با این اشتباهات خانه‌تکانی، خانه‌تان را کثیف‌تر نکنید

نظافت و گردگیری خانه نیاز به وقت و تلاش زیادی دارد، برای همین هیچ چیزی بدتر از این نیست که این کار را نادرست انجام دهید و همه جا را بدتر کثیف کنید. یک سری از باور‌های اشتباه در خانه تکانی وجود دارند که باعث می‌شوند زحمت‌های خود را چند برابر کنید.
با این اشتباهات خانه‌تکانی، خانه‌تان را کثیف‌تر نکنید
1398/12/19 - 21:07
تاریخ و ساعت خبر:
38911
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نظافت و گردگیری خانه نیاز به وقت و تلاش زیادی دارد، برای همین هیچ چیزی بدتر از این نیست که این کار را نادرست انجام دهید و همه جا را بدتر کثیف کنید. یک سری از باور‌های اشتباه در خانه تکانی وجود دارند که باعث می‌شوند زحمت‌های خود را چند برابر کنید.
بعضی از این باور‌های نادرست از گذشته به ما رسیده‌اند، یعنی زمانی که تجهیزات نظافتی و بهداشتی خیلی ساده‌تر از امروز بودند و مثل اکنون پیشرفت نکرده بودند. باور‌های نادرست معمولا راهی برای ماندگار کردن خود پیدا می‌کنند، خصوصا در دنیای ارتباطات امروز که رسانه‌های اجتماعی نفوذ بی‌حد و حصری دارند.
آدم‌ها نیز ایده‌ی پشت باور‌های اشتباه را می‌پسندند و معمولا به سختی می‌توان آن‌ها را افشا کرد. ضمنا مصرف کننده‌ها نیز نکات خاص خودشان را دارند و با آن‌ها راحت‌اند و توصیه‌های مفید دیگران را شاید بشنوند، اما معمولا آن‌ها را به کار نمی‌برند!
باور اشتباه: وایتکس تقریبا همه چیز را تمیز می‌کند
هر چند میاع سفید کننده معروف به وایتکس، ابزار مناسبی برای برطرف کردن لکه‌های سخت و سفید کردن است، اما برای تمام سطوح کاربرد ندارد. وایتکس یک لکه بر و ضد عفونی کننده‌ی قوی است، اما نه برای لکه‌های سرسخت چربی. وایتکس برای لکه‌های روی پارچه و قارچ و کپک‌های سرویس بهداشتی و ضد عفونی کردن سطوح بسیار عالی است. اما برای پاک کردن لکه‌های چربی اجاق گاز و اطراف آن، کانتر آشپزخانه و سایر سطوح، فقط می‌تواند بخشی از فرمول ترکیبی و همراه با سایر عناصر پاک کننده باشد.
اگر می‌خواهید جرم و چربی‌ها را پاک کنید، بهترین کار این است که سراغ ماده‌ای با بافت زبر بروید مثل جوش شیرین که می‌تواند ذرات چربی و چرک را از جا بکند.
باور اشتباه: گَرد گیر پَردار، گرد و خاک را پاک می‌کند
گردگیر‌های پَردار فقط گرد و خاک را به اطراف پخش می‌کنند و نمی‌توانند غبار را به خود بگیرند. البته گردگیر‌های میکروفایبر می‌توانند گرد و خاک را به خود جذب کنند و بیشتر مدل‌های آن قابل شستشو بوده و چند بار مصرف‌اند. بهترین راه پاک کردن گرد و خاک، استفاده از جاروبرقی یا پارچه‌ی نمدار است.
باور اشتباه: با روزنامه می‌توان شیشه‌ها را برق انداخت
این هم یک باور که به مرور زمان، کاربرد و درستی خود را از دست داده است. این توصیه زمانی درست بود، چون روزنامه‌های قدیمی ضخامت بیشتری نسبت به روزنامه‌های امروز داشتند و هنگام تمیز کردن شیشه، خیلی دیرتر تکه پاره می‌شدند. روزنامه‌های امروزی هنگام پاک کردن شیشه‌ها، در واقع بیشتر دست‌های‌تان و شیشه را کثیف می‌کنند، چون خرده ریزه‌های روزنامه‌ی خیس همه جا می‌چسبند. خیلی بهتر است که از دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید.
باور اشتباه: سرکه یک پاک کننده‌ی همه منظوره است
مثل وایتکس از سرکه هم نباید برای تمیز کردن هر چیزی استفاده کنید. سرکه پاک کننده‌ی خوبی برای چربی‌ها و لکه‌های آهکی است، بنابراین به خوبی می‌تواند لکه‌های کهنه‌ی به جا مانده از آب روی سینک و پنجره و کانتر را پاک کند، اما نباید از آن روی تمام سطوح استفاده کنید. برای سطوحی مانند کانتر‌های گرانیتی و کفپوش‌های چوبی نباید از سرکه استفاده کنید، زیرا خاصیت اسیدی سرکه به این سطوح آسیب می‌زند.
باور اشتباه: اسپری مو می‌تواند لکه‌ی جوهر را پاک کند
این هم ترفند دیگری که زمانی درست بود، اما حالا دیگر نه! زیرا اسپری‌های مو قبلا حاوی الکل زیادی بودند و الکل هم می‌تواند جوهر را حل کرده و اثر آن را از روی پارچه پاک کند. اما امروزه اسپری‌های مو دارای الکل کمتری هستند یا اصلا الکل ندارند، چون الکل مو‌ها را خشک می‌کند. ضمنا خود اسپری مو می‌تواند از خود لک به جا بگذارد و پارچه را زبر کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای پاک کردن جوهر خودکار، خود الکل را روی پارچه بسابید.
باور اشتباه: باید همه چیز را با آب سرد بشویید
به سختی می‌توانیم قبول کنیم که بعضی چیز‌ها را باید با آب گرم شست. چون آب گرم گاهی می‌تواند به بافت لباس آسیب بزند و آن را شُل و آویزان کند یا رنگ پارچه را ببرد. استفاده از آب سرد برای شستشو خیال‌تان را راحت می‌کند که آسیبی به پارچه نمی‌زنید، اما ممکن است در واقع با این کار، بعضی از لکه‌ها و آلودگی‌ها از پارچه پاک نشوند.
استفاده از آب سرد برای شستشو از جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ رنگ پارچه بسیار خوب است و بیشتر شوینده‌ها دارای فرمولاسیونی هستند که در آب سرد بهتر عمل می‌کنند، اما بعضی از لکه‌ها (مثل لکه‌های چربی) نیاز به آب گرم یا حتی آب داغ دارند تا پاک شوند و قطعا آب گرم بهتر می‌تواند میکروب‌ها را نابود کند؛ بنابراین بهتر است ملافه‌ها و حوله‌ها را با آب گرم یا آب داغ شستشو دهید.
باور اشتباه: خوشبو کننده‌ی هوا، هوا را تمیز می‌کند
هر چند بعد از استفاده از خوشبو کننده‌ی هوا، تنفس کردن مطبوع‌تر می‌شود، اما شما فقط هوا را خوشبو کرده‌اید، نه تمیزتر. بیشتر خوشبو کننده‌های هوا فقط می‌توانند بو‌های نامطبوع را از بین ببرند و بعد از اینکه بوی خوش از بین رفت، بوی بد ممکن است دوباره برگردد. خیلی بهتر و البته بی‌ضرر‌تر است که برای تمیز کردن هوای داخل خانه‌تان، یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید یا برای تهویه‌ی هوای فضای بسته، در صورت امکان پنجره‌ها را باز کنید.
باور اشتباه: زمین شوی کنفی هر مدلی که باشد خوب است
با این اشتباهات در خانه تکانی، خانه‌تان را کثیف‌تر نکنید
زمین شوی‌ها یا تی‌های کنفی قرنهاست که وجود دارند و خیسی‌های زیاد را به خوبی می‌توانند جمع کنند، اما همه‌ی مدل‌های آن مناسب نیستند. زمین شوی‌های قدیمی معمولا کثیف‌کاری‌های زیادی دارند و به سختی چلانده می‌شوند، اما انواع جدیدتر آن‌ها که همراه با سطل مخصوص چلاندن و آب گیری هستند، استفاده‌ی راحت‌تر و تمیزتری دارند. ضمنا زمین شوی‌هایی که کنفی و نخی نیستند و مصنوعی‌اند، آب کمتری به خود می‌گیرند. خیلی از مدل‌های زمین شوی، سر‌های قابل جدا کردن دارند که می‌توانید آن‌ها را در ماشین لباسشویی بنیدازید. مدل زمین شوی یا تی واقعا اهمیت دارد و یک مدل خاص وجود ندارد که برای همه‌ی استفاده‌ها مناسب باشد. زمین شوی‌های میکروفایبر از نظر زدودن میکروب‌ها تقریبا ۲۰ درصد کارآمدتر هستند.
ضمنا استفاده از زمین شوی، اصولی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت کنید، وگرنه زمین یا کف اتاق نه تنها تمیز نمی‌شود بلکه ممکن است کثیف‌تر هم بشود. در بیشتر مواردی که از زمین شوی استفاده می‌کنید، تنها اتفاقی که می‌افتد این است که گرد و خاک و آلودگی‌ها را روی زمین جایجا می‌کنید، نه اینکه آن‌ها را بردارید. اول باید بررسی کنید که آیا واقعا برای تمیز کردن سطح مورد نظر به زمین شوی نیاز دارید، سپس مراحل آن را به درستی انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
باور اشتباه: سطوح چوبی باید مرتبا برق انداخته شوند
هر چند سطوح چوبی بعد از پولیش بسیار زیباتر به نظر می‌رسند، اما تکرار این کار در واقع بیشتر به چوب آسیب می‌زند تا اینکه به نفعش باشد. بعضی از پولیش‌ها می‌توانند سطوح چوبی کدر را واقع براق و تازه کرده و گرد و غبار‌های آن را پاک کنند، اما برخی دیگر از پولیش‌ها به مرور زمان روی چوب جمع شده و آن را مات و کدر می‌کنند. پولیش کردن چوب فقط از جلای آن محافظت می‌کند نه از خود چوب. گاهی لازم است برای محافظت از چوب در برابر نور خورشید، گرما و سایر آسیب‌ها آن را پولش کنید، اما نیازی نیست در این کار زیاده روی نمایید. از پولیش به مقدار بسیار کم استفاده کنید و سطوح چوبی را با دستمال گردگیری میکروفایبر تمیز نگه دارید.
باور اشتباه: اول جاروبرقی بکشید بعد گردگیری کنید
مدل‌های قدیمی جاروبرقی هنگام استفاده، گرد و خاک زیادی به اطراف پراکنده می‌کردند و نیاز بود بعد از جاروبرقی کشیدن، سطوح گردگیری شوند، اما مدل‌های امروزی جاروبرقی چنین تاثیری به جا نمی‌گذارند. پس اول گردگیری کنید و بعد جاروبرقی بکشید. به این ترتیب می‌توانید ذرات گرد و غبار را که هنگام گردگیری به زمین افتاده‌اند با جاروبرقی جمع کنید. یادتان باشد که انتخاب مدل جاروبرقی اهمیت زیادی دارد و مدلی مناسب است که آلودگی‌ها را در فضا پخش نکند.
باور اشتباه: ملافه‌ها را می‌توانید هر دو هفته یک بار بشویید
بهترین کار این است که ملافه‌ها را هفتگی بشویید. خیلی از افراد هنگام خواب عرق می‌کنند و باعث می‌شود پوست‌شان و البته روبالشتی‌ها و روتکشی‌ها چرب شوند. حداکثر زمانی که می‌توانید ملافه‌ها را بشویید، هر دو هفته است، اما هفته‌ای یک بار ملافه‌ها را شستن، بهتر است. ضمنا برای شستن ملافه‌ها از آب گرم‌تر استفاده کنید تا میکروب‌ها و چربی‌ها کاملا پاک شوند.
باور اشتباه: ماشین ظرفشویی نیازی به تمیز کردن ندارد
شاید به نظر برسد ماشین ظرفشویی نیازی به تمیز کردن ندارد، چون خودش مدام در کار شستشو است، اما در واقع اتفاقا خیلی مهم است که ماشین ظرفشویی را مرتبا تمیز کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. ماشین ظرفشویی خیلی از خرده ریزه‌های غذا و املاح آب را نگه می‌دارد و درون آن می‌تواند با چربی‌ها یا آهک ِ آب، کثیف و لکه دار شود. ماشین ظرفشویی باید هر ماه با تمیز کننده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی تمیز و پاکسازی شود.
باور اشتباه: ماشین لباسشویی نیاز به تمیز کردن ندارد
در مورد ماشین لباسشویی هم خیلی‌ها تصور می‌کنند، چون مدام در حال شستشو است پس نیاز به تمیز کردن ندارد. اما واقعیت این است که ماشین لباسشویی درست مانند ماشین ظرفشویی خود به خود تمیز نمی‌شود و در واقع می‌تواند مکان مستعدی برای باکتری سالمونلا باد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما آن را به خوبی و به طور مرتب تمیز کنید، مخصوصا اگر فقط از آب سرد برای شستشو استفاده می‌کنید.
چند نکته‌ی دیگر
کف اتاق را قبل از هر چیز دیگری تمیز نکنید
شروع کردن تمیزکاری‌ها از زمین و کف اتاق کار اشتباهی است که باعث می‌شود خانه‌تان از اولش هم کثیف‌تر شود. در واقع تمیز کردن کف باید آخرین کاری باشد که انجام می‌دهید. وقتی جا‌های دیگر اتاق را تمیز و وسایل را گردگیری می‌کنید، گرد و غبار‌ها و آلودگی‌ها زمین می‌افتند و شما مجبورید دوباره زمین را تمیز کنید.
سینک ظرفشویی هم نیاز به شستشو دارد
شستن و تمیز کردن سینک ظرفشویی خیلی هم اهمیت دارد، اما خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند نیازی نیست سینک را تمیز کنند و تمام تمرکزشان روی ظرف‌های کثیفی است که در سینک جمع شده‌اند. بعد از شستن ظرف‌ها باید حتما سینک را با صابون ظرفشویی مایع بشویید. قسمت آبچکان باید به خوبی و با دقت تمیز شود، چون این قسمت معمولا جرم و میکروب به خود می‌گیرد.
لکه‌های روی فرش را نسابید
وقتی فرش لکه دار می‌شود یا چیزی روی آن می‌ریزد می‌تواند اتفاقی بسیار ناخوشایند و اضطراب برانگیز باشد، اما زیاد سابیدن فرش در واقع هیچ سودی ندارد. سابیدن فرش سبب باز شدن پیچ و تاب‌های الیاف آن شده و به پرز‌های آن آسیب می‌زند و باعث می‌شود آلودگی به سطحی عمیق‌تر در فرش نفوذ کند. به جای سابیدن فرش، لکه‌ی خیس را با فشار دادن کف دست‌تان روی پارچه‌ای که روی آن انداخته‌اید جذب کنید. حوله‌ی خیس را روی فرش بیندازید و سعی کنید تا جایی که ممکن است مایع را به حوله جذب کنید.
با یک دستمال همه‌ی اتاق‌ها را تمیز نکنید
اگر با یک دستمال یا اسفنج همه‌ی فضای خانه را تمیز کنید تنها کاری که می‌کنید این است که همه جا را آلوده‌تر خواهید کرد، چون میکروب‌ها، آلودگی‌ها و گرد و خاک را همه جای خانه پخش می‌کنید. یک قسمت را تمیز کنید، دستمال یا اسفنج را بشویید و سراغ قسمت دیگری بروید.
اسپری تمیز کننده را مستقیما روی سطوح نزنید
شاید فکر کنید فرقی نمی‌کند اسپری تمیز کننده را روی سطوحی که تمیز می‌کنید بزنید یا روی دستمال یا اسفنجی که برای تمیز کردن از آن استفاده می‌کنید. اما نتیجه متفاوت خواهد بود. مستقیما اسپری کردن روی مبلمان و سطوح می‌تواند لایه‌ای چرب ایجاد کند که سبب جذب گرد و خاک بیشتری خواهد شد و دیگر به سختی می‌توانید آن‌ها را پاک کنید. اسپری تمیز کننده را روی دستمال بزنید و سپس سطح مورد نظر را تمیز کنید.
اگر هوای بیرون گرم است، پنجره‌ها را وسط روز تمیز نکنید
وقتی هوای بیرون خیلی گرم است، نباید پنجره‌ها را وسط روز تمیز کنید. چون مواد پاک کننده‌ای که روی سطج پنجره استفاده می‌کنید، فورا خشک شده و رد و لکه به جا خواهند گذاشت. البته شما باید از روشنایی روز برای تمیز کردن پنجره‌ها استفاده کنید تا بتوانید لکه‌ها را ببینید، اما ساعت‌های بسیار گرم روز را انتخاب نکنید.
برس توالت را خیس سرجایش نگذارید
برس توالت، کار بسیار کثیفی انجام می‌دهد، چون با مکروب‌های بسیار زیادی سر و کار دارد. پس باید نسبت به آن بیشتر توجه داشته باشید. برس توالت زمینه‌ی بسیار مستعدی برای انواع و اقسام باکتری‌هاست و باید بعد از استفاده، آن را خوب آبکشی کرده و سپس اجازه دهید خشک شود و بعد آن را سر جایش قرار دهید.
دستورالعمل محصولات پاک کننده را خوب بخوانید
خیلی‌ها سالهاست خانه را تمیز می‌کنند و تصورشان این است که دقیقا می‌دانند چگونه باید از محصولات پاک کننده استفاده کنند. اما خیلی وقت‌ها اگر برچسب دستورالعمل روی محصولات را بخوانند متعجب می‌شوند که تا الان به درستی از آن‌ها استفاده نمی‌کرده‌اند. طبق دستورالعمل از محصول استفاده کردن باعث می‌شود هم نتیجه‌ی بهتری از وقت و انرژی و پولی که صرف کرده‌اید بگیرید و هم دچار آسیب‌های احتمالی نشوید. بعضی از محصولات پاک کننده نیاز به زمان دارند تا اثر بگذارند و برخی نیز فقط برای سطوح خاصی قابل استفاده‌اند؛ بنابراین لازم است همیشه دستورالعمل را چک کنید، یکی دو دقیقه بیشتر وقت‌تان را نخواهد گرفت!
از محصولات پاک کننده برای وسایل الکترونیکی استفاده نکنید
محصولات پاک کننده و وسایل الکترونیکی ارتباط خوبی با هم ندارند! پس لطفا اسپری پاک کننده را روی وسایل الکترونیکی اسپری نکنید. می‌توانید با یک دستمال میکروفایبر که با کمی آب مرطوبش کرده‌اید برای این وسایل استفاده کنید. اگر هم لازم است وسایل الکترونیکی‌تان را ضد عفونی کنید، از پاک کننده‌های مخصوص و طبق دستورالعمل استفاده نمایید.
منابع: insider ،cleanmyspace
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گردگیری ، خانه تکانی ، خانه تکانی عید ، نظافت منزل ، نظافت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خانه و خانه داری
V
آرشیو