کد خبر: 145015                      تاريخ انتشار: 1401/11/13 - 13:25
سطح نگرش هیاتی‌ها با مهرواره «هوای نو» گسترش می‌یابد
 
دبیر مهرواره «هوای نو» معتقد است این رویداد دو هدف مهم را دنبال می‌کند که یکی ارتقاء سطح نگرش هیات‌ها نسبت به پیرامون خود است و دیگری ایجاد تغییر در نگاه مردم تا بگوییم هیات‌ها فقط برای مناسبت‌های مذهبی نیست.
 
سازمان هیات و تشکل های دینی یکی از نهادهای وابسته به سازمان تبلیغات است که در یک سال گذشته فعالیت های ویژه ای برای هیات های مذهبی داشته است که یکی از این فعالیت ها برگزاری مهرواره هوای نو بود. این مهرواره از ابتدای پاییز سال گذشته با هدف اصلی آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت هیات‌ها آغاز به کار کرد و در اردیبهشت به کار خود پایان داد.
این مهرواره در سه بخش هیات، کتاب هیات و ستایشگران اهل بیت (ع) برگزار شد که بخش هیات چند محور داشت؛ از جمله ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همچنین هیات و بانوان. بخش ستایشگران اهل بیت (ع) شامل مداحی و مدیحه خوانی، تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی بود و بخش کتاب نیز محورهایی همچون کتاب سال عاشورا در رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و آثار هنری مکتوب بود.
استقبال از این مهرواره به گونه ای بود که بیش از ۲۹ هزار اثر در سه بخش به دبیرخانه رسید و سازمان تبلیغات اسلامی در فعالیتی دیگر به دنبال افزایش مهارت افزایی در هیات و تشکل های دینی است و از قرار معلوم در ماه های آینده شاهد برگزاری دوره هایی تاثیرگذار در این زمینه خواهیم بود؛ به گونه ای که برای هزار و ۵۰۰ هیات از پنج هزار هیات فعال در کشور برنامه های ویژه ای را تدارک دیده اند.
با توجه به تجربه موفقیت آمیز مهرواره هوای نو و استقبال هیاتی ها از این برنامه، مقدمات برگزاری دومین مهرواره در دستور کار مسئولان این سازمان است و وحید ملتجی دبیر مهرواره «هوای نو» گفت: این مهرواره دو هدف دارد که اولی ارتقای سطح نگرش هیات‌ها نسبت به پیرامون خود است. بیش از ۱۰۰ هزار هیات در کشور داریم و اولین کار هوای نو این است که نگاه هیات‌ها را گسترش دهد.
وی افزود: دومین هدف این است که نگاه مردم را نسبت به هیات‌ها تغییر دهیم، اکنون نگاه مردم مناسبتی است که بخشی از این نگاه را خود هیات و بخشی را رسانه ایجاد کرده است؛ در صورتی که هیاتی‌ها می‌دانند هیات فقط این موارد نیست، هیات امری جاری و بهجت‌افزاست و یکی از بهترین پایگاه‌های امن جامعه برای خانواده است.









هیات تبلوری از اجتماع مومنان است
ملتجی با بیان اینکه هیات، اجتماع مومنان در احیای امر اهل بیت(ع) است، گفت: در کشور ما هیات، تبلوری از اجتماع مومنان بوده است. شرایط امروز، شرایط ویژه‌ای است و ما می‌خواهیم از زاویه هیات به این موضوع نگاه کنیم. هرچه به زمان ظهور نزدیک‌تر می‌شویم، پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید خیلی روشن‌تر از گذشته در این مسیر عمل کنیم. شاید شرایط به آسانی گذشته نباشد. هیات و اصحاب هیات باید نقش خود را پیدا کنند و هوای نو بر همین اساس ایجاد شد.
وی ادامه داد: اگر اصحاب هیات، خودشان آینده را رقم زدند، می‌توانند میراث‌دار گذشتگان باشند. فرهنگ، توقف نمی‌کند و ممکن است شرایطی به وجود بیاید که از آن رضایت نداشته باشیم، به نوعی شرایط اکنون نشان می‌دهد، رسالت تاریخی خود را نمی‌دانیم. رسالت هوای نو، آموزش و شبکه‌سازی نیست، هوای نو قرار است روشنگری کند تا هیاتی‌ها بدانند کجای تاریخ قرار دارند و در آینده باید چه کارهایی انجام دهند؛ هیات در سال ۱۴۴۰ کجای کار نظام و انقلاب و دین است و در سال ۱۴۰۵ هیات چگونه خواهد بود؟ متأسفانه چون معمولا در حوزه فرهنگ منفعل هستیم، مسائل فرهنگی ما را درگیر می‌کنند. هوای نو می‌خواهد در حوزه هیات این مسیر را تغییر دهد و خودمان طراح آینده باشیم.
این فعال فرهنگی از هیات به عنوان امن‌ترین فضا برای نوجوانان نام برد و گفت: متاسفانه عموم مردم از این ظرفیت غافل هستند. هیات‌ها به مخاطب خاص خود اتکا کرده‌اند و به سمتی نرفته اند که آغوش خود را برای همه افراد جامعه باز کنند. کار اصلی هوای نو این است که جشنواره برگزار می‌کند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کند، برای این منظور ابتدا رصد خوب از اقدامات صورت می‌پذیرد و به واسطه هیات داوران، بهترین‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند.
مهرواره هوای نو با حضور اکثریتی بانوان
ملتجی افزود: امسال قرار بر این است که رنگ غالب هوای نو، بانوان باشد. این برنامه هرسال برگزار می‌شود تا برترین‌ها معرفی شوند. امسال در همه رشته‌ها به موضوع بانوان و هیات می‌پرازیم. امسال هوای در چهار بخش اصلی برگزار می شود که شامل ارکان هیات مانند سخنران و مداح، نهاد هیئت که به خانواده و کودک و رسانه می‌پردازد، محصولات هیئت و همیچنین فراهیئت است که به رویدادهای هیئت می‌پردازد. البته هر بخش شامل ۱۰ تا ۱۵ رشته است و بر این اساس از تمام هیات ها دعوت می‌کنیم تا آثار خود را در سامانه هوای نو بارگذاری کنند و در خرداد سال آینده بهترین‌ها معرفی خواهند شد.
برگزاری نمایشگاه هیات در هوای نو
وی افزود: امسال برای اولین بار نمایشگاه هیات برگزار می‌شود که دستاورد ده ها هیات در آن ارائه می‌شود. در چند سال اخیر به واسطه کرونا هیات‌ها وارد عرصه‌های مختلف شدند. هیات‌هایی داریم شامل مجموعه‌هایی بزرگ که علاوه بر هیات، خیریه، درمانگاه و مدرسه به کارهای جهادی نیز می پردازند. هنر هیات، رسانه و همچنین اقتصاد هیات به عنوان موضوعاتی جدید، پررنگ شده و آیین هیات فقط یکی از مراسم است و فعالیت اصلی آنان خدمت به جامعه با نگاه دینی است.
دبیر مهرواره هوای نو اضافه کرد: هیات‌ها معمولا از سند بالادستی برخوردار نیستند. مثلاً نمی‌دانند چه خط سیری می‌خواهند طی کنند، در حوزه اقتصادی نیازهایشان در سال‌های بعد چیست، به ابعاد تبلیغاتی آشنا نیستند و این‌ها نیاز است. چون وظیفه ما آموزش نیست، بنابراین ما رشته‌ای را با عنوان سند بالادستی ایجاد کردیم و از هیات‌هایی که سند دارند، خواستیم سند خود را ارائه دهند.








هیئت را در تمام عرصه‌های زندگی معنا کنیم
عاطفه سعیدی‌نژاد مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: برداشت ما از پدیده هیات باید بیش از مراسم مذهبی باشد و باید بتوانیم آن را در تمام عرصه‌های زندگی معنا کنیم. این همان قابلیتی است که در انقلاب اسلامی دیده شد که تمدن نویی را برپا کرد. شاید در گذشته پدیده هیات را به برگزاری مناسبات مذهبی می‌شناختیم و هنوز هم این نگاه مرسوم است اما امروز در راستای نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، اصل برپایی هیات بر اساس شکل‌دادن حلقه‌های میانی در رقم زدن پیشرفت ایرانی ـ اسلامی است.
وی افزود: با این نگاه توقع ما از تشکل و هیات بیشتر می‌شود و باید هیات هایی که با این رویکرد متعالی نقش پذیرفته‌ و کارهای متفاوتی را رقم زده‌اند، جدی بگیریم و فعالیت آنها را شاخص قرار دهیم و بقیه ظرفیت‌های انقلابی را به این سمت سوق دهیم. امروز انقلاب اسلامی برای رقم‌زدن اهداف متعالی خود نیاز دارد که بانوان را در جایگاه اصلی خود قرار دهد که همان جایگاه رهبری و راهبری نهضت است.
ایرنا
انتهای پیام/م