مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی:

توسعه کنشگران مردمی رویکرد اصلی نهضت پیشرفت بانوان است

سعیدی نژاد گفت: نهضت پیشرفت بانوان یک جریان مردمی است و هنر ما در نهضت پیشرفت بانوان، رویش نیروی انسانی و داشتن نقشه کلان نسبت به حل مسائلی مانند تبلیغ و تربیت است.
توسعه کنشگران مردمی رویکرد اصلی نهضت پیشرفت بانوان است
1402/01/24 - 14:21
تاریخ و ساعت خبر:
146761
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نشست مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان اصفهان، با حضور حجت‌الاسلام مهدی فوقی، مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان و حجت‌الاسلام محمدرضا سرلک، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان به صورت مجازی برگزار شد.
عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری نهضت پیشرفت بانوان در استان‌ها گفت: در ابتدای کار بعضاً در برخی شهرستان‌ها در جذب افراد در نهضت پیشرفت بانوان با مشکل مواجه بودیم، زیرا نمی‌خواستیم ساختار سازمان تبلیغات اسلامی را سنگین کنیم و مبتنی بر فهم گام دوم انقلاب به دنبال ایجاد ظرفیت مردمی سازمان بودیم، بالاخره این ظرفیت شکل پیدا کرد و بنا بر حمایت و نوع تعامل استان‌ها این حرکت به صورت متناوب در استان‌ها پایه‌ریزی شد و بنا بر اذعان برخی مدیران، نهضت پیشرفت در برخی استان‌ها تبدیل به مرجع شده است.
وی اظهار کرد: نهضت پیشرفت بانوان یک جریان مردمی است و هنر ما در نهضت پیشرفت بانوان، رویش نیروی انسانی و داشتن نقشه کلان نسبت به حل مسائلی مانند تبلیغ و تربیت است. یعنی نگاه ما صرفاً توسعه رویکرد مسأله محور نیست که البته این کار خوب است اما حل‌کننده مسائل نبوده، ما برای حل مسائل ملی مبتنی بر نقشه کلان باید ظرفیت ملی را پای کار بیاوریم و به فکر توسعه کنشگران مردمی باشیم.
وی اظهار کرد: اتفاقی که باید در استان جدی گرفته شود، آموزش نیروها در استان و شهرستان‌هاست. عملیات‌هایی که در این زمینه تعریف شده مانند رفیقانه، حرف‌آورد و … سازمان‌بخش هستند و با توجه به اینکه در سازمان تبلیغات اسلامی متعهد به حل مسائل متعدد هستیم، مسائل تبیینی از یک سو و مسأله عفاف و حجاب از سوی دیگر که سند مسأله‌شناسی برای آن تدوین شده و طرح‌های مختلف که در دستور کار ما قرار دارد، سرمایه‌های ما در نهضت پیشرفت بانوان هستند.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با توجه به ابعاد کار به طراحی‌های مختلف در حوزه رفیقانه، دختران آینده‌ساز و … رسیدیم و بنابر ظرفیت ستاد نهضت پیشرفت در استان‌ها جشنواره گوهرشاد در سطح استانی به این ستاد واگذار شده است که می‌تواند محل سامان‌بخشی جریان‌های مردمی باشد که با حمایت نهادهای حاکمیتی راهبری می‌شود. در ذیل جشنواره گوهرشاد طرح‌هایی مانند رفیقانه و حرف‌آورد می‌تواند اجرا شود و سهم خوبی در جمع‌آوری ایده‌ها و به اشتراک گذاشتن آنها خواهیم داشت.
طرح ایران ۱۴۴۰
وی عنوان کرد: طرح ایران ۱۴۴۰ نیز پروژه‌ای است که زمینه استانی آن، طراحی اصفهان آینده می‌شود و ظرفیت فراوانی به جهت گفتمانی پیش روی ما می‌گذارد و استان اصفهان با برخورداری چهره‌های برتر در تولید محتوا می‌تواند بسیار کمک کند و شبکه‌ای که به این واسطه پای کار می‌آیند، شبکه اولیه پیگیری جشنواره ملی ۱۴۴۰ خواهند بود. لذا مقرر شده است شبکه‌ای که با این اندیشه ارتباط گرفته‌اند در کارگاه‌های آموزشی که سه‌شنبه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، شرکت کنند.
سعیدی‌نژاد تصریح کرد: در برخی استان‌ها سند نهضت پیشرفت استان را طراحی کرده‌ایم. در قالب شبکه حرف‌آورد زیرساخت مشترک داریم. یکی از زیرساخت‌ها سامانه نهضت پیشرفت بانوان است که افراد در این سامانه با بخش‌های مختلف نهضت پیشرفت بانوان آشنا می‌شوند و مبتنی بر فضای استانی سطح دسترسی تعریف می‌شود. وجود پلت‌فرم می‌تواند این شبکه را توسعه دهد. سعی ما بر این است که در عملیات‌ها ورود نکنیم، نقش ما تسهیل‌گری زیرساخت‌ها و پشتیبانی از ستادهای استانی است. تلاش می‌کنیم تجربیات خوب و اثربخش استان‌ها را به نحو شایسته معرفی کنیم تا الگویی برای سایر استان‌ها باشند.
در ادامه حجت‌الاسلام مهدی فوقی، مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: با تدابیری که تاکنون در حوزه بانوان اندیشیده شده به نظر می‌رسد در استان اصفهان هنوز در اول راه هستیم و علاوه بر همه تلاش‌ها نیازمند شبکه‌سازی در حوزه بانوان هستیم. اقدامات مختلفی در این زمینه از سوی نهادهای مختلف از جمله استانداری، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره شاهد بوده‌ایم که باید این فعالیت‌ها انسجام یابد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی در زمینه طرح‌های مختلف از جمله رفیقانه، حرف‌آورد، نهضت پیشرفت بانوان و عفاف و حجاب انجام شده است، اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان در یک سال گذشته خود را به سطحی رسانده که در مقایسه با نهادهای حاکمیتی حرف برای گفتن دارد و در حوزه بانوان نیز باید این پیشرفت‌ها حاصل شود.
در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا سرلک، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در حوزه فرهنگی چند کارویژه در دستور کار خود داریم. با همکاری بانوان آسیب‌شناسی در این زمینه صورت گرفت، نقاط قوت و ضعف مشخص شد و سعی کردیم راهبردی پیش رو داشته باشیم. جلسات متعدد با رابطان نهضت پیشرفت بانوان برگزار و طرح‌ها و برنامه‌ها تبیین شد.
وی عنوان کرد: در حوزه رفیقانه و نهضت پیشرفت بانوان چند رویکرد جدی را در نظر گرفتیم و همزمان شاهد جهش چندبرابری بودجه در این بخش بودیم. برنامه‌ها به دو بخش تقسیم شده، بخشی از آنها برنامه‌های ابلاغی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی است و دیگری برنامه‌هایی است که متناسب با زیست بوم بانوان استان طراحی می‌شود.
حجت‌الاسلام سرلک با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور بانوان فرهیخته استان گفت: ۲۰ سرفصل اجرایی برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌ایم. رویکرد فرهنگی در استان در حوزه بانوان و دختران نوجوان به صورت ویژه در ساماندهی، شناسایی و رهیافت به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در دستور کار است.
در ادامه سمیه صفی، کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برنامه‌هایی که در دستور کار ما قرار دارد یکی ابلاغیه‌ها هست که سعی می‌کنیم پاسخگو باشیم و دیگری تشکیل تیم تخصصی بانوان است که در این زمینه افراد مسئولیت‌پذیر که تحصیلات دانشگاهی و حوزوی دارند و نیروی جهادی هستند بکارگیری می‌شوند. رابطان از نخبه‌های فرهنگی اصفهان هستند، سعی کردیم افراد با فعالیت‌هایی که باید در حوزه رفیقانه، عفاف و حجاب و …انجام دهند، آگاه شوند. برنامه‌های پیشنهادی سال ۱۴۰۲ را تدوین کردیم و تلاش بر این است که طرح‌های رفیقانه، نهضت پیشرفت و… متناسب با زیست بوم استان اجرا شود.
ستاد نهضت پیشرفت اصفهان ۷ نفر عضو مرکزی و ۲۸ رابط شهرستانی دارد
در ادامه مرضیه بویری منجی، مسئول نهضت پیشرفت بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: ستاد نهضت پیشرفت اصفهان ۷ نفر عضو مرکزی و ۲۸ رابط شهرستانی دارد. قبل از شروع سال جدید نشستی با حضور اعضا برگزار کردیم و نمایشگاه عفاف و حجاب در ایام نوروز برگزار شد. فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد در زمینه رفیقانه و بنیاد مریم اقدامات خوبی انجام شده از جمله برنامه‌ها می‌توان به اعتکاف دانش‌آموزی و جلسات مهارتی خانواده اشاره کرد که ویژه مبلغان، همسران و کارمندان اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شده است.
وی افزود: طرح جمعیت با توجه به زیست‌بوم استان با همکاری استانداری نوشته شده است. اهمیت برگزاری طرح این است که گستردگی شهرستان‌ها در این استان زیاد است و البته در زمینه ارتباط‌گیری با رابطان شاید به نوعی آسیب به‌شمار آید.
بویری به برگزاری جشن تکلیف دختران با عنوان جشن فرشته‌ها که با حضور یک هزار دانش‌آموز دختر برگزار شد، اشاره کرد و گفت: گزارش‌های متعدد از اجرای طرح خانه مادری از سوی شهرستان‌ها برای ما ارسال شد. در زمینه اجرای طرح‌ها هم‌افزایی با دستگاه‌های مختلف صورت می‌پذیرد و در حوزه عفاف و حجاب، رویکردی که در سال ۱۴۰۲ داریم، نیروسازی است. در حال حاضر گروه‌های مختلف مانند فانوس، کاکتوس و غیره در مجموعه مردمی فعال هستند و کاری که ما باید انجام دهیم، حمایت از آنها، توانمندسازی، نظارت و تسهیل‌گری امور است.
وی با بیان اینکه جهاد تبیین در حوزه بانوان و ساماندهی مداحان را در دستور کار خود داریم از اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی خواست تا تسهیلات و جایگاه حقوقی برای اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان در استان‌ها و شهرستان‌ها در نظر گرفته شود و تجهیزات اداری و نرم‌افزاری در اختیار افراد قرار گیرد.
در انتها زهرا عادل‌پور، رابط قرآنی ستاد نهضت پیشرفت بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه در ماه رمضان جلسات جزء‌خوانی قرآن برگزار می‌شود و مورد استقبال بانوان قرار گرفته است، گفت: اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی از جمله دوره تربیت معلم قرآن مستلزم هماهنگی با سازمان دارالقرآن و هم‌افزایی بین نهادهای قرآنی است.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حوزه علمیه، قران، ایران، قرآن، نوروز، ماه مبارك رمضان، اصفهان، سازمان تبلیغات اسلامی، انقلاب، عاطفه سعیدی نژاد،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو