به دست بانوان کارآفرین،

نوغان داری شغلی که در روستای باغجر احیا می شود + عکس

نوغان یکی از مشاغل قدیمی و سنتی مردم روستای باغجر استان خراسان رضوی است که با گسترش شهرنشینی به بوته فراموشی سپرده می شد، اما بانوی کارآفرین باغجری با همت بلند خود در حال احیای این شغل قدیمی است .
نوغان داری شغلی که در روستای باغجر احیا می شود + عکس
1401/04/16 - 07:03
تاریخ و ساعت خبر:
139868
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خراسان رضوی : یکی از مشاغل سنتی و قدیمی در ایران مربوط به نوغان روستای باغجر می باشد که قدمت آن ب ۱۲۰ سال قبل برمی‌گردد
درطی سالها این شغل کم فروغ میشود تا جایی که با رواج زندگی شهرنشینی و مشاغل صنعتی، اهالی روستا دیگر تمایلی به پرداختن آن ندارند اما طی یکی دو سال اخیر خانم های بسیجی با مدد رساندن به جوان های روستا رونق این شغل را بازمی گردانند.

بنابراین گزارش، شروع این حرکت ابتدا توسط یکی ازخانم های بسیجی و کارآفرین بنام وجیهه باغجری و برادرش ازطریق جهاد کشاورزی شروع می شود وسپس با حمایت ها و پیگیری های خانم معصومه باغجری فرمانده پایگاه خواهران ، به این شغل وام تعلق می گیرد که این اقدام باعث اشتغال زایی برای تعداد زیادی از خانم های سرپرست خانوار و بدسرپرست روستا می شود.
درحال حاضر شش کارگاه نوغان داری درباغجر وجود دارد که درهر کارگاه ۳ جعبه تخم نوغان دارند که مجموعا ۱۸ جعبه می شود. هرجعبه نوغان ۲۷ کیلو پیله ابریشم دارد.. هر ۳ جعبه به ارزش ۲۳ میلیون به فروش می رسد.
اکنون ۲۰ نفر ازبانوان مشغول به کار در این کارگاه ها از بسیجیان فعال و دغدغه مند منطقه هستند .

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نوغان داری شغلی که در روستای باغجر احیا می شود
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کارآفرینی و تولید ملی
V
آرشیو