باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان/ خوراکی‌های مفید و لذیذ را جایگزین تنقلات مضر کنیم

گزارش بازار این هفتهٔ خبرگزاری فارس قزوین، به موضوع خوراکی‌های مفید و مورد استفاده برای زنگ‌تفریح دانش‌آموزان می‌پردازد که بهتر است جایگزین تغذیه‌هایی شوند که نه تنها فایده‌ای برای آنان ندارد، بلکه مضرات جبران‌ناپذیری را نیز به‌‌دنبال خواهد داشت.
باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان/ خوراکی‌های مفید و لذیذ را جایگزین تنقلات مضر کنیم
1398/07/08 - 18:20
تاریخ و ساعت خبر:
35331
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - همواره با شروع مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید، سازمان آموزش‌وپرورش اطلاعیه‌ای در رابطه با عرضهٔ خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز در بوفهٔ مدارس صادر می‌کند. امسال نیز این اطلاعیه صادر شده و در آن به نام برخی خوراکی‌های غیرمجاز در بوفهٔ مدارس اشاره شده است که از آن جمله می‌توان به فرآورده‌های غلات حجیم‌شده مانند چیپس و پفک، انواع یخمک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، سوسیس و کالباس، لواشک و آلوی بدون بسته‌بندی و برخی دیگر از خوراکی‌های مضر اشاره کرد.
لقمه‌های مختلف برای تقویت هوش دانش‌آموزان
در گذشته که بازار تنقلات تا این اندازه رونق نداشت، دانش‌آموزان همواره در کیف‌های مدرسه لقمه‌های نان، پنیر و گردو به همراه داشتند. خوردن این لقمه‌ها موجب افزایش هوش و انرژی دانش‌آموزان می‌شد. اما متأسفانه امروزه انواع خوراکی‌ها و ساندویچ‌های آماده جایگزین این لقمه‌های خوش‌مزه و مفید شده‌اند. به مادران عزیز پیشنهاد می‌شود اگر به سلامت فرزندان خود اهمیت می‌دهند، جهت افزایش هوش و انرژی آنان، روزانه حداقل دو عدد لقمهٔ نان و پنیر و گردو، لقمهٔ نان و پنیر و سبزی، نان و خرما، نان و پنیر و خیار، نان و پنیر و گوجه، نان و انواع کوکو یا کتلت، نان و تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آب‌پز و انواع دیگر لقمه‌های مقوی را در کیف آنان خود قرار دهند تا در صورتی‌که انرژی آنان در اثر سنگینی دروس کاهش یافت، بتوانند با خوردن این لقمه‌ها انرژی از دست‌رفتهٔ خود را بازگردانند.
قیمت هر کیلو پنیر در بازار قزوین با توجه به نوع آن 15 الی 35 هزار تومان است. هم‌چنین قیمت هر کیلو خرما با توجه به نوع آن 12 الی 27 هزار تومان، هر کیلو خیار 4 الی 6 هزار تومان، هر کیلو گوجه‌فرنگی 1هزار و 500 الی 2 هزار و 500 تومان، هر کیلو سیب‌زمینی 2 الی 3 هزار تومان، هر کیلو سبزی‌خوردن 5 هزار تومان و تخم‌مرغ دانه‌ای 500 تومان است. هر کیلو مغز گردو نیز با توجه به کیفیت آن کیلویی 80 الی 130 هزار تومان و گردوی یک پوسته نیز 40 الی 65 هزار تومان در بازار قزوین به فروش می‌رسد.
خوردن صبحانه را فراموش نکنیم
دانش‌آموزان از جمله گروه‌های سنی هستند که در طول روز انرژی فراوانی را مصرف می‌کنند. یکی از مسائل مهمی که لازم است خانواده‌ها و علی‌الخصوص مادران به آن توجه داشته باشند، این است که حتماً دانش‌آموز خود را به صرف صبحانه در منزل تشویق کنند. زیرا صبحانه مهم‌ترین وعدهٔ غذایی فرد است و دانش‌آموزی که صبحانه نخورده به مدرسه می‌رود، انرژی لازم برای خواندن و نوشتن و یادگیری را ندارد. بهتر است جهت افزایش انرژی دانش‌آموزان از موادی که طبع گرم دارند، استفاده شود. برای مثال خرما، گردو، شیره و عسل از صبحانه‌های مقوی برای این قشر از جامعه هستند. هر کیلو شیرهٔ انگور در بازار قزوین 25 الی 30 هزار تومان و هر کیلو عسل با توجه به کیفیت آن 60 الی 120 هزار تومان است.
انواع مغزهای مفید را جایگزین تنقلات مضر کنیم
یکی دیگر از خوراکی‌هایی که به‌شدت توصیه می‌شود در سبد غذایی دانش‌آموزان قرار داده شود، انواع مغزها نظیر پسته، بادام، فندق و گردو است. استفادهٔ انواع مغزها در دانش‌آموزان ضمن افزایش نشاط در آنان، موجب افزایش قدرت‌ بدنی، حافظه و تمرکز آنان می‌شود. هر کیلو پستهٔ تازهٔ دو پوسته در بازار قزوین 45 الی 55 هزار تومان، پستهٔ یک پوسته 130 الی 160 هزار تومان، مغز بادام نیز 130 هزار تومان و فندق یک پوسته نیز به‌طور میانگین 40 الی 45 هزار تومان است.
درست است که خرید این اقلام به‌دلیل قیمت بالای آن‌ها، در شرایط فعلی برای همهٔ اقشار جامعه امکان‌پذیر نیست، اما خرید نیم‌کیلو از هر کدام از این کالاها نیز می‌تواند به‌عنوان تغذیه‌ای سالم برای یک ماه دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این خوراکی‌ها انرژی بالایی دارند و نیازی به مصرف زیاد آن‌ها نیست و اگر هر روز به تعداد انگشتان دست نیز استفاده شوند، کافی است.
انواع میوه‌های رنگارنگ را در کیف دانش‌آموزان قرار دهید
استفاده از انواع میوه‌ها به‌دلیل میزان فیبر بالا و ویتامین‌های گوناگونی که دارند، به جبران آب از دست رفتهٔ بدن، ایجاد شادابی و نشاط در دانش‌آموزان و بالا رفتن قند خون آن‌ها کمک می‌کند. بهتر است دانش‌آموزان از میوه‌های شیرین استفاده کنند که مناسب‌ترین آن‌ها سیب و موز هستند. قیمت هر کیلو از انواع میوه‌ها در بازار قزوین به شرح زیر است: سیب 3 هزار و 500 الی 5 هزار تومان، موز 10 الی 12 هزار تومان، هلو 4 الی 7 هزار تومان، انار 3 هزار و 500 الی 8 هزار تومان، هلو انجیری و شلیل 4 الی 10 هزار تومان، گلابی 5 الی 12 هزار تومان، نارنگی 3 هزار و 500 الی 5 هزار تومان، خرمالو 5 الی 7 هزار تومان، لیمو شیرین 5 هزار تومان، هویج 2 الی 3 هزار تومان و زالزالک 3 الی 6 هزار تومان.
استفاده از انواع تنقلات سالم در زنگ‌های تفریح
تنقلات سالم به تنقلاتی از قبیل عدس برشته، پفیلا، سویا خوراکی، انواع آلوی بهداشتی، انواع لواشک‌های خانگی، انجیر خشک، توت خشک، انواع کشمش، انواع نخود، آلبالوی خشک بهداشتی و خوراکی‌هایی از این قبیل گفته می‌شود که معمولاً در منازل توسط بانوان این مرز و بوم تهیه شده یا از مغازه‌های مطمئن خریداری می‌شوند. استفاده از این خوراکی‌ها در زنگ‌های تفریح برای دانش‌آموزان خالی از اشکال است و می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات مضری نظیر چیپس و پفک شود.
قیمت هر کیلو از این کالاها به تفکیک به شرح زیر است: عدس برشته 12 الی 15 هزار تومان، ذرت برای پفیلا 12 هزار تومان، سویا خوراکی 14 الی 15 هزار تومان، انوع آلوهای بهداشتی با توجه به رقم و کیفیت آن 15 الی 35 هزار تومان، انجیر خشک 50 الی 65 هزار تومان، توت خشک 40 الی 50 هزار تومان، انواع کشمش 30 الی 35 هزار تومان، انواع نخود 12 الی 25 هزار تومان و آلبالوی خشک 20 هزار تومان.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اگر سلامت و نشاط دانش‌آموزان خود را دوست داریم، تلاش کنیم در وهلهٔ اول وعدهٔ مهم صبحانه را از وعده‌های غذایی آنان حذف نکنیم و در گام بعدی با گنجاندن انواع خوراکی‌های مفید و انرژی‌بخش نظیر انواع لقمه‌ها، مغزها و میوه‌جات در کیف دانش‌آموزان، شادی و انرژی را به آن‌ها هدیه کنیم. نکتهٔ حائز اهمیت پایانی این‌که تلاش کنیم به فرزندان خود، علی‌الخصوص دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیاموزیم که خوراکی‌های خود را با دوستانشان قسمت کنند، زیرا ممکن است در شرایط اقتصادی فعلی، برخی دانش‌آموزان به‌دلیل تنگناهای اقتصادی که بعضی از خانواده‌ها دچار آن هستند، نتوانند تغذیهٔ مناسبی در مدرسه و غیرمدرسه داشته باشند، نگذاریم حسرت نصیب این دانش‌آموزان شود.
فارس
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تغذیه,فایده,مضر,دانش آموزان,مدرسه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو