کد خبر: 144649                      تاريخ انتشار: 1401/11/01 - 13:12
چاقی یکی از دلایل ناباروری در زوجین است/ اصلاح سبک زندگی ضامن سلامتی
 
یک متخصص غدد با بیان اینکه یکی از دلایل ناباروری در زوجین اضافه وزن است و اولین تجویز ما برای درمان ناباروی، اصلاح الگوی خواب و تغذیه سالم و کنترل وزن مناسب است، گفت: چاقی بیش از اندازه با نبود توان تخمک‌گذاری و ناباروری در زنان همراه است و در صورت بارداری، تأثیرات زیانباری بر سلامت جنین و مادر دارد.
 
سمیه صالحی متخصص غدد در گفتگو با خبرنگار "طنین یاس" گفت: چاقی سن ابتلای بسیاری از بیماری‌های مزمن را کاهش داده و سونامی افزایش وزن در کشور به صدا درآمده است.
وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی مهمترین عامل افزایش وزن است زیرا گرایش خانواده‌ها به سمت غذاهای آماده افزایش یافته و از طرفی تحرک کاهش یافته است.
صالحی افزود:امروز خانواده ها تا دیر وقت بیدار هستند و صبح ها نیز دیرهنگام از خواب بیدار می‌شوند که این مهم بر متابولیسم بدن تاثیرگذاشته و باعث افزایش وزن می‌شود.
این متخصص تصریح کرد: یکی از دلایل ناباروری در زوجین اضافه وزن است و اولین تجویز ما برای درمان ناباروی، اصلاح الگوی خواب و تغذیه سالم و کنترل وزن مناسب است.
وی گفت: در دنیای امروزی هر چه به سوی صنعتی شدن پیش می‌رویم پدیده چاقی به عنوان عاملی خطرساز و تهدید کننده تندرستی محسوب می‌شود.
صالحی ادامه داد: چاقی بیش از اندازه با نبود توان تخمک‌گذاری و ناباروری در زنان همراه است و در صورت بارداری، تأثیرات زیانباری بر سلامت جنین و مادر دارد.
این متخصص تاکید کرد: بانوانی که با اضافه وزن دچار بارداری می‌شوند، بارداری پرخطری را با فشار خون و دیابت سپری می کنند.
وی با بیان اینکه ورزش باید در خانواده ‌ها نهادینه شود، گفت: والدین باید خود ساعاتی از روز یا هفته را ورزش کنند تا این فرهنگ را به فرزند خود منتقل کنند.
این متخصص افزود: ورزش و تغدیه سالم برای سلامتی ضروری است و از طرفی باعث کنترل وزن می شود.
صالحی در خاتمه خاطرنشان کرد: بانوانی که عادت ماهانه‌های نا منظمی دارند، باید حتما ورزش کنند، ورزش سیستم بدن آن‌ها را منظم کرده و سیکل ماهانه شان منظم می شود.
انتهای پیام/*