طرز تهیه یک پلوی مخلوط شیک و مجلسی

لپه پلو یکی از انواع پلو‌های مخلوط است که لپه از مواد اصلی میانی آن به شمار می‌رود و یک غذای خوشمزه و مجلسی است.
طرز تهیه یک پلوی مخلوط شیک و مجلسی
1402/03/16 - 10:21
تاریخ و ساعت خبر:
149170
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، سبزی پلو، شیرین پلو، مرصع پلو و... از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند.
لپه پلو یکی از انواع پلو‌های مخلوط است که به دلیل داشتن گوشت و حبوبات در ترکیباتش بسیار مغذی است و به خصوص برای کودکان غذایی سرشار از پروتئین محسوب می‌شود. شما می‌توانید این غذای خوشمزه و مقوی را با روشی بسیار آسان در منزل تهیه کنید و از خوردن یک غذای جدید در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه لپو پلو همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به طبخ این غذا تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.
مواد لازم برای تهیه لپه پلو
برنج: ۴ پیمانه
لپه: ۱۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای کوچک: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی: ۲ عدد
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و پودر دارچین: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
نکات مربوط به مواد اولیه
۱ ـ نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای
همان‌طور که می‌دانید فلفل دلمه‌ای سبزی پرخاصیتی است که مصرف آن به تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است.
ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلا تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.
۲ ـ نکات مربوط به پیاز
اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد.
پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
۳ ـ نکات مربوط به گوشت چرخ کرده
معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می‌شود، بیش‌تر از مضرات آن گفته می‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ و منبع غنی آهن است که برای پیشگیری از کم‌خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد.
گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است. این گروه از ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار آن در هفته برای بدن بسیار مفید است. توصیه می‌کنیم برای تهیه لپه پلو از گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند استفاده کنید.
طرز تهیه لپه پلو
۱ ـ ابتدا برنج را با مقداری نمک و آب ولرم خیس کنید و اجازه بدهید حدودا ۴ ساعت خیس بخورد.
۲ ـ لپه را بعد از اینکه شش ساعت خیس دادید، با کمی آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید و نیم پز شود. وقتی لپه کمی جوشید و نیم پز شد، آن را آبکش کنید و با آب سرد بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافه لپه کشیده شود.
۳ ـ پیاز را پوست و سپس خرد کنید. پیاز خرد شده را همراه با کمی روغن داخل ماهی تابه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا پیاز نرم و سبک شود؛ سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت و پیاز چند دقیقه تفت خورد، نمک، فلفل قرمز و دارچین را اضافه کنید و هم بزنید.
۴ ـ فلفل دلمه‌ای را خرد کنید و همراه با گوجه فرنگی پوره شده به گوشت اضافه کنید و اجازه بدهید کمی تفت بخورند؛ سپس رب گوجه فرنگی و آبلیمو را داخل ماهی تابه بریزید. در آخر لپه نیم پز شده را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید؛ سپس درب ماهی تابه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. اجازه بدهید مواد با حرارت کم بپزد. بعد از اینکه گوشت پخت و آب داخل ماهی تابه کشیده شد، اجاق گاز را خاموش کنید.
۵ ـ برای آب‌کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید.
حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد.
بعد از اینکه برنج را آبکش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین‌طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون رود تا برنج شور نشود. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیش‌تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید. برای پخت لپه پلو بهتر است برنج را کمی کال‌تر و در اصطلاح دانه‌تر بردارید.
۶ ـ ته قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد نظرتان را بگذارید؛ سپس یک لایه از برنج را داخل قابلمه بریزید و بعد چند قاشق از مایه‌ای که آماده کرده‌اید، روی برنج بریزید. این کار را به صورت لایه به لایه ادامه بدهید تا قابلمه پر شود. در آخر دو قاشق غذاخوری روغن یا کره روی برنج بریزید و بعد برنج را دم کنید. حدودا ۴۵ دقیقه زمان برای دم کشیدن این غذا کافی است، نوش جان.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آشپزی،پلو‌های مخلوط ،تغذیه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آشپزی و تغذیه
V
آرشیو