کد خبر: 145634                      تاريخ انتشار: 1401/12/09 - 09:25
زنان وزرای اقتصادی خانواده
قناعت و برکت دو مفهوم اصلی اقتصاد/ قناعت؛حّسن تدبیر در امر معاش و تکریم نعمت های خداست
 
یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه قناعت یعنی تکریم نعمت های خدای و امانت دانستن این نعمت ها، حّسن تدبیر در امر معاش داشتن است، گفت: قناعت نوعی خودسازی است که در پس دوری از چشم و هم چشمی حاصل می شود.
 
منصوره فتح اللهی ، مدیر حوزه علمیه خواهران تهران در گفت وگو با خبرنگار زنان نیوز در خصوص نقش بانوان خانه دار در مدیریت اقتصادی خانواده گفت: تأمین سه رکن نیازهای مادی، نیازهای عاطفی و نیازهای معنوی در خانواده از مهم ترین وظایفی است که والدین باید در تأمین آن تلاش ویژه داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه گرچه اصل تامین از وظایف پدر خانواده است اما مادران نیز در کسوت وزیر اقتصادی خانواده باید با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده در مدیریت این امر مهم را مشارکت داشته باشند.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: زنان باید نعم العون باشد ( به این معنا که بهترین یار و یاور در مسائل اقتصادی باشد ) و همسرشان را تشویق به کار و تلاش و کسب درآمد حلال کند.
فتح الهی با اشاره به اینکه تهیه لیست خرید یکی از مواردی است که می تواند هزینه های اضافی را کنترل کند ، گفت:حضرت امیر علیه السلام میفرمایند : هرگاه خدا خیر بنده ای رو بخواهد به او الهام میکند که به سراغ میانه روی برود و مسائل اقتصادی را خوب تدبیر کند.
این کارشناس مسائل مذهبی، قناعت را درست و بجا و به اندازه مصرف کردن دانست و افزود: قناعت بالا بردن سطح علمی نسبت به مسائل اقتصادی ؛ برنامه‌ ریزی دقیق برای مخارج ؛درجه‌ بندی اهمیت خرج؛ به دنبال کسب حلال بودن است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه برکت در میزان و اندازه مصرف کردن است، گفت: برکت در پس پرهیز از چشم و هم چشمی کردن؛ کالاهای غیر ضروری را نخریدن و حداقل ها و حداکثرا رو در نظر گرفتن و حد وسط و تعادل داشتن است، افزود: خرید هوشمندانه ،پرهیز از تجملات و خودنمایی ، توجه به آثار و پیامدهای اسراف؛عمل به احکام دین ( مثلا در مصرف آب اسراف نشه از جمله برای وضو ، غسل ، مسواک ، ماشین و حیاط شستن ، آب دادن به باغچه و ...) حاصل می شود.
این مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه قناعت یعنی تکریم نعمت های خدای عزیز و امانت دانستن این نعمت ها، حّسن تدبیر در امر معاش داشتن و
میانه روی در هزینه ها نه افراط نه تفریط و گفتن (نه به بخل و نه به اسراف، تأکید کرد : قناعت درست خوردن است نه بد خوردن و قناعت نوعی خودسازی است.
فتح الهی در پاسخ به این سوال که « الگوی اقتصادی اسلامی یکی از ضروریاتی است که باید به خانم ها آموزش داده شود، به نظر شما این امر چگونه امکان پذیر است؟» اظهار داشت: می توانیم در دو بخش علمی و عملی کار کنیم . بخش علمی مقدمه است و در بخش عملی برویم سراغ مصادیق عملیاتی و معرفی و مصاحبه با الگوهای موفق و صحیح مصرف؛شناخت قوانین و اصول اقتصادی؛بحران های اقتصادی، آسیب ها و ظرفیت ها رو کشف کنیم. آثار ظاهری و باطنی مسائل اقتصادی را بدانیم.
وی ادامه داد: از کلام نورانی معصومین علیهم السلام بهره بگیریم و به الگوهای عملی معاصر از جمله حضرت امام ره توجه کنیم.
انتهای پیام/*