گفت و گو با بانوی کارآفرین دره شهری؛

بانوی موفق دره شهری، از توفیق در معلمی تا حافظی قرآن و مدیریت بومگردی

رامش قلی زاده از بانوان تحصیل کرده و موفق استان ایلام، شهرستان دره شهر است که با علاوه بر حافظ کل قرآن بودن ، معلم نمونه و دلسوز شهرستان و مدیر موفق بومگردی « سیکان « است وی معتقد است: راز و رمز موفقیتش توکل به خدا و در مسیر قرآن بودن است .
بانوی موفق دره شهری، از توفیق در معلمی تا حافظی قرآن و مدیریت بومگردی
1401/03/28 - 09:48
تاریخ و ساعت خبر:
139417
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از ایلام: شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام با وجود بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی فرصتی مناسب برای گردشگران و مسافران در طول سال فراهم کرده است در کنار ظرفیت‌های متنوع آثار تاریخی، گردشگری ،طبیعت زیبای روستاهای شهرستان دره شهر باعث شده تا مردم این دیار به راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی روی آورند تا هم فرصت شغلی برای خود ایجاد کرده و هم در زمینه ایجاد اشتغال پایدار قدمی برداشته باشند و هم مانع مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها شوند یکی از این اقامتگاهای بوم گردی «سیکان » است که با هدف اشتغالزایی در روستای هاشم آباد شهرستان دره شهر توسط سرکار خانم رامش قلی زاده ایجاد شده است.

سراغ بانوی موفقی می رویم که که از راز و رمز موفقیت هایش برای ما صحبت کند که چگونه می تواند هم یک معلم نمونه هم یک کارآفرین برتر و یک حافظ قرآن و یک خانواده قرآنی داشته باشد.
رامش قلی زاده ساکن شهرستان دره شهر یک معلم دلسوز و موفق یک کارآفرین برتر و یک حافظ قرآن است که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی است که در حال حاضر مشغول به تدریس دانش آموزان است و مدیریت بومگردی« سیکان» در روستای هاشم آباد دره شهر را بعهده دارد.
بانوی نمونه ای که هم در معلمی در راستای پژوهش در آموزش و هم در حفظ قرآن دارای مقام های برتر استانی می باشد و اکنون هم در کارآفرینی در شهرستان دره شهر به عنوان یک کارآفرین برتر شناخته می شود.
وی راز و رمز موفقیت خودش را توکل به خدا و در مسیر قرآن بودن می دانند ایشان می گویند در سختی های کارم آیه آخر سوره عنکبوت را قرائت می کنم و ادامه میدم.
خانم قلی زاده چطور حفظ قرآن را شروع کردید؟
من در سال ۱۳۹۲ در دفتر امام جمعه تحت شاگردی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا قنبر بیگی شروع به حفظ نمودم که در مدت 7 سال موفق شدم حافظ ۲۸ جز از قرآن کریم شوم.
انگیزه اصلی شما برای پرداختن به حفظ قرآن چه بود؟
حفظ قرآن به من جهت می‌داد و علاقه شخصی خودم به حفظ قرآن مرا در این راه وارد نمود. طبق فرمایش امام علی علیه السلام هیچ کسی با قرآن ننشست مگر اینکه از انحرافش کاسته و به هدایتش افزوده شد و من با امید به تاثیر پذیری از کلمات قرآن در این وادی گام نهادم.
اهمیت قرائت و حفظ قرآن در میان خانواده شما به چه اندازه است؟
خانواده من برای قرآن اهمیت زیادی قائل هستند و یکی از دلائل افزایش انگیزه من برای ادامه این راه، اهمیت دادن آنها بود. به خاطر دارم هر بارکه صفحه ای را حفظ می کردم، آنها اشتیاق فراوانی نشان می دادند تا آن صفحه را برایشان بخوانم.
تاثیر حفظ قرآن بر کارتون و چنین در این کارآفرینی بیان کنید؟
قرآن سفره‌ای است که پهن شده و هر کس به اندازه ظرفیتی که دارد از آن بهره‌مند می‌شود . قرآن بر سلامت روانم فوق‌العاده مؤثر بوده یعنی وقتی اتفاقاتی می‌افتد برخی آیات در ذهنم پر رنگ می‌شود، قرآن بینش مرا اصلاح نموده، مواردی که برای دنیا طلبان حائز اهمیت است از نظر من ارزشی ندارد. قرآن به من عزت نفس داد و توکلم به خدا افزایش یافت. با قرآن توانستم در زمینه کار، تحصیل و زندگی شخصی موفق و پیشرفت های داشته باشم.

به نظر شما زیباترين آيه قرآن کدام است و چه پيامی دارد؟
همه‌شان نور واحدند، نمی‌شود گفت کدام زیباست. ولی آیه آخر سوره عنکبوت «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ» (العنکبوت, 69) یک وقتهایی که ما تلاش می‌کنیم و احساس می‌کنیم به نتیجه نمی گیریم، این آیه به ذهنم می‌آید که خدا فرموده اگر تمایلت به سمت من باشد و تلاشت را انجام بدهی « لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» به راههای خودمان شما را هدایت می‌کنیم و خدا با محسنین است.
خانم قلی زاده می توانید توضیحی مختصری در مورد بومگری داشته باشید؟
بله ... اقامتگاه‌ بوم گردی مکانی برای پذیراییِ آن دسته از افرادِ بوم گرد و مسافرینی مناسب است که بیشتر به محیط زیست و سبک بومی آن منطقه علاقه دارند اقامتگاه های بوم گردی بیشتر توسط اهالی محلی اداره می‌شود، در واقع این افراد برای میهمانان توریست خود جایی آرامش‌بخش را مثل محل زندگی خودشان در نظر گرفته‌اند و به زیبایی اتاق‌ها و نمای بیرونی آن را با دکوراسیونی سنتی تزیین کرده‌اند تا خاطراتی خوش را برای میهمانان خود فراهم آورند. یکی از تفاوت‌های اقامتگاه های بوم گردی با هتل‌ها در این است که برای سرو غذا دیگر نباید انتظار غذاهای بین المللی را داشته باشید تا در بشقاب‌های لوکس برایتان غذا بیاورند، در صورت اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی این امکان را خواهید داشت که غذاهایی سنتی و قدیمی را نوش جان کنید که برای میل کردن آن در ظرف‌های مخصوص محلی برایتان غذایی لذیذ را می‌آورند تا از چشیدن طعم متفاوت غذا لذت ببرید.

چطور شد به سمت بومگردی رفتید؟
همانطور که می دانید شهرستان دره شهر به رغم استقبال بی شمار گردشگران و مسافران در طول سال از امکانات و مراکز اقامتی بسیار کمی برخوردار است. در سال ۱۳۹۹به صورت جدی این ایده بومگردی در ذهنم شکل گرفت در ابتدا ما دو نفر بودیم که از اداره میراث فراهنگی شهرستان پیگیری های لازم را آغاز کردیم و هدف اصلی و انگیزه اصلی ایم از بومگردی ایجاد کسب و کار برای دیگران بوده و هست.
در بومگردی سیکان برای چند نفر شغل ایجاد کردید؟ 3نفر مستقیم و ۷نفر غیر مستقیم با ما کار می کنند با توجه به اینکه این دو سال کرونا تاثیرات منفی بر کار ما داشته و تا این لحظه هیچ کمک و پشتیبانی مادی و یا تسهیلاتی از هیچ نهادی دریافت نکردیم.انشاالله منتظر حمایت و پشتیبانی نهادها در این زمینه هستیم
در بوم گردی چه کارهای دیگری انجام می دهید؟
پذیرایی و اسکان مهمانان،پخت غذاهای محلی ، فروش سوغات محلی می باشد

بعنوان یک کارآفرین از مسئولین چه انتظاری دارید؟
با توجه به موقعیت جغرافیایی ،و جاذبه های گردشگری منطقه،و پذیرش مهمانان زیادی از نقاط مختلف، اقامتگاه نیاز به ساخت و گسترش فضاهای سنتی بیشتری دارد.که نیاز مبرم به تسهیلات با سود پایین داریم چون تا این لحظه همانطور که خدمتتون عرض کردم هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکردیم.

و حرف پایانی شما؟
اگر کسی علاقه‌ به حفظ قرآن دارد، پیگیری کند. همیشه به دوستانم می‌گویم که شیطان بیکار ننشسته که کسی حافظ قرآن بشود و بتواند همنشین قرآن بشود و با قرآن انس داشته باشد. ممکن است موانع زیادی سرراه ایجاد شود اما فرد عاشق حفظ، خسته نمی شود، نتیجه‌اش را عرض کردم، هم در درس و هم در زندگی‌ام پیشرفت داشتم؛ اگر زمان باز به عقب برگردد و من بتوانم انتخابی داشته باشم دوباره همین راه را انتخاب می‌کنم و آرزو می‌کنم همه به راه قرآن وارد شوند و در این راه إن‌شاءالله ثابت قدم باشند.
خبرنگار - اسماء غلامی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوی موفق دره شهری، از توفیق در معلمی تا حافظی قرآن و مدیریت بومگردی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو