گیاهان تحت استرس گریه می کنند!

گیاهان تحت استرس گریه می کنند و برخی از حیوانات احتمالا می توانند این صداها را بشنوند.
گیاهان تحت استرس گریه می کنند!
1402/01/14 - 10:22
تاریخ و ساعت خبر:
146308
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - بر اساس مطالعه‌ای که در cell منتشر شد، گیاهان هنگام تشنگی یا استرس، صداهایی را در هوا تولید می‌کنند. نویسندگان دریافتند گیاهانی که به آب نیاز دارند یا اخیراً ساقه‌هایشان قطع شده است، تقریباً 35 صدا در ساعت تولید می‌کنند اما گیاهانی که به خوبی هیدراته شده و بریده نشده اند بسیار ساکت تر هستند و در هر ساعت فقط یک صدا تولید می کنند.
دلیل اینکه احتمالاً هرگز صدای یک گیاه تشنه را نشنیده اید این است که صداها فراصوت هستند (حدود 20 تا 100 کیلو هرتز). این بدان معنی است که آنها آنقدر بلند هستند که تعداد کمی از انسان ها آنها را می شنوند. با این حال، برخی از حیوانات احتمالاً این صداها را خواهند شنید. خفاش ها، موش ها و پروانه ها می توانند در دنیایی پر از صداهای گیاهان زندگی کنند و مطالعه قبلی همین تیم محققان نشان داده که گیاهان به صداهای تولید شده توسط حیوانات نیز پاسخ می دهند.
دانشمندان برای استراق سمع گیاهان، تنباکو و گوجه‌فرنگی را در جعبه‌های کوچک مجهز به میکروفون قرار دادند. میکروفن‌ها صدایی که توسط گیاهان ایجاد می‌شد را دریافت می‌کردند. صداها به ویژه برای گیاهانی که به دلیل کمبود آب یا برش تحت فشار قرار گرفته بودند، آشکار بود.
دانشمندان اعلام کردند که این صداها در صورت سریعتر بودن کمی شبیه درست کردن پاپ کورن یا کلیک‌های بسیار کوتاه هستند.
گیاهان تارهای صوتی یا ریه ندارند و تئوری کنونی در مورد چگونگی تولید صدا توسط گیاهان روی آوند آنها متمرکز است، یعنی لوله‌هایی که آب و مواد مغذی را از ریشه‌ها به ساقه‌ها و برگ‌هایشان منتقل می‌کنند.
آب در آوند با کشش سطحی کنار هم نگه داشته می شود، درست مانند آبی که از طریق نی آشامیدنی مکیده می شود. هنگامی که یک حباب هوا در آوند چوبی شکل می‌گیرد یا می‌شکند، ممکن است کمی صدای ترکیدن ایجاد کند. احتمال تشکیل حباب در طول تنش بیشتر است. دانشمندان اعلام کردند که مکانیسم دقیق این اتفاق نیاز به مطالعه بیشتر دارد.
این تیم یک مدل یادگیری ماشین با دقت ۷۰درصد را از روی صدای گیاه تولید کردند تا تشخیص دهند که آیا گیاه قطع شده یا تحت بی آبی قرار گرفته است. نتایج نقش احتمالی یافته ها را برای نظارت صوتی گیاهان در کشاورزی و باغبانی نشان می دهد.
محققان پیش از این بررسی کرده بودند که آیا گیاهان می‌توانند صداها را بشنوند یا خیر و دریافتند که گل مغربی هنگامی که در معرض صدای زنبور در حال پرواز قرار می‌گیرند، شهد شیرین‌تری آزاد می‌کنند. بنابراین آیا صداهای گیاهی یکی از ویژگی های مهم اکوسیستم ها هستند که بر رفتار گیاهان و حیوانات به طور یکسان تأثیر می گذارند؟ به گفته گراهام پایک، زیست شناس دانشگاه مک کواری استرالیا، شواهد این امر هنوز روشن نیست. او شک دارد که حیوانات به ناله های گیاهان تحت استرس گوش می دهند. او می گوید که بعید است این حیوانات واقعاً قادر به شنیدن صدا در چنین فاصله هایی باشند و این صداها خیلی ضعیف هستند. تحقیقات بیشتر باید این موضوع را بیشتر روشن کند.
این تحقیقات نشان دادند گیاهان تحت تنش آبی یا زخمی شدن صداهای بلندی منتشر می‌کنند که می‌تواند پیامدهایی برای نظارت بر باغبانی داشته باشد.
منبع: فارس
پایان پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روانشناسی گیاهان، گریه گیاهان، ناراحتی گیاهان، استرس حیوانات و گیاهان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو