نه گفتن را تمرین کنیم!

بررسی دقیق و عمیق مشکلات و چالش‌های زندگی نشان می‌دهد که عزت نفس پایین یکی از معضلات اساسی فردی است.
نه گفتن را تمرین کنیم!
1402/02/21 - 11:03
تاریخ و ساعت خبر:
148102
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - عزت نفس مربوط به حس ارزشمندی درونی است که ناشی از خودباوری، ارزیابی و تایید شخص نسبت به خودش است. همه ما گاهی در زندگی احساس بی‌ارزشی کرده‌ایم، اما تداوم چنین حسی، سلامت روانی ما را به مخاطره می‌اندازد. ما می‌توانیم با تغییر نگرش و ذهنیت خود به گونه‌ای عمل کنیم که آثار منفی ناشی از عزت نفس پایین را از بین ببریم. عزت نفس پایین در اغلب موارد از کودکی آغاز می‌شود و ناشی از پیام‌هایی است که ما از اطرافیان‌مان دریافت کرده‌ایم. استرس، مرگ عزیزان، بیماری‌های سخت، سرزنش و تنبیه‌های افراطی و ... منجر به کاهش عزت نفس می‌شوند.
عزت نفس، مهارتی اکتسابی و قابل بهبود است که شادمانی و رضایت‌مندی، زیربنای آن است؛ بنابراین اگر برای آن‌ها وقت نگذاریم، دستاورد‌های چندانی نصیب‌مان نمی‌شود و در بلندمدت باید صدمه ناشی از بی‌توجهی به آن را بپذیریم. برای دانش، نگرش، تجربه و ارزش‌های خودتان ارزش قائل باشید و خود را همان‌گونه که هستید، بپذیرید و دوست داشته باشید.
تنها شخصی که خودتان را با آن مقایسه می‌کنید خودتان باشید. نقاط مثبت‌تان را مرتب به خود یادآوری کنید. نقص‌های‌تان را بشناسید و بپذیرید، اما هرگز خودتان را سرزنش نکنید. افکار منفی‌تان را شناسایی کنید و آن‌ها را به چالش بکشید. انتقاد از خود را متوقف کنید. از خودتان قدردانی کنید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید و با دیگران روابط مثبت برقرار کنید. از افراد منفی‌نگری که حس بدی به شما منتقل می‌کنند، فاصله بگیرید و به دنبال برقراری روابط با افراد مثبت‌اندیش باشید. هر روز ۳۰ دقیقه به خودتان اختصاص دهید و کار‌های مورد علاقه‌تان را انجام دهید. مسئولیت‌پذیری و مهارت نه‌گفتن را تمرین کنید. صبورانه ادامه دهید و خودتان را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر داشته باشید هر قدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید، دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج،اجتماعی،خانواده
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو