ایکنا
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بحران هویت.چالش جوانان.مسلمانان.اهل البیت.لندن
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو