تداوم بحران آب در یزد‌؛ راهکار چیست؟

در شرایط خشکسالی و اقلیم خشک یزد، برنامه‌ریزی جهت توسعه استان باید متناسب با واقعیت‌های اقلیمی یزد باشد.
تداوم بحران آب در یزد‌؛ راهکار چیست؟
1398/07/08 - 20:17
تاریخ و ساعت خبر:
35344
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - چند سالی است که زنگ خطر بی‌آبی در استان به صدا درآمده و علی‌رغم این که بارش‌های بهاری امسال این تصور را بین مردم به‌وجود آورد که خشکسالی در یزد پایان یافته، اما همچنان این استان در گروه خشک‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.
قلمروی وسیعی از استان یزد از نظر تقسیمات اقلیمی زیر پوشش اقلیم خشک قرار دارد که سبب شده از کمترین میزان بارندگی نسبت به دیگر استان‌های کشور حتی استان‌های همجوار برخوردار باشد.
با توجه به این که استان یزد در اقلیم خشک قرار دارد مقدار بارندگی متوسط درازمدت آن 40 درصد بارندگی متوسط کشور است بنابراین این موضوع نشان می‌دهد حتی اگر بارندگی یزد در حالت نرمال هم باشد در مقایسه با دیگر استان‌های کشور باز با کمبود بارندگی مواجه است.
خشکسالی که از دیگر عوامل تشدید‌کننده بحران آب در یزد است در سال‌های اخیر علاوه بر کاهش بارندگی، سبب تغییر الگوهای بارشی در این استان شده، به‌گونه‌ای که بررسی آمار ایستگاه‌های آب و هواشناسی نشان می‌دهد در 10 سال اخیر تعداد بارندگی‌های کمتر از 5 میلی‌متر افزایش یافته و تعداد بارندگی‌های بیشتر از 5 میلی‌متر کاهش داشته است که این امر نیز کاهش میزان بارندگی‌های مؤثر در استان یعنی بارندگی‌هایی را که می‌تواند بر تبخیر غلبه کند به‌دنبال داشته است.
مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک‌خان: در دوران خشکسالی موفق نشدیم حتی نیمی از سهمیه آب خود را دریافت کنیم
این عامل تشدیدکننده بحران آب‌، وضعیتی از کمبود بارندگی و افزایش دماست که غالباً به‌عنوان یک پدیده خزنده توصیف می‌شود و به‌خلاف بسیاری از پدیده‌ها توصیف زمانی و مکانی آن بسیار مشکل است به‌گونه‌ای که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا تشخیص داده شود خشکسالی اتفاق افتاده است، به همین ترتیب ممکن است مدت‌ها پس از شروع بارندگی‌ها هنوز هم اثرات خشکسالی وجود داشته باشد بنابراین خشکسالی پدیده‌ای تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی است اما زمانی که اتفاق افتاد برای مدت طولانی پابرجا می‌ماند.
از آنجا که تنها راه‌حل اساسی برای مقابله با خشکسالی ادامه راه گذشتگان یعنی سازگاری با اقلیم است، باید مصارف آب استان با وضعیت اقلیمی تطبیق داشته و برنامه‌ریزی جهت توسعه استان متناسب با واقعیت‌های اقلیمی استان باشد.
تسنیم
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بحران,آب,یزد,خشکسالی,اقلیم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو