طرز تهیه سس سویا در خانه با تخمیر و بدون تخمیر

سس سویا یا سویا سس، یکی از چاشنی‌های خوشمزه و متفاوت است که معمولا در غذاهای آسیایی کاربرد زیادی دارد. این سس خوشمزه برای طعم‌دار کردن مرغ، ماهی، انواع گوشت و برای روی سالاد سبزیجات و حبوبات هم استفاده می‌شود.
طرز تهیه سس سویا در خانه با تخمیر و بدون تخمیر
1401/10/29 - 13:00
تاریخ و ساعت خبر:
144591
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سس سویا یا سویا سس، یکی از چاشنی‌های خوشمزه و متفاوت است که معمولا در غذاهای آسیایی کاربرد زیادی دارد. این سس خوشمزه برای طعم‌دار کردن مرغ، ماهی، انواع گوشت و برای روی سالاد سبزیجات و حبوبات هم استفاده می‌شود. معمولا طعم شور سس سویا، آن را از دیگر سس‌ها متمایز می‌کند. سس سویا را می‌توانید خودتان هم در خانه به روش سنتی تهیه کنید که البته کمی زمان می‌برد. در این مقاله طرز تهیه سویا سس و جایگزین سس سویا (سویا سس بدون تخمیر و فوری) را به شما آموزش خواهیم داد.
سس سویا چیست؟
سس سویا یک چاشنی رقیق و به شکل مایع است که اصالت آن به قاره آسیا و کشور چین برمی‌گردد. این سس در غذاهای چینی و غذاهای کره‌ای کاربرد زیادی دارد و معمولا از دانه‌های تخمیر شده سویا تهیه می‌شود.
در طرز تهیه سویا سس، گونه‌های خاصی از قارچ روی دانه‌های سویا رشد می‌کنند و سپس مخلوط سویای تخمیر شده، در آب نمک به تخمیر خود ادامه می‌دهد. انواع سس سویا از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. به این معنی که همه سس‌های سویا امروزی دیگر به شیوه تخمیری درست نمی‌شوند.
بیشتر سس سویا‌هایی که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، نوع پاستوریزه هستند و اینکه بتوانید خودتان این سس را در خانه درست کنید و یک غذای تخمیر نشده غیرپاستوریزه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، تجربه جذابی خواهد بود.
طرز تهیه سویا سس به روش اصیل و سنتی
زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت سویا سس: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
مواد لازم برای تهیه سس سویا
• دانه سویا تازه: ۴۵۰ گرم
• آرد: ۲۴ قاشق غذاخوری
• نمک: ۱۶ قاشق غذاخوری
• آب: ۴ لیتر
مراحل طرز تهیه سویا سس خانگی
سه مرحله مهم و اصلی برای دستور تهیه سس سویا با سویا تازه و سبز داخل غلاف، وجود دارد. این مراحل شامل ساخت کوجی، تخمیر با آب نمک و تصفیه محصول نهایی هستند. لازم است بدانید که فرآیند تخمیر، نیاز به صبر و گذر زمان دارد و ممکن است حدود ۶ ماه هم طول بکشد.
اما درنهایت یک سس خوشمزه، اصیل، به صرفه و باکیفیت خواهید داشت. برای تهیه این سس سویا خانگی سنتی، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.









مرحله اول: سویاها را با آب بپزید
در اولین مرحله از طرز تهیه سویا سس برای مرغ، دانه‌های سبز و تازه سویا را در یک قابلمه با ۳ فنجان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. وقتی آب جوشیدن، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا به مدت ۱ ساعت و نیم بپزد و دانه‌های تازه سویا نرم شوند و بپزند.
باید دانه‌ها به راحتی از غلافشان بیرون بیایند. می‌توانید برای پخت سریع‌تر دانه‌های سویا، از زودپز استفاده کنید.
مرحله دوم: سویاها را له کنید
در این مرحله، محتویات داخل قابلمه را در صافی بریزید و بعد از اینکه از حرارت افتادند، دانه‌های سویا را از غلافشان بیرون بیاورید. دانه‌ها را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و آنها را له کنید تا به شکل خمیر دربیایند. خمیر به دست آمده را در یک کاسه یا ظرف مناسب بریزید و آرد را به آنها اضافه کنید.
مرحله سوم: آرد و سویا را ترکیب کنید
با دست شروع به ورز دادن سویا و آرد کنید تا کاملا آرد به خورد دانه‌های سویا برود. مخلوط آرد و سویا را روی یک سطح تمیز قرار دهید و به شکل استوانه‌ای در بیاورید. با چاقو از پهنا شروع به بریدن استوانه کنید. ضخامت سویا‌ها باید به اندازه ۱/۵ تا ۲ سانتی متر باشد.
مرحله چهارم: برش‌های سویا را بپوشانید
در این مرحله از طرز تهیه سویا سس برای تهیه غذاهایی مثل نودل سیاه، دو عدد حوله پنبه‌ای را خیس کنید و آنها را بفشارید تا آب اضافی‌شان خارج شود ولی مرطوب باشند. یک حوله را روی یک سطح تمیز در گوشه خانه یا آشپزخانه بیندازید و سویاهای خمیر شده را روی آن قرار دهید.
با حوله دیگر، روی سویاها را بپوشانید. به مدت ۷ روز سویاها را در همان‌ جا قرار دهید. در این مدت روی سویاها کپک تشکیل می‌شود.
مرحله پنجم: سویاها را خشک کنید
در این مرحله، سویاها را از پارچه بیرون بیاورید و در یک سینی یا ورقه پخت قرار دهید، به طوری که روی هم قرار نگیرند. سینی را در مجاورت نور مستقیم خورشید بگذارید تا خشک شوند. هر از گاهی، آنها را زیر و رو کنید. وقتی سویاها خشک شدند، باید به رنگ قهوه‌ای دربیایند. به این محصول، «کوجی» گفته می‌شود.
مرحله ششم: تخمیر سس سویا
در یک ظرف آب و نمکی را که در مواد لازم داشتید، یعنی ۴ لیتر آب با ۱۶ قاشق غذاخوری نمک را بریزید و کوجی‌ها را در آن بیندازید. کوجی‌ها به مدت حدود ۶ ماه باید در مخلوط آب نمک بمانند تا تخمیر شوند. هر روز با یک قاشق چوبی، آنها را هم بزنید. در نهایت باید برش‌های سویا در آب نمک حل شوند.
مرحله هفتم: مواد را از صافی رد کنید
در این مرحله از طرز تهیه سویا سس برای ماکارونی خوشمزه، بعد از حل شدن سویاها در آب نمک، در یک صافی یک پارچه نازک و تمیز بیندازید و مواد را به آرامی، در صافی و روی پارچه بریزید تا صاف شود. مایعی را که خارج می‌شود، در بطری‌های شیشه‌ای یا بطری‌های نوشابه تمیز بریزید و درب آنها را محکم ببندید.
سس سویا را در یخچال نگهداری کنید. این سس آماده استفاده است و برای طعم دادن و مرینیت گوشت، انواع سالاد، غذاهایی دریایی، سوپ و سبزیجات می‌توانید به کار ببرید.
طرز تهیه سس سویا در خانه با تخمیر و بدون تخمیر
زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت سویا سس بدون تخمیر: ۱۵ دقیقه
مواد لازم برای تهیه جایگزین سویا سس
• عصاره گوشت: ۱و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر سیر: نوک قاشق چای‌خوری
• پودر فلفل سفید: نوک قاشق چای‌خوری
• پودر زنجبیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• عسل: ۲ قاشق چای‌خوری
• سرکه بالزامیک: ۴ قاشق چای‌خوری
• نمک: به میزان لازم








همان طور که در روش قبل توضیح دادیم، درست کردن سس سویا زمان زیادی می‌برد و این طولانی شدن، به خاطر روند زمان‌بر تخمیر دانه‌های سویا است. اما اگر می‌خواهید یک سس سویا با طعم مشابه سس‌های سویا سنتی داشته باشید ولی سریع آماده شود، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.
البته این سس، وگان نیست. برای آموزش مراحل تهیه سس سویا خانگی بدون تخمیر، دستورالعمل زیر را انجام دهید.
مرحله اول: مواد سویا سس را با هم مخلوط کنید
در اولین مرحله از طرز تهیه سویا سس، آب گوشت یا استاک گوشت را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید شروع به جوشیدن کند و همه مواد را به جز نمک به آن اضافه کنید.
مرحله دوم: سس سویا را سرو کنید
حدود ۱۵ دقیقه آن را روی بجوشانید تا آب اضافی بخار شده و به اندازه ۱ لیوان از محلول باقی بماند. سپس به میزانی که دلخواهتان است، نمک را به آن اضافه کنید. معمولا سس سویا طعم شوری دارد. این سس را بعد از سرد شدن، می‌توانید استفاده کنید.
ایلنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رژیم غذایی، رشد، سبزیجات، قهوه، گوشت ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو