کد خبر: 144110                      تاريخ انتشار: 1401/10/14 - 10:14
محمد بیگی مطرح کرد؛
جزئیات بودجه قانون جوانی جمعیت
 
رئیس فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد مکان‌هایی برای مهدکودک و شیردهی در همه وزارتخانه‌ها با بی توجهی مواجه شده است.
 
فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در گردهمایی مشاوران آموزش و پرورش در زمینه قانون جوانی جمعیت اظهارداشت: سن چندان لحاظ نشده است اما در لوایح می‌توان به موضوع سن بیشتر پرداخت. ما توصیه کردیم که تصمیمات بیشتر با توجه با دخترانی باشد که سن بالاتری دارند.
وی با بیان اینکه برای اجرای قانون جوانی جمعیت ۵۸ هزار میلیارد تومان در سال نیاز داشتیم؛ گفت: به دلیل کمبود منابع مالی، طوری قانون را نوشتیم که با پایه ۱۶ هزار میلیارد تومان باشد؛ سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون جوانی جمعیت تخصیص یافته شد اما فعلاً ۴ هزار میلیارد تومان دریافت شده است. شما باید مطالبه کنید که مابقی این بودجه اختصاص داده شود.
محمد بیگی افزود: مبلغ دو هزار میلیارد تومان از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای دستگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای اختصاص یافته است. در حقیقت تلاش و توجه ما بیشتر بر روی دستگاه‌های فرهنگی است که موضوع جمعیت را ترویج دهند.
وی با بیان اینکه اگر شما مشاوران طرح مشخص نداشته باشید هیچ پولی برای شما اختصاص نخواهد یافت؛ گفت: طرح انتشار کتب آموزشی در موضوع جمعیت، طرح آموزش‌های مهارتی در موضوع جمعیت، طرح‌های تقویتی انجمن‌های اولیا و مربیان می‌توانند از این طرح‌ها باشند. این را در نظر داشته باشید که اگر شما خانواده‌ها را آموزش ندهید هیچکس به آنان آموزش نخواهد داد.
خانواده‌های دارای معلول غربالگری می‌شوند
رئیس فراکسیون جمعیت با بیان اینکه خانواده‌های دارای معلول حتماً برای فرزند دوم غربالگری می‌شوند گفت: این یک دروغ است که گفته می‌شود غربالگری به صورت کلی ممنوع شده است؛ خانواده‌هایی که دارای معلول یا بیمار خاص هستند حتماً آزمایشات غربالگری بر روی آنان انجام خواهد شد.
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده با بیان اینکه اشکالات قانون در زمان اجرا مشخص می‌شود؛ گفت: در همه استان‌ها مسئول اجرای قانون جوانی جمعیت استاندار است. ما انتظار داریم همه مشاوران اگر فکر می‌کنند نیاز به ابلاغ قانونی دارند یا دستورالعملی در نظر گرفته نشده است حتماً از طرق قانونی با ما در ارتباط باشند. مشاوران در وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم است و پیشنهادات خود را برای اصلاح قانون برای ما بفرستید.
وی با بیان اینکه معلمان تنها ۲۴ ساعت در هفته کار می‌کنند گفت: بنا به همین دلیل ساعت شیردهی برای معلمان زن در نظر گرفته نشده است. باید این رایزنی صورت بگیرد که این موضوع هم برای معلمان در نظر گرفته شود که هم ساعتی برای معلمان زن در نظر گرفته شود و هم جایگاهی برای شیردهی مادران اختصاص یابد.
محمد بیگی با اذعان به اینکه به بیشتر موضوعات عمرانی و بنایی در قانون جوانی جمعیت بی توجهی شده است گفت: موضوع مکان‌هایی برای مهدکودک و شیردهی در همه وزارتخانه‌ها با بی توجهی مواجه شده است. این موضوع در وزارت آموزش و پرورش بیش از دیگر وزارت خانه‌ها باید توجه شود چرا که معلمان زن بیشترین شایستگی را برای مادر شدن دارند زیرا هم از نظر مالی وضع بهتری دارند و هم از نظر تحصیلات شایسته‌تر هستند.
مهر
انتهای پیام/م