کد خبر: 144442                      تاريخ انتشار: 1401/10/26 - 08:02
یادداشت وارده /
معجزه انقلاب اسلامی؛ 44سال بالندگی زن به ازای قرن ها سرخوردگی
 
در کتاب "صعود چهل ساله" که مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی دارد؛ بر اساس آمارهای بین‌المللی منتشر شده در خصوص پیشرفت‌ها در حوزه زنان به کاهش بی‌سوادی زنان بالاتر از ۱۵ سال نسبت به کشورهای دنیا اشاره شده و همچنین به افزایش نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی اشاره شده است.
 
یکی از موضوعاتی که در طول تاریخ در معرض آرا و تفسیر های گوناگون قرار گرفته و همواره دچار افراط و تفریط شده است، شخصیت و جایگاه فردی، خانوادگی، اجتماعی و تاریخی زن است. امروزه نیز کج اندیشی ها و عدم تعادل در این باب، در جوامع مختلف فراوان به چشم می خورد. در این میان تنها چشمه ی زلال، مکتب انبیا و اوصیای الهی است که به دور از هرگونه افراط و تفریط و با تکیه بر وحی و استعداد ازخالق هستی، به ترسیم جایگاه حقیقی زنان، متناسب با آفرینش آنان پرداخته است.
با پیروزی انقلاب اسلامی و شعار بازگشت به اسلام ناب محمدی(ص) از سوی امام خمینی(ره) احیای شخصیت زن مسلمان نیز چه در نظر و چه در عمل جلوه ای دیگر یافت. از جنبه ی نظری، دیدگاهی جدید در باب زن و ارزش های او در جهان امروز پدید آمد و در صحنه ی عمل، زنان در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی پا به پای مردان و گاه مقدم بر آنان در سرنوشت جامعه نقش آفرین شدند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش در دیدار هزاران نفر از زنان نخبه و فعال در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی،اقتصادی،
سیاسی، فرهنگی و هنری تاکید کردند: درنگاه جامع اسلام به مسئله زن، مسئولیت اداره و پیشرفت جامعه و کشور بر عهده همه افراد اعم از زن و مرد است اما مهم ترین مسئولیت و نقش زنان، درهرسطحی از توانایی و فعالیت اجتماعی، نقش بسیار مهم آنان در خانواده است. تاُکید اسلام بر اهمیّت بی نظیر نقش زن در خانواده، به هیچ وجه به معنای مخالفت با حضور زنان در عرصه های مختلف نیست بلکه به معنای اصالت و اولویت“نقش مادری و همسری”در مقابل دیگر فعالیت ها و نقش هاست چرا که“بقا و رشد و تعالی”بشر و حفظ آرامش وسلامت جامعه در گرو تحقق این نقش است.
رهبر انقلاب اسلامی وجود مجموعه عظیم بانوان نخبه را در کشور، نشان دهنده حقانیّت و موفقّیّت نگاه اسلام و جمهوری اسلامی به“مسئله زن”دانستند و خاطرنشان کردند: در هیچ دوره ای مانند امروز، زنان محقق، دانشمند، متفکر، ادیب، هنرمند و فعال در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی در کشور وجود نداشته است.
نگاهی گذرا به انتشارات و کتاب‌های متعدد در کشور اعم از علمی، پژوهشی، تاریخی، ادبی، سیاسی و هنری که با نام زنان در کشورمان نشر می‌یابد حکایت از جایگاه والای علمی و مدارج عالی زنان دارد. این پیشرفت‌ها در تمامی حوزه‌ها بروز و نمود دارد.
آمارهای مرتبط با حضور موفق زنان کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی گواه نقش‌آفرینی مثبت و چشمگیر این قشر اثرگذار جامعه است.
در کتاب "صعود چهل ساله" که مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی دارد؛ بر اساس آمارهای بین‌المللی منتشر شده در خصوص پیشرفت‌ها در حوزه زنان به کاهش بی‌سوادی زنان بالاتر از ۱۵ سال نسبت به کشورهای دنیا اشاره شده و همچنین به افزایش نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی اشاره شده است.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون نزدیک به ۵۰ درصد رسیده است.
نویسنده : فاطمه امرایی؛ عضو هیئت تحریریه، نشریه صراط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان