کد خبر: 145851                      تاريخ انتشار: 1401/12/16 - 20:13
دخالت آمریکا در ماجرای مسمومیت دختران ایرانی و جایزه‌ای در حمایت از آشوب‌ها
 
آمریکا در هفته جهانی زن همزمان با ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز ایرانی، آن را مستمسکی برای دخالت بیشتر خود به اسم دفاع از حقوق دختران ایران قرار داده و به اسم دفاع از حقوق زنان و دختران ایرانی در حمایت از آشوب‌ها در ایران جایزه تعیین کرده است.
 
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت مجلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در تداوم دخالت این کشور در امور داخلی ایران درباره ماجرای مسمومیت دختران دانش آموز در ایران گفت: گزارش ها در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز در سراسر ایران غیروجدانی است.این مسمومیت ها باید فوری متوقف شود.
وی افزود: زنان و دختران در ایران و در همه جا از حق جهانی برای تحصیلات برخوردارند. برای عاملان این وقایع باید پاسخگویی باشد.
وی در تداوم دخالت در امور داخلی ایران مدعی شد: اگر مشخص شود این مسمومیت ها به اعتراضات ایران ربط دارد، تحقیقات در این زمینه در حیطه وظایف کمیته حقیقت یاب بین المللی سازمان ملل است.
ند پرایس در عین حال با اشاره بازداشت سید علی پورطباطبایی خبرنگار ایرانی در زمینه مسمومیت ها در ادامه ادعاهایش افزود: فشار مقامات ایرانی بر خانواده ها و کادر درمان جهت سکوت نگران کننده است. تمام جهان به شدت نگران این مسمومیت ها است. مقامات ایرانی باید سرکوب رسانه ها را متوقف کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: جهان از نزدیک تحولات در ایران و تحقیقات این کشور در مورد مسمومیت ها را دنبال می کند. اگر این موارد ادامه یابد ما می خواهیم برای کمک به زنان و دختران ایران اقدام کنیم.‌مهمترین امر این است که ما می خواهیم این مسمومیت ها پایان یابد.
ند پرایس همچنین درباره گزارش های ادعایی درباره زندان های مخفی در ایران و شکنجه دختران بازداشت شده مدعی شد که ما این گزارش ها را دیده ایم و برای ما بسیار نگران کننده است.
پیش از ند پرایس، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در تداوم دخالت در امور داخلی ایران گفت: ما وضعیت بسیار نگران کننده در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز در ایران را از نزدیک دنبال می کنیم. این وقایع غیروجدانی است.
وی در تداوم ادعاها مدعی شد اگر این حوادث به ناآرامی ها در ایران ربط داشته باشد، باید تحقیقات مستقل و معتبر در این خصوص انجام شود و پاسخگویی وجود داشته باشد و این امر در حیطه وظایف کمیته مستقل حقیقت یابی سازمان ملل است تا در این زمینه تحقیق کند.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: زنان و دختران در همه جا از حق اساسی برای آموزش برخوردارند و بارها و بارها نشان داده شده ، وقتی زنان و دختران آموزش ببینند و می‌توانند به اقتصاد کشورشان کمک کنند، و این به نفع کل جامعه است.
وی مدعی شد بنابراین این احتمال وجود دارد که دختران در ایران صرفا به دلیل تلاش برای تحصیل مسموم شوند که شرم‌آور و غیرقابل قبول است، دلهای ما با قربانیان و خانواده‌های آنهاست. این اقدامات غیرقابل قبول و غیر وجدانی است.
همزمان وزارت امور خارجه آمریکا نیز با ادعای حمایت از زنان و دختران ایرانی اعلام کرد که جایزه گروهی افتخاری مادلین آلبرایت به طور جمعی به "زنان و دختران معترض ایران" در روز هشتم مارس ارائه می شود.
وزارت امور خارجه آمریکا افزود که روز چهارشنبه ۸ مارس آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جیل بایدن همسر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، میزبان مراسم سالانه اعطای جوایز بین المللی زنان شجاع در کاخ سفید خواهند بود.
وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه خود درباره ایران آورده است که "مرگ مهسا (ژینا) امینی" در بازداشت گشت ارشاد باعث برانگیخته شدن "ماهها اعتراضات مردمی و تحت رهبری زنان در سراسر ۳۱ استان ایران" شد.
این نهاد آمریکایی ادعا کرد: خشونت‌هاعلیه زنان در ایران سابقه طولانی دارد، اما "کشته شدن بیرحمانه" مهسا امینی روی جامعه ایران اثر گذاشت و جنبش اعتراضی را برانگیخت. در روزهای پس از مرگ امینی، زنان و دختران ایرانی به خیابان ها آمدند و روسری های خود را برداشتند و سوزاندند و موهای خود را کوتاه کردند. شجاعت و سرپیچی آنها موجی از دیگر افراد از جمله مردان و پسران را برانگیخت تا دسته جمعی به آنها بپیوندند.
وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهایش علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: دانش آموزان دختر نیز به جنبش پیوستند. شبکه‌های اجتماعی به سرعت پر از تصاویر دختران جوانی شد که در کلاس‌های درس خود اعتراض‌ می کردند و در مقابل مدیران مدرسه که سعی داشتند جلوی آنها را بگیرند ایستادند. به رغم واکنش بیرحمانه که در پی آن صدها معترض مسالمت آمیز از جمله حدود ۷۰ کودک کشته شدند، زنان و دختران ایران همچنان ادامه دادند.
در روز جهانی هشتم مارس در آمریکا بر اساس اعلام وزارت خارجه این کشور، سایر دریافت کنندگان جایزه بین المللی "زنان شجاع ۲۰۲۳" از کشورهای ازبکستان، افغانستان، مغولستان، لهستان، قزاستان، آرژانتین، جمهوری آفریقای مرکزی، اردن، کاستاریکا، اتیوپی، مالزی، و اوکراین هستند.
این مداخله جویی آمریکا در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در حاشیه غرس یک اصله نهال به مناسبت روز درختکاری گفتند: مسئولین باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است.
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» نیز اشاره کردند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را جنایت درحقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.
ایرنا
انتهای پیام/م