کد خبر: 145877                      تاريخ انتشار: 1401/12/20 - 08:20
در گفت وگو با دو زوج کارآفرین ارومیه ایی:
کارمند اداری شدن، چالش اشتغال جوانان! / لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی کسب و کارها
 
دو خواهر از خطه آذربایجان غربی و با دو برادر ازدواج کردند به همراه مادرشان به صورت خانوادگی وارد شغل پرورش گیاه شدند و طی 5 سال گذشته ، بانوان زیادی به آنها مراجعه کرده و گل ها را به قیمت عمده گل خریده، در منزل‌شان به فروش رسانده و درآمدزایی کرده‌اند.
 
از آذربایجان غربی: اقتصاد مقاومتی یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است، که بهترین راهبردها در این زمینه اتکا به ظرفیت‌های درونی است، در این راستا بانوان نیز می‌توانند نقش خوبی را ایفا کنند.
بانوان آذربایجان غربی ثابت کرده‌اند، چنانچه به عرصه اقتصادی وارد شوند، می‌توانند خوش بدرخشند، که المیرا حیدروند یکی از این بانوان است که به واسطه همراهی همسر، خواهر و به طور کلی اعضای خانواده خود توانسته است، برای خودش و خانواده‌ اشتغال‌زایی کند.
لطفا خودتان را معرفی کنید.5

المیرا حیدروند متولد 1368 هستم و رشته تحصیلی ام نیز کارشناسی علوم ارتباطات است، تقریبا 5 سال است، در زمینه پرورش گل و گیاه مشغول به کار هستم.
ایده اولیه برای فعالیت در زمینه گل و گیاه چگونه شکل گرفت؟
همسرم به پرورش گل علاقه زیادی داشت، ما هم براساس علاقه شخصی‌مان یک سری گل‌ها را داخل منزل نگه می‌داشتیم، به مروز زمان که دوستان و آشنایان می‌آمدند و ابراز علاقه می‌کردند، این موضوع باعث شد، به فعالیت در این زمینه فکر کنیم.
پس این موضوع باعث شد، در یک مکان کوچک و با سرمایه محدود یک سری فعالیت‌ها را آغاز کنیم، به طوری که در حیاط منزل با مساحت 38 مترمربع یک گلخانه کوچک درست کرده، به تدریج و از همین مکان تعداد و تنوع گل و گیاه‌مان را بیشتر کردیم، از آنجایی که مردم ارومیه به گل و گیاه علاقه زیادی دارند، ما کارمان را وسعت دادیم، کارمان را در متراژ 120 متر ادامه داده و همه حیاط‌‌مان را گلخانه کردیم.

برای چند نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اید؟
ما دو خواهر هستیم و با دو برادر ازدواج کرده‌ایم، به همراه مادرمان یعنی خانوادگی این کار را دنبال می‌کنیم، ولی در این مدت خاتم‌های زیادی بوده‌اند، آمده‌اند و از ما به قیمت عمده گل خریده، در منزل‌شان به فروش رسانده و درآمدزایی کرده‌اند.
به عوامل موفقیت خود در این زمینه اشاره کنید.
چون به طور مستقیم از شمال خرید می‌کنیم، برای همین قیمت‌هایی که ما عرضه می‌کنیم، بسیار مناسب هستند، همچنین وجود فضای ملکی کافی و عدم پرداخت اجاره در موفقیت ما تاثیرگذار بوده است.
اگر مقاومت و ایستادگی در مقابل سختی‌ها نباشد، کار جلو نمی‌رود، در زندگی شخصی هم فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، در عرصه اقتصادی نیز چنین است، پس باید ایستاد و به دنبال راهکار بود.
عامل اصلی موفقیت خودم را اتحاد اعضای خانواده پشتیبانی از یکدیگر می‌دانم، همچنین توکل به خداوند متعال، صبر و پشتکار در موفقیت‌مان موثر بوده است.

از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه کسب و کارتان تا چه اندازه استفاده می‌کنید؟
برای تسهیل در امر فروش و آسودگی مشتریان عکس و فیلم گل را از طریق شبکه‌ها‌ی اجتماعی به مشتری ارسال می‌کنبم، در صورتی که پسندیدند به دم درب منزل ارسال می‌کنیم.
در پلتفرم‌های ایرانی ایتا و روبیکا و سروش همچنین اینستاگرام و واتساپ فعالیت می‌کنیم.
بر روی پرورش کدام گل‌ها در حال حاضر تمرکز کرده‌اید؟
به صورت تخصصی روی گل‌های آپارتمانی تمرکز کرده‌ایم، باتوجه به اینکه امروزه زندگی آپارتمان‌نشینی افزایش یافته است، ما هم برای جلب رضایت مشتری تولیدات‌مان را به این سمت سوق داده‌ایم.
گل‌هایی برای فروش عرضه می‌کنیم، که به نور زیاد احتیاج نداشته باشند، همچنین مقاومت بالایی داشته باشند.
چقدر طول کشید به درآمد موردنظرتان دست پیدا کنید؟
یک سال و نیم تا دو سال طول کشید به آن شکل دلخواه‌مان بتوانیم کار کنیم، چون کسی که گل می‌خواست، به تبع گلدان، کود، خاک مرغوب و ... احتیاج داشت، زمان زیادی صرف کردیم، تا عمده‌فروش‌ها و عرضه‌کننده‌های جنس باکیفیت و با قیمت مناسب را پیدا کنیم، که این موضوع در گروی صبر و بردباری بود، اگر شکیبا نبودیم، به رونق کنونی دست پیدا نمی‌کردیم.

آیا تاکنون به دلیل رکود، فشار کاری و .. پیش آمده، از آغاز این مسیر پشیمان شوید؟
به هیچ عنوان؛ علت اصلی برای اینکه پشیمان نشدم، این بود که حیاط منزلم را به این امر اختصاص دادم و کرایه پرداخت نمی‌کردم، اگر محل فعالیت من استیجاری بود، با وجود این تورم و مشکلات اقتصادی احتمال اینکه در میانه کار متوقف شوم، وجود داشت.
تورم و افزایش قیمت دلار در فعالیت شما تاثیر گذاشته است؟
صد درصد؛ چون اجاره بهای ملک تنها مشکل نیست که بگویم این دغدغه را نداشتم؛ با برخی از بوته‌های وارداتی کار می‌کنیم، تا وارد کشورشوند و به دست ما برسند، در قیمت دستخوش تغییرات می‌‌شوند، ولی این تغییرات به ااندازه‌ای نبود، از ادامه فعالیت منصرف شوم.

به جوانان چه توصیه‌ای دارید؟
به جوانان دهه 60 و دهه 70 این توصیه را دارم، اگر ایده‌ای برای اشتغال‌زایی دارند، به دنبال راه‌اندازی آن بروند، قرار نیست، حتما سرمایه کلان در اختیار داشته باشیم، به واسطه خلاقیت و داشتن دید وسیع و جلب حمایت اعضای خانواده می‌توانیم درآمدزایی کنیم.
جوانان نباید دنبال این باشند که در همان رشته تحصیلی خود کار اداری پیدا کنند، من خودم در دوره دانشگاه چنین عقاید و اهدافی داشتم، ولی امروز در مسیری که قرار گرفته‌ام بسیار راضی هستم.
سونیا بدیع
انتهای پیام/*