کد خبر: 144270                      تاريخ انتشار: 1401/10/20 - 08:06
قیام ۱۹ دی؛ نخستین جرقه انقلاب و سرآغاز بیداری مردم از سال 56 تا کنون
 
قیام ۱۹دی قم تا ۸ فروردین یزد درسال 56 که نسیم خوش انقلاب اسلامی درگوشه و کنار کشور به مشام می رسید و می رفت تا تومار رژیم سلطنتی شاه درهم پیچیده شود، تظاهرات مختلفی در شهرهای مختلف کشور برگزار شد. این تظاهرات، شکل گیری انقلابی عظیم مبتنی بر احکام اسلام ناب محمدی (ص ) به رهبری حضرت امام خمینی (ره ) را نوید می داد.
 
یزد : قیام ۱۹دی قم تا ۸ فروردین یزد درسال 56 که نسیم خوش انقلاب اسلامی درگوشه و کنار کشور به مشام می رسید و می رفت تا تومار رژیم سلطنتی شاه درهم پیچیده شود، تظاهرات مختلفی در شهرهای مختلف کشور برگزار شد.
این تظاهرات، شکل گیری انقلابی عظیم مبتنی بر احکام اسلام ناب محمدی (ص ) به رهبری حضرت امام خمینی (ره ) را نوید می داد.
بدنبال آن عمال رژیم شاه مصم شدند به نوعی چهره امام خمینی (ره ) را در میان عامه مردم مخدوش سازند و قیامهای مردم را سرکوب کنند.
شهادت فرزند برومند حضرت امام خمینی حاج آقا مصطفی در سال 1356، خشم ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی را برافروخت و چاپ مقاله ای توهین آمیزعلیه امام در روزنامه اطلاعات وقت، باعث خشگین تر شدن مردم بویژه مردم و طلاب قم شد.
مردم این شهر در 19 دی سال 56 تظاهرات گسترده ای را علیه رژیم پهلوی، برگزار کردند که ماموران رژیم با اقدام مسلحانه شماری از مردم و جوانان را به خاک خون کشیدند و شهید کردند.
با این اقدام رژیم شاه،خشم مردم فزونی گرفت و قیامهای مردمی علیه شاه به دیگر شهرهای ایران کشیده شد.
29 بهمن سال 56 که مصادف با چهلم شهدای فاجعه 19 دی قم بود، در بسیاری از شهرها و نقاط کشور به یاد و خاطره شهدای آن فاجعه،مجالس ختم و سوگواری برگزار شد.
مردم تبریز نیز به منظور بزرگداشت یادشهدای 19 دی مردم قم،به دعوت آیت الله قاضی طباطبایی و دیگر علمای این شهر،در یکی از مساجد بزرک شهر تجمع و نسبت به اعمال ننگین رژیم شاه اعتراض کردند.
این حرکت مردم تبریز با حمله ماموران مسلح رژیم مواجه شد و بدنبال آن فاجعه ای عمیق تر به وقوع پیوست که مراجع و علما این کشتارها را بشدت محکوم کردند و ب دنبال آن اعتراضها و تظاهرات علیه رژیم در اقصی نقاط کشور اوج گرفت.
کشتار مردم تبریز، شاه را غافلگیر کرد،او که تصور می کرد توانسته است پرده ای ضخیم بر روی فاجعه قم بکشد، این بار با موج عظیم و گسترده تظاهرات مردمی در سراسر کشور بویژه یزد مواجه شد.
قیام مردم یزد در هشتم فروردین 1357 حلقه سوم از سلسله قیامهای زنجیره ای بود که منجر به قیام سراسری در ایران برضد شاه و در نهایت سرنگونی رژیم پهلوی شد.
مردم یزد در چهلم شهدای تبریزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا ، به رهبری آیت الله صدوقی سومین شهید محراب علیه رژیم شاه قیام کردند که تا روز 12 فرودین ماه ادامه داشت.
مردم یزد در روز نهم فروردین پس از جلسه بزرگداشت شهدای تبریز در روضه محمدیه این شهر به خیابانها ریختند و با شعارهای انقلابی به مراکز فساد و فحشا حمله کردند.
فردای آن روز آیت الله صدوقی در یک سخنرانی در اجتماع مردم یزد، خواستار بازگشت امام خمینی (ره ) از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی رژیم شدند.
در پایان مراسم مردم به خیابانها ریخته و تظاهرات دیگری علیه رژیم انجام دادند که با حمله ماموران رژیم و به خاک و خون کشیدن مردم، برک سیاه دیگری در کارنامه رژیم پهلوی ثبت شد و پایه های رژیم پهلوی را بیش از پیش سست نمود.
در قیام مردم یزد، چهار تن از جوانان این خطه به نامهای رضا نامدار، مهدی قدکفروشان، حسین پارساییان و علی اصغر شهریار مرادی به شهادت رسیدند همه ساله به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای عزیز مراسم باشکوهی با حضور قشرهای مختلف مردم در مسجد حظیره این شهر برگزار می شود.
فائزه محمدی
انتهای پیام/*