کد خبر: 144875                      تاريخ انتشار: 1401/11/08 - 13:58
بانوان از هیچ تغییرات و علائم فیزیولوژیکی ساده نگذرند!
اعتیاد به دخانیات از ناباروری تا سرطان ریه/ تغییر سبک زندگی، ریشه تمامی سرطان ها!
 
یک متخصص بیماری های زنان و زایمان با اشاره به اینکه اعتیاد به دخانیات اربتاط نزدیکی با مشکلات ناباروری دارد، گفت: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، معده و پوست جزو سرطان های شایع در استان البرز است که من با توجه به سابقه 20 ساله خود ریشه تمامی این سرطان ها را به سبک زندگی و الگوی تغذیه ای نامناسب می دانم.
 
سمیرا مرادی متخصص بیماری‌های زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار «طنین یاس» گفت: ریشه بسیاری از سرطان‌های بانوان به سبک زندگی آنها بر می گردد.
وی ادامه داد: در سایه تغییر سبک زندگی و گرایش به مکتب سرمایه داری، آمار ابتلا به سرطان در کشور بالا رفته و سن آن نیز کاهش پیدا کرده است.
مرادی افزود: کم تحرکی در تمامی سرطان ها یک عامل مهم و اساسی است که متاسفانه امروز در حال تبدیل شدن به یک معضل است.
این متخصص تصریح کرد: انجام کارهای خانه و رومزه زندگی به هیچ عنوان ورزش محسوب نمی شود، ورزش فعالیتی است که باعث نفس نفس فرد شود.
وی گفت: مصرف غذاهای آماده نیز عامل دیگری در افزایش ابتلا به سرطان در کشور است زیرا این غذاها در حداقل زمان ممکن طبخ می‌شود و مواد مضرر با این طبخ خارج نمی شود.
مرادی با بیان اینکه قلیان خطرناک تر از سیگار است، ادامه داد: موضوعی که خانواده ها به راحتی ساده از کنار آن می گذرند اما ما نتیجه این تصمیم اشتباه را در تست های مثبت سرطان مشاهده می کنیم.
این متخصص بیان کرد: قليان اثرات مخرب بر روي سيستم تناسلي و تخمک گذاري خانم‌ها می گذارد که چندین برابر بیشتر از سیگار مضر است و به خصوص روي نسج سينه(غدد و مجاري شيري سينه) اثر مخرب دارد.
وی گفت: قليان و سيگار معمولأ باعث مي‌شود که عملکرد تخمک گذاري تا حدي مختل شود.
مرادی ادامه داد: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، معده و پوست جزو سرطان های شایع در استان البرز است که من با توجه به سابقه 20 ساله خود ریشه تمامی این سرطان ها را به سبک زندگی و الگوی تغذیه ای نامناسب می دانم.
این متخصص افزود: دختر جوانی به مطب من مراجعه کرد که پوست بسیار تیره‌ ای داشت و دچار اختلالات هورمونی شده بود، پس از بررسی های لازم به این نتیجه رسیدیم که این دختر جوان روزانه 3 ساعت قلیان می کشد و این مهم یک تفریح در خانواده این خانم بود، وقتی نتیجه آزمایش ها آمد به سرطان سینه رسیدیم، چرا باید جسم سالم خودمان را به دلیل سبک زندگی غلط به خطر بیندازیم.
وی گفت: بانوان حتما سالانه چک انجام دهند زیرا 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند اما باید در زمان مناسب شناسایی شوند و درمان شوند.
مرادی ادامه داد: بانوان از کنار هیچ علائمی ساده نگذرند زیرا ممکن است مبتلا به سرطان باشند اما در ظاهر نمایان نشده باشد و اگر در زمان لازم شناسایی شوند، به میزان قابل توجهی قابل درمان و کنترل هستند.
این مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: سبک زندگی ایرانی- اسلامی بهترین نوع زیست است و خانواده هایی که از این مهم فاصله گرفتند در معرض انواع بیماری ها قرار گرفتند.
خبرنگار - الهه ملاحسینی
انتهای پیام/*