پرونده ثبت جهاني گلاب‌گیری سنتی ایران به یونسکو ارسال شد

معاون میراث فرهنگي کشور از ارسال پرونده میراث فرهنگي ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعي و فرهنگي وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهاني ناملموس به یونسکو خبر داد.
پرونده ثبت جهاني گلاب‌گیری سنتی ایران به یونسکو ارسال شد
1402/01/20 - 09:25
تاریخ و ساعت خبر:
146570
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - علی دارابي گفت: سنت گلاب‌گیری در ایران با نام پیامبر گرامي اسلام، حضرت محمد(ص) مزین شده است و گل‌های محمدي همه ساله در اردیبهشت ماه چیده و بر اساس و شیوه سنتي گلاب‌گیري می‌شوند.
وی ادامه داد: گلاب‌گیری سنتی در بسیاری از استان‌هاي کشور به عنوان یک میراث ناملموس فرهنگي، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعي و فرهنگي ارزشمندي وابسته به این عنصر است.
دارابی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر پرونده گلاب‌گیری سنتی، ایران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نیز به صورت چند ملیتی در سال جاری برای یونسکو ارسال کرده است.
وی تاکید کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهاي تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده،‌ دوباره برای یونسکو ارسال شده است.
دارابی در پایان گفت: این ۳ پرونده برای آذرماه ۱۴۰۳در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگي ناملموس یونسکو دارد.
فارس
پایان پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
میراث فرهنگی،یونیسکو،گلاب گیری سنتی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو