کد خبر: 145903                      تاريخ انتشار: 1401/12/20 - 14:12
فرهنگ عفاف و حجاب با شبکه‌سازی در مدارس رونق می‌یابد
 
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب از پررنگ کردن نگاه مردمی به عنوان حلقه مفقوده در مساله حجاب یاد کرد و بر همین اساس شبکه‌سازی در مدارس را همچون در دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های این بنیاد در سال آینده دانست.
 
آیت الله محمدحسن اختری، رئیس هیات مدیره بنیاد عفاف و حجاب در هشتم اسفند طی حکمی طهورا نوروزی پژوهشگر فرهنگی و فعال حوزه زنان را به عنوان مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب منصوب کرد. در حکم اختری آمده است: نظر به سوابق و تجربیات و تعهد و تخصص حضرتعالی در امور فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی و با توجه به اینکه امروز موضوع عفاف و حجاب به عنوان یک امر اساسی و از موضوعات مهم اجتماعی و دینی به شمار می‌رود و نیاز به حرکت‌های تشکیلاتی و سازماندهی شده و مردمی دارد، بنیاد ملی عفاف و حجاب به عنوان یک بنیاد ملی و مردمی نقشی اساسی در مردمی سازی فرهنگ عفاف و حجاب دارد و مسئولیت مطالبه گری و پیگیری تحقق این مهم از دستگاه‌های رسمی و وابسته را عهده دار است.
همایش ملی دبیران استانی بنیاد عفاف و حجاب، دیروز، پنجشنبه ۱۸ اسفند برگزار شد و خانم نوروزی درباره اهداف برگزاری این همایش به ایرنا گفت: دبیران استانی بنیاد ملی عفاف و حجاب به عنوان نمایندگان این بنیاد در سطح کشور برای سیاست گذاری های کلان و برنامه ریزی های سال آینده است تا به یک تفاهم برسند. همچنین درحوزه مردمی سازی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و شبکه سازی تلاش می کنیم تا در دو محور فعالان و تشکل ها به یک هم افزایی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی قانون ۴۲۷ برسیم.
وی از فعالیت نمایندگی های بنیاد عفاف و حجاب در تمام استان ها، شهرستان ها و بسیاری از نهادهای اجرایی و همچنین در حوزه های مردمی خبر داد و گفت: نگاه مردمی و پررنگ کردن حضور نهادهای مدنی در حوزه عفاف و حجاب یک حلقه مفقوده ای در طول این ساله برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بود و یکی از اهداف مهم جنگ شناختی دشمن در حوزه زنان و جوانان همین مساله است و اگر بخواهیم با ظرفیت سنجی در حوزه نهادهای مدنی شناخت پیدا کنیم و در کنار آن یک شبکه سازی قوی با برنامه ریزی جامع داشته باشیم، باید از راه مردمی کردن این موضوع به آن دست یابیم.
نوروزی درباره فعالیت نمایندگی های مردمی در این بنیاد گفت: حوزه مردمی در دو قالب با بنیاد عفاف و حجاب همکاری دارند. یکی فعالان حوزه عفاف و حجاب هستند و دیگری سازمان های مردم نهاد. در واقع فعالان کسانی هستند که سازمان مردم نهاد ندارند ولی سال هاست که در این زمینه فعالیت می کنند. مانند سخنرانان، کارشناسان، مبلغان و هنرمندان.
فرهنگ عفاف و حجاب با شبکه‌سازی در مدارس رونق می‌یابد
وی ادامه داد: حوزه نهادهای مردمی نیز به دو بخش تقسیم می شوند. یکی تشکل هایی که به صورت مستقیم در حوزه عفاف و حجاب فعالیت می کنند و دیگری نهادهای مردم نهادی که به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند. مانند تشکل های اجتماعی که در فرایند فرهنگی کشور موثر هستند. لذا موضوع حجاب بخشی از مجموعه کلان فرهنگی اجتماعی کشور است و اگر بخواهیم راهبری صحیح داشته باشیم باید تمام حوزه های این مجموعه فرهنگی را لحاظ کنیم. به همین دلیل نمی توان موضوع تحکیم خانواده و تشکیل خانواده را نادیده گرفت و لذا بسیاری از این نهادها می توانند به عنوان مکمل در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب موثر باشند.
نوروزی اضافه کرد: امروز فعالیت های جزیره ای بسیاری در حوزه مردمی سازی داریم و فعالیت های متعدد و متنوع انجام می شود که نیاز به یک راهبری کلان دارد تا همه نهادها با هم تلاش کنند تا بتوانیم در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب یک گام صحیحی برداریم.
وی از مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک قانون مهم و مترقی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب یاد کرد و گفت: مبنای وظایف ذاتی دستگاه ها در این قانون مشخص شده که البته نیاز به یک مکمل مردمی دارد. به عبارت دیگر هر دستگاهی که بخواهد در حوزه اجرا ورود کند، باید بداند بدنه اصلی آن مردم هستند و لذا حوزه مردمی می تواند مکملی برای اجراییات حوزه دولت باشد و می تواند این حوزه را به خوبی راهبری کند؛ چون حوزه مردمی می تواند با نسل جوان و حوزه هایی که موضوع حجاب را دارند، به خوبی ارتباط برقرار کند و برنامه ریزی کاملی داشته باشد، به گونه ای که این قانون را به مرحله اجرا برساند.
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به فعالیت های این بنیاد گفت: شبکه سازی را سالیانی داشته ایم، به گونه ای که در حوزه دانشجویی در تمامی دانشگاه های کشور نمایندگی داریم و فعالیت هایی همچون همایش های ملی، منطقه ای و استانی با ظرفیت های دانشجویی برگزار شده و بر اساس برنامه سال ۱۴۰۲ قرار است وارد شبکه سازی حوزه دانش آموزی شویم. چون این حوزه نیز مهم است و چالش ها و فرصت های خود را دارد. لذا در برنامه آینده علاوه بر شبکه سازی حوزه دانشجویی شبکه سازی حوزه دانش آموزی را خواهیم داشت.
وی با بیان این که ظرفیت دستگاه های اجرایی را در این زمینه پای کار می آوریم، اضافه کرد: در کنار این برنامه ها به شناسایی بخش های مردمی می پردازیم. چون تشکل های مردمی فعال در حوزه دانش آموزی، سال هاست که فعالیت دارند و لذا این تشکل ها برای شبکه سازی در اولویت برنامه های ما هستند.
نوروزی از ضرورت شناسایی مخاطب در حوزه فرهنگسازی عفاف و حجاب سخن گفت و اضافه کرد: یکی از چالش ها این بوده که گروه مخاطب ما در برنامه های عفاف و حجاب معمولا کسانی بوده اند که نیازی به این برنامه ها نداشتند. لذا هدف اصلی ما عموم مردم هستند. یعنی کسانی که چارچوب ها را قبول دارند ولی نیازمند فعالیت فرهنگی هستند و باید این قشر را در حوزه های دانشجویی و دانش آموزی و عموم جامعه نقطه هدف و کانونی و برنامه ریزی قرار داد و تلاش ما این است که بتوانیم یک فعالیت فرهنگی فراگیر، هماهنگ و هم افزا را با ظرفیت نهادهای مردمی داشته باشیم تا قشری که همیشه در حوزه برنامه های فرهنگی غایب بودند، حاضر شوند.
ایرنا
انتهای پیام/م