احداث پارک ۲۵۰ هکتاری در سد اکباتان؛ ‌توسعه گردشگری یا تهدیدی ‌محیط زیست؟

در حالی که موافقان طرح ایجاد پارک ۲۵۰ هکتاری در بالادست سد اکباتان این طرح را یک فرصت برای گردشگری همدان می‌دانند مخالفان طرح معتقدند احداث این پارک تهدیدی برای محیط زیست همدان است.
احداث پارک ۲۵۰ هکتاری در سد اکباتان؛ ‌توسعه گردشگری یا تهدیدی ‌محیط زیست؟
1398/08/14 - 10:10
تاریخ و ساعت خبر:
36119
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - طرح احداث پارک 250 هکتاری در بالا دست سد اکباتان به منظور ایجاد یک منطقه گردشگری توسط شهرداری همدان به سرمایه‌گذاران معرفی شده است.
موافقان احداث این پارک که از آن با عناوینی چون پارک جنگلی، ویلا شهر، پارک کوهستانی و منطقه نمونه گردشگری یاد می‌کنند، احداث این پارک را فرصتی برای توسعه گردشگری همدان می‌دانند.
احداث پارکینگ در اولویت برنامه‌های شورای شهر کرج قرار گیرد
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان از جمله موافقان اجرای این طرح به شمار می‌رود و معتقد است پارک جنگلی سد اکباتان تمام قابلیت‌های لازم را برای تبدیل به نقطه مهمی در گردشگری همدان دارد.
حسین قراباغی با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، این پارک را یک پارک کوهستانی فرا منطقه‌ای می‌خواند و عنوان می‌کند: در کنار زیبایی‌های طبیعی این منطقه با احداث کمپ‌های اقامتی، موزه‌ها، فضاهای بازی و سرگرمی سبب توسعه گردشگری همدان و افزایش سرانه فضای سبز شهر می‌شود.
وی همچنین با توجه به موقعیت مکانی، دسترسی آسان، چشم‌انداز زیبا و منابع آبی و خاکی، این منطقه را برای سرمایه‌گذاری و احداث پارک بی‌نظیر توصیف می‌کند.
تبعات زیست محیطی احداث پارک در بالادست سد اکباتان
اما احداث پارک 250 هکتاری در بالا دست سد اکباتان مخالفانی هم دارد که معتقدند احداث این پارک مشکلات زیست محیطی و آبی به بار می‌آورد. رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان روز گذشته در صحن شورای شهر مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد.
علی رحیمی فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان به زوایای پیدا و پنهان این طرح پرداخت و اظهار داشت: آنچه در احداث 25 هکتار پارک در بالا دست سد اکباتان باید مورد توجه قرار بگیرد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مباحث زیست محیطی طرح است که متاسفانه توجهی به آن نشده است.
وی افزود: موافقان طرح از ایجاد دو نمونه مشابه در شهر اصفهان در بالا دست سد این شهر به عنوان الگو یاد می‌کنند در حالی که ایجاد این دو پارک در بالا دست سد اکباتان سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی از جمله خشک شدن تالاب گاوخونی و مشکلات اجتماعی از جمله درگیری کشاوران برای حقابه شده است.
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان این که چنین پارک‌هایی نیاز به تامین آب دارد گفت: پارکی با مساحت 250 هکتار برای حیات به 200 لیتر در ثانیه آب نیاز دارد که این مقدار 20 درصد آبی است که سد اکباتان تامین می‌کند.
رحیمی فر تصریح کرد: سد اکباتان به تنهایی پاسخگوی تامین آب شهر همدان نیست. به همین منظور بخشی از آب همدان از منابع زیرزمینی با حفر چاه تامین می‌شود و حتی قرار است در درازمدت از شهرهای دیگر به همدان آب منتقل شود.
وی با اشاره به این که آب کالای بسیار ارزشمندی است و مصرف آن باید مدیریت شود تاکید کرد: حتی در آن منطقه کشاورزان با مشکل تامین آب مواجه هستند.
مدیرکل اسبق آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به این که فعالان محیط زیست ایجاد سد را به تنهایی تهدید کننده اکوسیستم منطقه می‌دانند گفت: حالا که به اجبار برای تامین آب شهر در آن منطقه سد ایجاد شده است چرا باید با ایجاد تاسیساتی در بالا دستِ سد بخش عمده‌ای از آب سد به آن اختصاص یابد.
رحیمی فر افزود: اگر برای منبع تامین آب این پارک 250 هکتاری پساب فاضلاب لحاظ شده باشد باید گفت تصفیه خانه فاضلاب در پایین دست این منطقه واقع شده ضمن آن که همین پساب به مصارف دیگری اختصاص یافته است.
شهرداری به فکر مشکلات موجود در محدوده شهر باشد
وی با بیان این که چنین طرح‌هایی باید کارشناسی شده باشد و در مورد مباحث محیط زیستی و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن مطالعات کافی صورت گرفته باشد اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی از جمله در حوزه گردشگری در هر منطقه اگر بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی انجام شود، توسعه در آن منطقه توسعه پایدار نیست و منجر به شکست و ایجاد مشکلات محیط زیستی و حتی مشکلات اجتماعی می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر پرهیز از سیاسی‌کاری در امور اجرایی عنوان کرد: در این سرمایه‌گذاری ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته نشده و از سوی دیگر کارشناسان شهرسازی اعلام نظر کردند ویلا سازی در این منطقه هزینه‌های بهره‌برداری سنگینی دارد و از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.
رحیمی فر با اشاره به این که شهرداری در محدوده شهر با کلی مشکلات روبرو است تصریح کرد:حال جای سوال است شهرداری همدان با وجود چنین مشکلاتی با چه انگیزه‌ای میخواهد در محدوده خارج از شهر پارک ایجاد کند؟
وی تصریح کرد: اگر قرار است افزایش سرانه فضای سبز داشته باشیم این اتفاق در داخل شهر بیافتد نه با ایجاد پارکی در خارج شهر که تبعات زیست محیطی و آبی به همراه دارد.
توسعه‌ای که پایدار نباشد محکوم به شکست است
در هفته گردشگری خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان "محیط زیست همدان فدای توسعه گردشگری نشود" در گفت و گو با کارشناسان محیط زیست به ضرورت توسعه پایدار در همدان به ویژه در حوزه گردشگری پرداخت.
کارشناسان جملگی اذعان کردند در توسعه گردشگری همدان در سال‌های گذشته به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار توجه نشده است و اظهار داشتند: اگر همین روند در توسعه گردشگری استان ادامه داشته باشد چیزی از محیط زیست همدان باقی نمی‌ماند.
آنها معتقد بودند به دلیل عدم مدیریت صحیح در توسعه گردشگری استان در سال‌های گذشته به ویژه در بخش طبیعت‌گردی به جای هر منافعی بیشتر تخریب محیط زیست، انباشت زباله، هدر رفت و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی برای مردم شهر باقی مانده است.
حال محیط زیست همدان خراب است
همچنین فرماندار همدان نیز در دیدار خود با مدیرکل محیط زیست استان همدان تاکید کرده است، محیط زیست باید در صدر گردشگری باشد.
از سوی دیگر وجود بحران آب در همدان بر کسی پوشیده نیست. امیر خجسته نماینده مرد همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اَبَر چالش آبی در کمین همدان است اظهار می‌کند: ضروری است با نگاه ویژه‌ای به مخاطرات کم آبی در همدان توجه شود.
جعفری نژاد بسطامی مدیرکل محیط زیست همدان نیز در شهریور امسال در آیین معارفه خود از خرابی حال محیط زیست همدان خبر داد و گفت: در استان همدان شاهد ورشکستگی در حوزه آب هستیم.
حال باید دید با توجه به مشکلات زیست محیطی همدان و عدم بهره‌برداری صحیح از منابع آبی، طرح ایجاد پارک 250 هکتاری در بالا دست سد اکباتان بر اساس نظر موافقان طرح به منظور توسعه گردشگری همدان اجرا می‌شود و یا این طرح بر اساس خواسته مخالفان طرح به دلیل تبعات زیست محیطی آن از دستور کار خارج خواهد شد.
تسنیم
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پارک,همدان,گردشگری,تهدید
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو