یک رسانه انگلیسی : پادشاهی عمان از قدرت کناره‌گیری می‌کند+ شناسنامه سلطان‌قابوس

یک رسانه غربی گزارش داده است که سلطان قابوس بن سعید بعد از وخامت اوضاع جسمانی‌اش در پی بیماری سرطان از پادشاهی عمان کناره‌گیری می‌کند.
یک رسانه انگلیسی : پادشاهی عمان از قدرت کناره‌گیری می‌کند+ شناسنامه سلطان‌قابوس
1398/10/02 - 10:18
تاریخ و ساعت خبر:
37203
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد که اقداماتی در پادشاهی عمان در حال انجام است که بر اساس آن قرار است حاکمیت کشور از قابوس بن سعید گرفته شده و به فرد دیگری واگذار شود. سلطان قابوس که از بیماری سرطان رنج می‌برد، قرار است بعد از 50 سال قدرت را به فرد دیگری واگذار کند.
گاردین در این گزارش که پاتریک وینتور دبیر مسائل دیپلماتیک این روزنامه آن را به رشته تحریر در آورده است، می‌نویسد که اقدامات مشخصی در پادشاهی عمان برای تعیین حاکم جدید در این کشور در حال انجام است. این در حالی است که قابوس بن سعید اوضاع جسمانی مناسبی ندارد.
بر اساس این گزارش سلطان قابوس حدود 50 سال در این کشور حاکمیت کرده است، اما بیماری سرطان باعث وخامت اوضاع جسمانی او شده، به شکلی که مناقشه های جدی در خصوص تعیین جانشین او در دست انجام است.
بر اساس این گزارش اقدامات مربوط به انتخاب جانشین سلطان قابوس مذاکرات محرمانه ای را در دادگاه عالی این کشور در مسقط ایجاد کرده است تا هویت جانشین سلطان قابوس را در صورت عدم توافق اعضای دادگاه مشخص کند.
سلطان قابوس که مبتلا به سرطان روده بزرگ است یک هفته پیش از بلژیک به کشور بازگشته است. او طی سال‌های گذشته ماه‌های متوالی را در خارج از کشور به سر برد تا روند درمانش کامل شود، او در حالی به کشور بازگشته است که پیش از این گفته شده بود تا پایان ماه آینده میلادی در بیمارستانی در بلژیک بستری خواهد ماند.
سلطان قابوس در یک نگاه
سلطان قابوس بن سعید در 18 نوامبر سال 1940 میلادی در شهر صلاله در استان ظفار واقع در جنوب عمان متولد شد. قابوس بن سعید در سال 1970 میلادی پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را در کودتایی آرام و بدون خون‌ریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد؛ به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید؛ سلطان عمان گرفت. وی به محض رسیدن به قدرت از صلاله به مسقط نقل مکان کرد. پدر سلطان قابوس نیز در سال 1972 میلادی درگذشت. سلطان قابوس بن سعید هیچ همسر و فرزندی ندارد. وی بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی دارد.
سلطان قابوس هشتمین پادشاه عمان از خاندان بن سعید و کسی است که پس از تصدی قدرت به خاطر موفقیتش در یکپارچه سازی کشور آن هم سال‌ها پس از جنگ داخلی از احترام قابل توجهی در میان مردم عمان برخوردار است. سلطان قابوس در عرصه سیاسی از موسسان شورای همکاری خلیج فارس در سال 1981 میلادی است و در عرصه سلطنت و اداره بهتر کشور آرزوها و خواسته‌های بسیاری داشت، اما پرداختن او به وظایف رسمی خود باعث شد که دقت کافی برای انجام و به ثمر رساندن آن‌ها نداشته باشد. در پایان باید گفت که او علاوه بر حکومتداری سوارکاری ماهر است و اسطبل‌های خاصی در کشور ایجاد کرده و از طرفداران محیط زیست و نگهداری از پرندگان کمیاب و حیوانات مختلف در عمان است. او از طرفداران فرهنگ و موسیقی است و اولین کسی است که دستور ایجاد خانه اوپرا و موسیقی در کشورهای حوزه خلیج فارس را صادر کرد.‎
تسنیم
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عمان، سلطان قابوس،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو