کد خبر: 145031                      تاريخ انتشار: 1401/11/18 - 11:48
محبت مردانه، عامل مهم در تحکیم بنیان خانواده
 
تأمین نیازهاي روحي و رواني خانواده نیز در کنار تأمین نیازهاي دیني ، علمي ، فرهنگي و اقتصادي آنها در جهت تحکیم این نهاد از اهمیت ویژه اي برخوردار است و هر اقدام مشروعي که در جهت شادي خانواده انجام شود مانند : همنشیني با اعضاي خانواده ،غذا خوردن با آنها ،مراعات میل آنها در انتخاب نوع غذا و هدیه آوردن از سفر براي آنها پسندیده است .
 
سیستان و بلوچستان - لیلا داودی : پرداختن به این بنای مقدّس بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌ خود، همواره سبب اصلاح خانوادة بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطة هلاکت و ضلالت بوده است. انسان‌ها در زندگی خود، از دیگران تأثیر می‌پذیرند و بر آنها تأثیر می‌گذارند. در یک خانواده، از والدین گرفته تا فرزندان، در شکل‌گیری شخصیّت و خُلق و خوی یکدیگر مؤثّر واقع می‌شوند.
عوامل بسیاری در تحکیم بنیان خانواده و سرزندگی آن مؤثّرند که در این مقاله به مهم‌ترین آنها پرداخته شده است؛ از جمله حُسن معاشرت در خانواده، نظم و انظباط، وجود روحیة مشورت در خانواده، صبر و پایداری زندگی، روحیة عفو و گذشت، حاکمیّت صداقت در فضای خانواده ، پرهیز از سوء ظن، آفت حسد، رازداری و وفاداری، مشی با آرامش و بی‌تکبّر، حلم و بردباری، ترس از کیفر الهی، دوری از افراط و تفریط، تواضع، دوری از سختگیری و اسراف و نیز احسان به پدر و مادر، همگی از عوامل تحکیم خانواده‌اند
مرد ، به عنوان مدیر خانواده ، علاوه بر وظایف مشترک ، وظایف ویژه اي به عهده دارد که انجام دادن آنها ، نقش مؤثّري در تحکیم این نهاد ، ایفا مي نماید . مهم ترینِ این وظایف ، عبارت اند از : ۱_ تامین نیازهای دینی، که طبق آیات و روایات باید گفت دین اساسي ترین عامل امنیت و آرامش دروني خانواده است . از این رو ، رعایت ارزش هاي دیني ، مهم ترین عامل تحکیم خانواده محسوب مي شود .
۲_ تأمین نیازهای علمی و فرهنگی
مدیر خانواده ، نه تنها باید براي تربیت دینيِ اعضاي این نهاد مقدّس برنامه ریزي کند ، بلکه موظّف است که جهت تأمین نیازهاي علمي و فرهنگي آنان ، اقدامات لازم را انجام دهد .
۳_ تأمین هزینه های اقتصادی
یکي از وظایف اختصاصي و اصلي مرد ، تأمین هزینه اقتصادي خانواده است . از منظر شماري روایات ، تلاش براي انجام دادن این وظیفه ، فضیلتي همانند جهاد در راه خدا دارد
۴_ تأمین نیازهای روانی
تأمین نیازهاي روحي و رواني خانواده نیز در کنار تأمین نیازهاي دیني ، علمي ، فرهنگي و اقتصادي آنها در جهت تحکیم این نهاد از اهمیت ویژه اي برخوردار است و هر اقدام مشروعي که در جهت شادي خانواده انجام شود مانند : همنشیني با اعضاي خانواده ،غذا خوردن با آنها ،مراعات میل آنها در انتخاب نوع غذا و هدیه آوردن از سفر براي آنها پسندیده است .
۵_ غیرت ورزی
یکي از وظایف اختصاصي مرد ، غیرت ورزي نسبت به همسر است ، بدین معنا که وي نباید اجازه دهد همسرش ، آگاهانه یا ناخودآگاه ، زمینه آلودگي و بي عفّتي خود را فراهم سازد
البته غیرت ورزي نا به جا و محدود کردن بي جهت زن ، نه تنها پسندیده نیست ، بلکه یکي از عوامل فروپاشي خانواده است
خانه اي که جو حاکم بر آن سرشار از محبت، عاطفه، تفاهم، آرامش و احترام باشد، افراد متعادل و با شخصيت رشد يافته اي پرورش داده می شود اما خانه اي که روح فرزندان خود را از کينه توزي، تغذيه مي کند که اساس آنها ترس و خشم است چنين خانواده اي کاروانهايي از افرد منحرف و جنايتکار به سوي جامعه سرازير مي کند. اگر کمی دقت کنیم خواهيم ديد که آن خانه ي گلي و خشتي که حضرت علي و فاطمه (صلوات ا... عليهم) در آن زندگی کرده اند و فرزنداني چون جوانان اهل بهشت ، امام حسن و امام حسين (عليهم السلام) را تربيت نموده اند، در سايه ي محبت الهي و عطر الفت و پاکدامني بوده که بوي آن هنوز هم انسانها را شيفته ي خود مي سازد. پس محبت در خانواده آن هم از سوی مرد مانند آبي است که به گياه مي رسد، اگر نباشد گياه مي خشکد و اگر بيش از حد آب بخورد ريشة گياه مي گندد و خراب مي شود و گياه مي خشکد.
صفای زندگی به حاکمیت عشق و علاقه بر محیط زندگی و معاشرت است و اگر دوستی و علاقه نباشد، زندگی جهنمی سوزان و فضایی سرد و بی روح خواهد شد. ابراز عشق ومحبّت در محیط خانواده میان زن و مرد و نیز نسبت به فرزندانشان خانه را به بهشت تبدیل می کند.
چه دوزخ های سوزانی که کمبود محبت و عاطفه فرزندان از جانب والدین است و حسرت شنیدن عزیزم، دلبندم، تو را دوست دارم و... سالها بر دل کودکان می ماند و گرفتار عقده کمبود محبّت می شوند.اگر اظهار علاقه در خانواده بنا به هر دلیل و توجیهی ترک شود، بایستی خود را آماده روئیدن علف های هرز در کنار گل زندگی نمود. پس سخنان زشت و نیش دار، عیب جویی ها و ظن و گمان های ناروا در مورد یکدیگر بازارش گرم خواهد شد.
پس باید حواسمان باشد که نقش مردان هم مثل زنان در سلامت روانی اعضای خانواده بسیار مهم و موثر می باشد.
انتهای پیام/*