سن پدران در طول تاریخ بیشتر بوده یا مادران؟

گروهی از محققان با مطالعه روی DNA انسان، به نتایج جالبی درباره سن فرزندآوری پدران و مادران در ۲۵۰ هزار سال اخیر رسیدند.
سن پدران در طول تاریخ بیشتر بوده یا مادران؟
1401/10/30 - 09:20
تاریخ و ساعت خبر:
144614
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - گروهی از محققان با مطالعه روی DNA انسان، به نتایج جالبی درباره سن فرزندآوری پدران و مادران در ۲۵۰ هزار سال اخیر رسیدند.
دانشمندان با بررسی جهش‌های DNA در انسان مدرن، پنجره‌ای را کشف کردند که ‌آن‌ها را ۲۵۰ هزار سال در تاریخ، به عقب برمی‌گرداند. به‌گفته‌ی متئو هان، ژنوم‌شناس از دانشگاه بلومینگتون ایندیانا: «در حین تحقیقات روی ژنوم انسان، ما دریافتیم که از روی انواع جهش ایجاد شده در DNA فرزندان، ما می‌توانیم سن پدران و مادران را تخمین بزنیم».
بر اساس نتایج به‌دست آمده، میانگین سن فرزندآوری در ۲۵۰ هزار سال اخیر، ۲۶.۹ سال است. بد نیست بدانید که انسان مدرن یا هوموساپینس، از حدود ۳۰۰ هزار سال پیش تکامل یافت.
اما میانگین سن پدران در گونه هوموساپینس، همواره بیشتر از مادران بوده است. آن‌طور که نتایج این مطالعه می‌گوید، مردها در سن ۳۰.۷ سالگی صاحب فرزند شدند و زنان در سن ۲۳.۲ سالگی!
البته این اختلاف سنی در ۵۰۰۰ سال گذشته، رو به کاهش گذاشته؛ طوری که حالا میانگین سن فرزندآوری مادران، به ۲۸ سال رسیده است.
اما این افزایش سن فرزندآوری از گذشته‌های دور تا به امروز، روند ثابتی را طی نکرده است. به‌عنوان مثال، حدود ۱۰ هزار سال قبل، کاهش معنی‌داری در میانگین سن والدین رخ داد؛ یعنی تقریبا همزمان با پیدایش کشاورزی و ظهور تمدن‌های بشری. این می‌تواند افزایش سریع جمعیت در آن دوران را نیز توضیح دهد.
چگونگی تخمین سن پدران و مادران
با استناد به نگاشته‌های تاریخی، فقط می‌توان چند هزار سال به عقب رفت و دستیابی به اطلاعات جمعیتی دوران کهن با تکیه بر شواهد باستان‌شناسی، کار آسانی نیست. با وجود این، رد اجدادمان در DNA هر کدام از ما نهفته است؛ هان و همکارانش هم از همین طریق، به تخمین سن پدران و مادران در هزاران سال اخیر پرداختند.
به‌بیان دقیق‌تر، کاری که آن‌ها کردند، بررسی جهش‌های novo بود: نوعی تغییر DNA که احتمالا به‌صورت ناگهانی در یک عضو خانواده بروز پیدا می‌کند؛ نه به‌طور موروثی در شجره خانوادگی!
محققان هنگام بررسی این الگوی تغییرات در داده‌های ژنی هزاران کودک، دریافتند که انتقال جهش‌های جدید از والدین به فرزندان، به سن پدر و مادر بستگی دارد.
ریچارد ونگ، تبارشناس از دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «این جهش‌ها از دیرباز در ژنوم هر نسل اندوخته شده و امروز به بدن ما رسیده است. ما حالا قادر به شناسایی چنین جهش‌هایی هستیم؛ اینکه چه تفاوتی در پدران و مادران داشتند و تحت تاثیر سن والدین هنگام فرزندآوری، چه تغییراتی کردند».
گجت نیوز
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پدر و مادر، تمدن، جامعه، خانواده، والدین ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو