کد خبر: 144574                      تاريخ انتشار: 1401/10/28 - 10:03
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی:
دیدگاه اسلام به زن تفاوت گرا و ناظر به تکوین و خلقت زنانه اوست/تعالی زن و رسیدن به سعادت حقیقی و تقرب الهی هدف اصلی اسلام
 
روستا با بیان ایتکه دیدگاه اسلام به زن تفاوت گرا و ناظر به تکوین و خلقت زنانه اوست،گفت: هدف اصلی اسلام، تعالی زن و رسیدن به سعادت حقیقی و تقرب الهی است.
 
زهره روستا مسئول بسیج جامعه زنان سپاه انصار الرضا (علیه‌السلام) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس از خراسان جنوبی با گرامیداشت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و هفته زن گفت: امام جعفر صادق (ع) در روایتی فرمودند: "حضرت زهرا (س)، زهرا نامیده شد، چون در محراب حضور ایشان برای اهل آسمان‌ها تابنده بود" این روایت به فلسفه تعالی زن اشاره دارد.
وی با بیان اینکه درک توحید و بندگی خداوند بالاترین مقام‌ها برای یک زن است، عنوان کرد: امروز خطوط انحرافی و دشمنان در کمین هستند تا این ثروت بزرگ را از بانوان جامعه به یغما ببرند.
روستا ادامه داد: گرفتن حقیقت زیبای توحید از افراد مساوی است با هلاکت، ورشکستگی و فروافتادن در منجلاب پستی، امروز لازم هست تا مقایسه این دو امر را داشته باشیم که آیا اهداف و منویات ما بر مبنای توحید ریل گذاری شده یا خیر؟!
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی گفت: حقوق زنان در اسلام به لحاظ خاستگاه وحیانی است؛ آنچه شارع مقدس مصلحت زن را در آن دیده از طریق دین تشریح کرده و با کتب آسمانی و پیامبران، معصومین و ولی فقیه در سطح جامعه ابلاغ شد که این اصول کاملا منطبق بر وجود و روحیات زن است.
وی با بیان اینکه حقوق زن در غرب تنها عقلانی و تجربی است، گفت: از دیگاه غرب نهایت عنصری که زن را بتواند به خوشبختی برساند همین دنیاست آن هم اگر بتواند و بیش از آن پاسخگو نیست؛ در حالیکه حقوق زن در اسلام در جهت تعالی و رشد معنوی اوست و تنها پیشرفت مادی را در نظر ندارد و مقصود تعالی زن و رسیدن به سعادت حقیقی و تقرب الهی است.
روستا مطرح کرد: رهبران دیدگاه غربی الگویی ماوراء نگاه غربی و مادی برای خود و زن نداشته و ندارند و تنها الگو‌های متزلزل و فرو پاشیده ارائه می‌دهند.
وی در ادامه مقایسه دیدگاه غرب و اسلام به زن، گفت: حقوق زن در اسلام به لحاظ هدف آخرت گرا و معنوی گرا است و تعالی و ترقی فرد ملاک است نه مادیات و صرف داشتن شغل کارمندی؛ بایستی تمام فعالیت‌های اجتماعی زن به نحوی باشد که به سعادت اخروی او لطمه نزند.
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی افزود: در مقابل دیدگاه تعالی و معنوی اسلام به زن، دیدگاه غربی درصدد حقوق مادی گرا برای زن است و برابری زن و مرد یعنی پذیرفتن نقش‌ها و مشاغل مردانه و کار کردن همپای مردان در جامعه است که این امر فشار و سختی‌های بیشماری را به زن تحمیل می‌کند.
روستا ادامه داد: در نگاه غرب زن موظف است حقوق و نفقه فرزندان را بپردازد، نان آور خانواده باشد و از مرد نفقه نگیرد، اما دیدگاه اسلام دقیقا مقابل این نظریه است، از نظر اسلام یک بانو آنقدر کرامت و منزلت دارد که همسرش موظف است نفقه او را بپردازد تا او به وظیفه اصلی و الهی خود که انسان سازی است برسد.
وی اظهار داشت: دیدگاه اسلام به زن تفاوت گرا و ناظر به تکوین و خلقت زنانه اوست، اما از دیدگاه غرب تساوی زن و مرد و عدالت زمانی برقرار می‌شود که زن همچون مرد از حق آزادی، برهنگی، چند همسری، حضور در ورزشگاه‌های مختلط برخوردار باشد.
روستا افزود: در اسلام به زیبایی قوانین و حقوق زن و مرد قابل همپوشانی است مثلا اگر مرد باید به زن نفقه بپردازد در ارثیه دو برابر از زن ارث می‌برد؛ بنابراین کارکرد‌ها و حقوق زن و مرد در عین تفاوت با یکدیگر هم پوشانی دارند و عدالت رعایت می‌شود.
وی گفت: همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) از ۲۳ تا ۲۹ دی ماه هفته گرامیداشت مقام زن با شعار روز اول: زن؛ خانواده، الهام بخش، تاثیر گزار روز دوم: زن؛ زیست عفیفانه، مقاوم در برابر مردسالاری غربی روز سوم: زن؛ خودباوری، جهاد علمی، افتخار آفرینی روز چهارم: زن؛ هوای تنفس، زندگی بخش و نسل آفرین روز پنجم: زن؛ بالنده، آرامش آفرین، تدبیرگر و خردمند روز ششم: زن؛ کرامت انسانی، امنیت و عدالت اجتماعی نامگذاری شده است.
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی عنوان کرد: تمام این شعار‌ها و عناوین به مولفه‌ها و موضوعاتی از قبیل زیست عفیفانه، افتخار آفرینی بانوان در سطح ملی و فراملی، پرداختن به نقش اصلی زن که مادری و همسری است و بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب وجود زن در خانه به منزله هوای تنفس است که به آرامش آفرینی زن می پردازد، اشاره دارد.
وی با بیان اینکه حجاب بهترین وسیله برای تامین امنیت برای خود فرد و جامعه است، افزود: مادر می‌تواند انسان‌های مکتب ساز به جامعه ارائه دهد.
روستا گفت: در هفته گرامیداشت مقام زن برنامه‌های متعدد و متنوعی در استان در حال برگزاری است که از جمله آن‌ها عیادت از نو مادران، تکریم مادران شهدا، برگزاری اردو‌های جهادی و میز خدمت، بروزرسانی تابلو‌های شهری، تجلیل از واسطه گران خیر و افزایش جمعیت، برگزاری جشن نوگلان فاطمی و جشن تکلیف، برگزاری مسابقات کتابخوانی "ترگل"، "خطبه فدکیه"، " حقوق زن در اسلام" و برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا با عنوان "شادیانه‌ای برای دختران شهرم" در مرکز استان است.
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی با بیان اینکه مقرر شده تا در هر مناسبت برنامه محوری و شاخص استان را به یک شهرستان اختصاص دهیم، گفت: برنامه محوری و استانی گرامیداشت هفته مقام زن و سالروز میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) چهارشنبه ۲۸ مرداد در شهرستان طبس برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: با تاسی و الهام از فعالیت اقتصادی حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا (س) چند سال است که طرح فدک در مجموعه بسیج جامعه زنان در حال برگزاری است و در این هفته بازید از دو مرکز طرح فدک را داشتیم که به منظور کسب پشتیبانی از مسئولین جهت تسهیل فعالیت های شغلی بانوان شاغل و سرپرست خانوار و بازاریابی محصولات تولیدی آن‌ها و همچنین بازدید از مهد‌های کودک جهت آسیب شناسی مشکلات و مسائل و ارائه خدمت به نوگلان فاطمی انجام شد.
مسئول بسیج جامعه زنان خراسان جنوبی گفت: امیدواریم تمام این فعالیت‌ها و اقدامات در جهان اسلام به زیست فاطمی برسد و الگوی سوم که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است در جامعه نهادینه شود.
خبرنگار - عاطفه جهانبانی
انتهای پیام/*