۹ تصور اشتباه در مورد روش های دور کردن پشه ها

پشه ها، بعد از مگس جزو آزاردهنده ترین حشره ها محسوب می شوند که نه تنها پروازشان دور سر آدم اذیت کننده است، بلکه نیش هم می زنند و جای نیش و خارش های پس از آن هم مصیبتی خواهد بود.
۹ تصور اشتباه در مورد روش های دور کردن پشه ها
1398/03/22 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
33881
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - پشه ها، بعد از مگس جزو آزاردهنده ترین حشره ها محسوب می شوند که نه تنها پروازشان دور سر آدم اذیت کننده است، بلکه نیش هم می زنند و جای نیش و خارش های پس از آن هم مصیبتی خواهد بود.
از همین رو، مردم به دنبال راه های مختلف برای دور کردن این حشرات هستند و در این رابطه باورهای غلط و خرافه های متعددی هم وجود دارد. مثلا گفته می شود اگر سیر زیاد بخورید، پشه ها از بوی تنتان فرار کرده و دیگر به سمت شما نمی آیند و در نتیجه نیش هم نمی زنند. اما باید بگوئیم این یک باور غلط است که در میان عموم مردم شایع شده.
دکتر «استان کوپه»، رئیس انجمن کنترل پشه های آمریکا در این رابطه، ۹ مورد از تصورات اشتباهی که مردم در مورد متفرق کردن پشه ها در ذهن دارند را برشمرده و توضیح داده که چرا هیچ کدام از آنها صحت ندارند.
zz1-1
مردم عموما باور دارند که اگر غذاهایی که مملو از سیر یا ویتامین B هستند را مصرف کنید، احتمال اینکه مورد گزش پشه ها قرار بگیرید تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. اما دکتر کوپه اعلام داشته که این ادعا پایه علمی ندارد و هیچ آزمایشی آن را ثابت نکرده است.
در واقعیت آنچه مورد جذب پشه ها می شود به فاکتورهایی بیوشیمیایی همانند میزان دی اکسید کربنی که دفع می کنید یا سرعت متابولیسم بدن شما بستگی دارد.
zz22-2
بنا به گفته کوپه، هیچ شاهد علمی برای اثبات اینکه شمع های سنبل هندی در دفع حشراتی همانند پشه موثر خواهند بود، وجود ندارد. علت جمع نشدن پشه ها در فضای اطراف این شمع ها، دود آنهاست که اگر یک باد ملایم شروع به وزیدن کند، این سیستم حفاظتی از بین خواهد رفت.
zz33-2
هیچ گیاهی موجب دفع شدن حشرات نمی شود و حتی برعکس، باعث می شوند تا این موجودات مکانی تازه برای استراحت های خود پیدا کنند زیرا مثلا پشه ها به فضاهای تاریک، خنک و مرطوب علاقه مند هستند.
zz4-1
نمی توان انکار کرد که لامپ های حشره کش موجب از بین رفتن پشه ها می شوند، اما بهتر است بدانید کارائی اصلی آنها در دفع حشراتی بزرگ تر همانند پروانه، بید و سوسک است.
بر اساس دو تحقیقی که در دانشگاه نتردام صورت پذیرفته، مشخص گشته که پشه ها فقط ۴٫۱ و ۶٫۴ درصد از شکارهای این لامپ را تشکیل می دهند. در هر دو تحقیق هم اعلام شده که این رقم در هر دو مورد پشه های داخل حیاط یا فضای داخلی خانه، یکسان است.
zz5-1
بعضی از مردم برای دفع پشه، کاغذهای خشک کن را در جیب، روی کلاه یا روی پوستشان می گذارند. به گفته دکتر کوپه، شاید بوی این ورقه ها برای دفع دیگر حشره ها کاربرد داشته باشد اما برای پشه ها چندان کاربردی نخواهد بود.
zz6-1
اسپری های حشره کش فقط در صورتی که چهار ماده اصلی پیشنهاد شده توسط CDC را داشته باشند، قادر خواهند بود پشه ها را دفع کنند. این ۴ ماده شامل DEET، Picaridin ، IR3535 و روغن لیمو-اوکالیپتوس (OLE) هستند.
zz7-1
برخی از گونه های پشه ها، همانند پشه های ببری آسیایی به نیش زدن در طول روز شهرت دارند. البته آنها گزنده های مخفی محسوب می شوند و اصولا مناطق اطراف زانو و آرنج را نیش می زنند که کمتر توسط انسان ها دیده می شود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پشه,حشره,پرواز,خارش,نیش,تصور اشتباه,
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو