فاضلی مطرح کرد؛

بی‌توجهی برخی مردم به بحران جمعیت به دلیل مشکلات اقتصادی است

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با اشاره به اینکه بی‌توجهی برخی مردم به بحران جمعیت به دلیل مشکلات اقتصادی است، گفت: دانشگاهیان کنشگر جمعیت می‌شوند.
بی‌توجهی برخی مردم به بحران جمعیت به دلیل مشکلات اقتصادی است
1401/09/01 - 22:27
تاریخ و ساعت خبر:
143257
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مرتضی فاضلی رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در حاشیه مراسم جلسه طراحی پلتفرم مسیر نجات چاره‌جویی برای نجات کشور در آینده هولناک پیری جمعیت با بیان اینکه این پلتفرم یک سکو و یک سامانه آموزشی شبانه روزی برای همه کنشگران دغدغه‌مند موضوع جمعیت است؛ گفت: مباحث مرتبط با اهمیت حوزه جمعیت و تغییراتی که در حوزه نگرش‌ها باید ایجاد شود و تغییر رویکردها در اندیشه در میان دانشگاهیان و کارکنان دانشگاه‌ها و آموزش‌های لازم در بعد شناختی و در بعد مهارتی در این سامانه آموزشی ارائه می‌شود
وی با بیان اینکه دانشگاهیان گروه مرجع در جامعه هستند گفت: اگر بتوانیم باورها را در بین دانشگاهیان تغییر دهیم قطعاً در فضای دانشگاه و سپس در جامعه این اندیشه سرریز می‌کند؛ البته تغییر نگرش‌ها با واقعیت‌هایی که امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم متفاوت است.
در نظریات جامعه شناسان غربی داریم که هرچه جمعیت کمتر باشد نظام تقسیم کار ابتدایی و بدوی خواهد داد و بسیاری از فرصت‌های شغلی از دست می‌رود









رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: مشکلات اقتصادی و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی، افزایش سن ازدواج و انتخاب فرزند کمتر از مواردی است که موجب بی‌توجهی مردم به بحران جمعیت شده اما نمی‌توان به صورت ساده و دفعی آنها را تغییر داد. ما در این پلتفرم به دلیل اینکه گروه دانشگاهیان گروه مرجع در جامعه هستند؛ آنان را مخاطب قرار دادیم تا آنان این اصل را بپذیرند که مسئله جمعیت مسئله توسعه است؛ مسئله جمعیت مسئله مهمی است. ما در نظریات جامعه شناسان غربی داریم که هرچه جمعیت کمتر باشد نظام تقسیم کار ابتدایی و بدوی خواهد داد و بسیاری از فرصت‌های شغلی از دست می‌رود. هرچه جمعیت بیشتر شود؛ جامعه می‌تواند نظام تقسیم کار پیشرفته‌تری را داشته باشد. چنین جامعه جوانی اقتصاد بزرگ‌تری دارد؛ در چنین جوامعی تولید ثروت بالاتر است. در چنین جوامعی جریان گردش ثروت و سطوح صنایع مولد بالاتر است؛ وضعیت رفاه در آنها بهتر است است.
این استاد دانشگاه افزود: اگر فضای دانشگاهی ما محل گفت‌وگو و تفاهم در مورد جمعیت باشد و همه افراد ضرورت افزایش جمعیت را درک کنند و پس از آن دانشگاهیان بپذیرد در همکاری با نهادهای مرتبط همچون ستاد ملی جمعیت در زمینه جمعیت کنشگر فعال باشد به عنوان مروج و مبلغ در این زمینه فعالیت کنند ما می‌توانیم نتایج بهبود در این وضعیت را مشاهده کنیم.
فاضلی در پاسخ به این سوال که ساز و کار این پلتفرم جدید چگونه خواهد بود گفت: آغاز این سامانه در وزارت کشور اعلام شده و این پلتفرم اجرایی می‌شود. ما به کمک این سامانه بیش از ۸۰۰ دقیقه جلسات آموزشی ارائه می‌کنیم؛ موضوع کاملاً پویا و فعال است بحث در مورد این مسئله که معضلات جمعیتی چگونه کشورهای توسعه یافته را هم با معضلات متعددی مواجه کرده است؛ تجربیات مختلف در مواجهه دولت‌ها با این مسئله را بررسی می‌کند و قوانین مختلف حکومت‌ها را به صورت تفصیلی شرح می‌دهد و ظرفیت‌های اجرایی افزایش جمعیت را نمایان می‌سازد. همه این اطلاعات به کنشگران اصلی جمعیت کمک می‌کند تا آنان اثرگذاری بهتری در این زمینه داشته باشند.
زمان محدودی برای جبران عقب‌ماندگی در عرصه جمعیت داریم و اگر با توان بالا وارد نشویم ممکن است بعدها اقدامات چندین برابر هم نتایج کمی به همراه داشته باشد
وی با اشاره به ضرورت همکاری و کشنگری دانشگاهیان در این طرح گفت: مرحله بعدی آن است که در سطح دانشگاه‌ها که یکی از مبادی ترویج بحث افزایش جمعیت خواهد بود و پس از آن میان کارمندان دولت و دستگاه‌های اجرایی افراد قانع شوند یک کنشگر فعال باشند.
رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان خاطرنشان کرد: زمان محدودی برای جبران این عقب‌ماندگی در عرصه جمعیت داریم و اگر با توان بالا و با تقویت محتوا وارد نشویم و تغییر در باورها و رفتارها اتفاق نیافتد ممکن است بعدها اقدامات چندین برابر هم نتایج کمی به همراه داشته باشد.
وی گروه‌های مرجع شناسایی شده در این پلتفرم را دانشجویان و دانشگاهیان، اساتید و کارکنان دانشگاه عنوان کرد و افزود: ما نه تنها در بین دانشجویان که در بین اساتید هم استادانی را داریم که در امر ازدواج یا فرزندپروری اقدامی نکردند.
رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان خاطر نشان کرد: در حقیقت افرادی که معضل جمعیت را حل خواهند کرد جوانانی هستند که امروز در سنین باروری قرار دارند. نسل‌های گذشته از این مقطع سنی عبور کردند لذا ما باید توان اصلی خود را روی جوانان و دانشجویان قرار دهیم. ما در ابتدا باید کنشگران تربیت کنیم که با دانشجویان ارتباط خوبی برقرار می‌کنند این گروه در سطح اول در میان خودشان و در لایه دوم به سراغ جوانان در محیط دانشگاه می‌روند. این گروه در محیط‌های شهری در مساجد هم حضور پیدا خواهند کرد.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ستاد ملی جمعیت، نهاد نمایندگی مقام معظم ،رهبری در دانشگاه‌ها، بحران جمعیت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاست داخلی
V
آرشیو