کد خبر: 145753                      تاريخ انتشار: 1401/12/14 - 10:57
معلم بیجاری پاداش بازنشستگی خود را به «جایزه معلم» اهدا کرد
 
معلم بازنشسته، ثریا مطهرنیا از کهن دیار گروس، یکی از آموزگاران نیکوکار و جهادگر در خدمت به دانش آموزان بیمار و نیازمند است که نامزد ۱۰ معلم برگزیده در مرحلهٔ نهایی جایزهٔ‌ جهانی معلم (Global teacher prize) است.
 
از کردستان، ثریا مطهرنیا اهل بیجار گروس از استان کردستان است و ۳۰ سال زندگی و خدمت در کسوت آموزگاری را وقف خدمت به دانش‌آموزان روستاهای محروم منطقه نموده است.
وی در آیین رونمایی از جایزهٔ‌ معلم که با حضور ۱۲۰۰ نفر از فعالان تعلیم‌ و تربیت کشور برگزار شد، پاداش بازنشستگی خود را به «جایزهٔ‌ جهانی معلم» اهدا کرد.
مطهرنیا اظهارداشت: تجلیل از مقام معلم به عنوان یک امر نمادین، حائز اهمیت است، چرا که بر نقش آموزگاران در شکل‌گیری قدرت ملی و تحقق عینی عبارت ایران قوی با نقش مهم آموزش و پرورش تاکید می‌کند.
وی افزود: جایزه‌ی معلم صرفا جنبه‌ی نمادین ندارد و موید این نکته است که نگاه و رویکرد جامعه‌ی آموزش و پرورش و مسئولانِ بخش‌های گوناگون کشور به تجلیل از مقام معلم؛ جدی‌تر شده و این از نشانه‌های بسیار امیدوار کننده است.
آموزگار بیجار توضیح داد: قطعا بدنه‌ی فرهنگیان کشور و هم جمعیت دانش‌آموزان که نیروهای پیشران کشور به سمت پیشرفت هستند در خلاء کاستی‌ها و بی‌توجهی‌ها؛ می‌توانند مورد طمع دشمنان کشور قرار گیرند.
وی اظهارداشت: به لحاظ علمی، سیستم آموزشی در هر جامعه علاوه بر تدارک زمینه‌ی رشد و فعالیت آتی نیروهای اجتماعی، ماشین باز تولید ارزش‌ها و حفظ انسجام اجتماعی است.
مطهرنیا با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی بایست توجه کرد که اهمیت آموزش و پرورش نباید به امری تزیینی و بازاری تبدیل شود گفت: به حاشیه رفتن آموزش و پرورش به بهانه‌ی پیشرفت اقتصاد‌ی و بهره‌وری و چنین کمیت‌های بی‌اعتبار آزمون نشده‌ای، قدرت نرم و ایدئولوژیک نظام را در داخل و سپس در خارج از کشور تحلیل خواهد کرد، چون با تمام نظارت‌ها بخش خصوصی لزوما متعهد به بایسته‌های آموزش تراز انقلاب اسلامی نخواهد بود و در مساله‌ی مولد‌سازی نیز مطالبه‌ی ما، نگاه متمایز و ویژه به آموزش و پرورش و رفع نگرانی‌های این حوزه است که البته تا کنون دوبار، خبرگزاری‌ها نسبت به این امر از طرف مسئولین تاکید کرده‌اند، اما شایسته است که به صورت عینی و ملموس، بهبود وضعیت آموزش و پرورش را لمس کنیم تا رفع نگرانی جدی از دغدغه مندان، صورت پذیرد.
وی ادامه داد: در فرآیند بودجه‌ریزی برای آموزش و پرورش به اندازه‌ی بودجه‌ریزی‌های دفاعی و امنیتی می‌بایست جدی عمل‌ کرد چرا که امر آموزش مانند گوهر داخل صدف سیستم و نماد قدرت نرم آن است که باید بخش‌های این سیستم درون‌زا و نو زا چون سپری محکم، محافظت کنند تا ضمن پمپاژ خون به ارگان‌های حیاتی جامعه و نظام، در قالب آماده‌سازی نیروها بتواند، اخلاق، هنجارها، ارزش‌ها و قوانین جامعه را نیز حفظ کند.
مطهرنیا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مهمترین ارگان پیونددهنده‌ی بطن و متن اجتماع با ساختار حکمرانی است اظهار کرد:‌ ایجاد نشاط و تحرک به رویدادهای ورزشی و هنری، مسابقات دینی و سایر برنامه‌ریزی‌هایی از این دست می‌تواند آموزش و پرورش را به پل بین خانواده و جامعه برای تحقق راهبرد اتحاد ملی تبدیل کند.
وی افزود: رونمایی از جایزه‌ی معلم، یکی از تلاش‌های موثر و کارکردی و کاربردی برای بازهویت بخشی ملی و دینی به جامعه‌ی معلمان کشور است و چنین تدابیر زیبا و هوشمندانه‌ای می‌‌تواند در سطوح بالاتر و پایین‌تر نیز به عنوان ابتکار عمل جمهوری اسلامی مطرح شود و دیپلماسی علمی و آموزشی می‌تواند یکی از شئون آن به طور مثال در اعطای جایزه‌ی معلمی جهان اسلام باشد یا در سطوح استانی و شهرستانی نیز چنین جوایزی طراحی و به معلمان برگزیده اعطا گردد، حتی جایزه‌ی دانشجو معلم برتر و دانش آموز برتر را هم می توان طراحی کرد که اثرات مفیدی برجای خواهد گذاشت.
این معلم فداکار گفت:‌ تقدیم پاداش بازنشستگی‌‌ام به جایزه معلم اقدامی کوچک و عملی برای نگاه ارزشمندم به جايگاه واقعی معلم و حمایت از معلمان سرزمینم ایران اسلامی است.
جایزه جهانی معلم یک جایزه سالانه ۱ میلیون دلاری‌ست که توسط بنیاد وارکی به معلمی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی را در این حرفه داشته‌است.
نامزدهای معلمان که معیارهای خاصی را داشته باشند و هم‌چنین معلمان نیز می‌توانند خود را کاندید کنند.
این قضاوت توسط آکادمی جایزه جهانی معلمان انجام می‌شود که متشکل از معلمان سرپرست، متخصصان آموزش، مفسران، روزنامه‌نگاران، مقامات دولتی، کارآفرینان فنی، مدیران شرکت و دانشمندان از سراسر جهان است.
انتهای پیام/*