خزعلی مطرح کرد؛

جزئیات برنامه‌های کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان در «آیورا»

معاون رئیس جمهور با اشاره به ریاست ایران در کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان اتحادیه کشورهای اقیانوس هند، گفت: ایجاد ارتباط بین سمن‌های ایرانی و سمن‌های کشورهای عضو در دستور کار است.
جزئیات برنامه‌های کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان در «آیورا»
1402/03/08 - 15:36
تاریخ و ساعت خبر:
148827
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - انسیه خزعلی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره نشست کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان کشورهای عضو اتحادیه حاشیه اقیانوس هند (آیورا) (IORA) در تهران اظهار داشت: در اسفندماه ۱۴۰۰ اداره کل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طی مراسمی رسماً به‌عنوان رئیس کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان اتحادیه کشورهای اقیانوس هند (آیورا) منصوب شد و از ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ریاست خود را برای دوره‌ای دوساله آغاز کرد.
وی افزود: در گام نخست این ریاست، تشکیل کمیته ملی آیورا و برگزاری سلسله نشست‌های تعاملی با دستگاه‌های اجرایی متولی و عضو کمیته ملی آیورا ازجمله سازمان صداوسیما، وزارت امور خارجه، سازمان محیط‌زیست، سازمان شیلات، دانشگاه الزهرا (س)، سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و … به‌منظور هم‌افزائی و تعامل و دریافت ابتکارات و برنامه‌های پیشنهادی برای طراحی «برنامه عمل ملی» در دستور کار قرار گرفت.
خزعلی گفت: نشست تهران که در روزهای ۱ و ۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان کشورهای عضو در کشورمان برگزار شد، در قالب ۴ نشست طرح‌ریزی شده بود. در نشست نخست که با حضور مقامات و مسئولین ارشد کشورمان و نیز سایر کشورها به‌عنوان آئین افتتاحیه برگزار شد، دبیرخانه کارگروه و همچنین اداره کل بین الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در جایگاه ریاست کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان، به ارائه گزارش و معرفی برنامه‌ها پرداختند. به‌علاوه، مسئولین ملی و بین‌المللی در دو قالب حضوری و مجازی در موضوع دستور کار این کارگروه سخنرانی کردند.
وی بیان داشت: در نشست دوم از روز اول، جلسه رسمی اعضای کارگروه به‌صورت تخصصی برگزار شد که در این نشست، کشورهای حاضر گزارشی از روند برنامه‌های خود ارائه کردند و ما نیز اهداف و برنامه‌های آتی این کارگروه را ارائه کردیم. همچنین علاوه بر آن نظرات، پیشنهادات و راهکارهای تخصصی در خصوص مباحث مطروحه بحث و بررسی شدند.
معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ایجاد ارتباط بین سمن‌های ایرانی و سمن‌های کشورهای عضو آیورا، ائتلاف با کشورهای عضو جهت تعریف پروژه‌های مشترک و برگزاری جلسات حضوری و مجازی در موضوعات مربوط به توانمندسازی اقتصادی زنان در آیورا، در محورهای مطروحه در نشست تهران از برنامه‌های ما برای سال آینده است.
معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: همچنین پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد صندوق پول در کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا و یا تخصیص بخشی از منابع صندوق پول آیورا به کارگروه مذکور جهت عملیاتی‌سازی مأموریت کارگروه در کمک به ارتقا توانایی اقتصادی زنان را پیگیری خواهیم کرد.
وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، با عنایت به بند ب اصل ۲ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۵ مبنی بر ضرورت تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌المللی و جهانی و با هدف گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری، طرح عضویت در اتحادیه همکاری منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند را در دستور کار قرارداد که مجلس شورای اسلامی قانون عضویت را در جلسه علنی روز یکشنبه نهم بهمن‌ماه ۱۳۹۰، تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد.
گفتنی است؛ در حال حاضر این اتحادیه آیورا شامل ۲۳ عضو از کشورهای استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، جزایر قمر، موزامبیک، عمان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، فرانسه، سریلانکا، تانزانیا، مالدیو، تایلند، امارات عربی متحده، سیشل، یمن و سومالی است. همچنین ۱۰ کشور چین، مصر، ژاپن، انگلیس، آمریکا، روسیه، ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی و آلمان نیز به عنوان طرف گفتگو با اتحادیه همکاری دارند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، انسیه خزعلی، اقتصاد،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو