کد خبر: 145364                      تاريخ انتشار: 1401/12/02 - 09:03
تأثیر هویت بخشی ملی بر نوجوانان در ایجاد امنیت روحی ومسئولیت پذیری آنها
 
احساس تعلق به یک فرهنگ یا سرزمین در تقویت روحیه مسئولیت پذیری، خلاقیت و ایجاد امنیت روحی و روانی یک جوان تاثیر می گذارد. مقوله هویت تعریف و تفسیر از «خود» و «ماست» که کیستی فردی و جمعی اشخاص را می نمایاند و جستجوی هویت تلاش در جهت برقراری ارتباط صحیح فرد و جامعه به عنوان یک کل است.
 
خراسان شمالی : بی‌تردید پرداختن به مسئله فرهنگ و هویت ملی با توجه به ساختار گوناگون ایران از نظر قومی، نژادی، مذهبی و فرهنگی جامعه و گذشته پر فراز و نشیب آن و تحولات فرهنگی منطقه‌ای و جهانی پر اهمیت و بسیار حساس است و بدیهی است که تعامل، دقت و حساسیت پژوهشگران و صاحب نظران را می‌طلبد.
شکل گیری یک هویت منسجم و ارائه تعریفی منسجم از خود، مهمترین جنبه رشد روانی و اجتماعی در دوره جوانی انتخاب ارزش ها، باورها و هدف های زندگی مشخصه‌های اصلی این هویت را تشکیل می‌دهند. جوانی که احساس هویت نمی کند و یا به آن نمی تواند افتخار نماید، او دائما در معرض تغییرات رفتاری و اجتماعی قرار دارد. شکل گیری هویت در جوانی با عزت نفس فرد رابطه تنگاتنگی دارد و تمایل قوی جوانان برای ساختن هویتی مستقل به جنبه های دیگر تحول آن گسترش می یابد.
احساس تعلق به یک فرهنگ یا سرزمین در تقویت روحیه مسئولیت پذیری، خلاقیت و ایجاد امنیت روحی و روانی یک جوان تاثیر می گذارد.
مقوله هویت تعریف و تفسیر از «خود» و «ماست» که کیستی فردی و جمعی اشخاص را می نمایاند و جستجوی هویت تلاش در جهت برقراری ارتباط صحیح فرد و جامعه به عنوان یک کل است.
هویت لازمه نظام اجتماعی و هرگونه احساس بی هویتی و یا عدم افتخار به هویت موجود می تواند منجر به بحران هویت گشته، که خود بسیاری از ناهنجاری های فردی و اجتماعی را در پی دارد. امروزه در عصر جهانی شدن حفظ هویت ملی و دینی اهمیت بیشتری یافته و پرسش هایی از قبیل «من کیستم» و «ما کیستیم» اشاره به همین هویت فردی و جمعی است. انسان امروزی دائما در معرض هویت های متفاوتی است که در سطح ملی و فراملی عرضه می‌شود. انسان دیگر در مرزهای جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی نیست و توسعه ارتباطات او را دائماً در پیوند با هویت‌های مختلف جوامع قرار می دهد.
تاکید بر اتکا به اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی، متعهد به نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، و به کارگیری سیاست های مبنی بر تقویت وحدت و هویت ملی مبتنی بر اسلام و شناخت تاریخ ایران فرهنگ تمدن و هنر ایرانی اسلامی، می تواند نسل جوان آگاه از اساس و ارکان هویت اصیل ملی و مذهبی ایرانی اسلامی را پرورش دهد.
جاجرم زهرا عباسی کارشناسی ارشد رشته ی مدیریت استاد دانشگاه
انتهای پیام/*