کد خبر: 145919                      تاريخ انتشار: 1401/12/20 - 12:18
در مصاحبه با محقق و پژوهشگر مسائل خانواده مطرح شد؛
وظایف و ویژگی های زنان منتظر از منظر فردی تا خانوادگی و اجتماعی
 
پژوهشگر مسائل خانواده گفت: بانوان منتظرِ آخرین حجت خداوند، پاسدار حریم عفتند. حفظ عفت، یعنی نگهداشتن نفس از تمایلات و شهوات نفسانی، فضیلت والای بانوان اهل انتظار می باشد . بانوان منتظر شایسته است که با نگهبانی از حریم عفت خویش زمینه اعتلای روح خویش را فراهم آورند و از پیروی وسوسه های نفسانی و شیطانی احتراز کنند و هیچ زینتی را برون از حوزه جانشان و هیچ افتخاری را برتر از حفظ گوهر الهی وجودشان نشناسند.
 
از اصفهان، در روزهای پایانی اسفندماه و همزمانی با روزهای آخر ماه شعبان، برآن شدیم تا در خصوص ویژگی زنان منتظر نکاتی چند را به جوهر قلم بنشانیم تا در این زمانه که دشمن تمام توان خود را برای سرنگونی زنان کشور ایران اسلامی به کمر بسته است، نگاهی جامع به ویژگی زنان منتظر داشته باشیم.
پژوهشگر مسائل خانواده در میز گفتگوی زنان نیوز حاضر شد تا دقایقی در این خصوص به گپ و گفتگو بنشینیم.
منتظر که واژه ای بسیار پرمعنا در عصر غیبت امام عصر(عج) به شمار می رود را برای خوانندگان این رسانه معنا کنید؟
منتظر در لغت به معنای چشم براه می باشد و در اصطلاح به کسی که در حال صبر کردن برای آمدن کسی یا ا انجام یافتن کاری است، می گویند. از آنجا که امام زمان (ع) در غیبت به سر می برد همه انسان ها در برابر ایشان مسئول هستند و برای زمینه سازی ظهور آن حضرت وظایفی را بر عهده دارند، امت اسلام به عنوان جانشینان پیامبران یاد شده اند که وظیفه حساس تربیت نسل های با ایمان و پاک را به به دوش دارند، نقش آنان در زمینه سازی ظهور امام زمان (ع) نیز نقش حیاتی و بی بدیل است که جز از عهده زنان پاکدامن ساخته نیست. حدود پنجاه تن از فرماندهان حکومت جهانی مهدی (عج) زن هستند و این محکم ترین دلیل بر اهمیت جایگاه زنان در حرکت بزرگ آخرالزمان است.
نقش زنان در عصر غیبت را در چه بعدی می بینید؟
زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، نقشی مهم و بی بدیل در فلاح و صلاح آن دارند لذا بتبع، سبکی که آنها برای زندگی برمی گزینند و ارزش هایی که به تناسب آنها فکر و عمل می کنند، نیز در حرکت جامعه به سوی سعادت یا شقاوت تاثیرگذار هستند. زنان در فراهم آوردن زمینه سازی ظهور اهداف وظایفی مهم بر عهده دارند که این وظایف را میتوان در سه بخش فردی، خانوادگی، اجتماعی تقسیم بندی کرد که به شرح مختصری می پردازیم.
وظایف زنان در بعد فردی را چگونه می توان به نسل حاضر معرفی کرد؟
در بعد فردی: پاک سازی درون از صفات پلید که همان حفظ عفت است یعنی نگهداشتن نفس از تمایلات نفسانی می باشد. این امر در هر زمان واجب است اما در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) بیشتر مورد توجه قرار می گیرد چون درک فضیلت و قرار گرفتن در زمره اصحاب آن حضرت، بستگی به این خصوصیات اخلاقی و خودسازی دارد.
بانوان منتظرِ آخرین حجت خداوند، پاسدار حریم عفتند. حفظ عفت، یعنی نگهداشتن نفس از تمایلات و شهوات نفسانی، فضیلت والای بانوان اهل انتظار می باشد . بانوان منتظر شایسته است که با نگهبانی از حریم عفت خویش زمینه اعتلای روح خویش را فراهم آورند و از پیروی وسوسه های نفسانی و شیطانی احتراز کنند و هیچ زینتی را برون از حوزه جانشان و هیچ افتخاری را برتر از حفظ گوهر الهی وجودشان نشناسند.
در بعد خانوادگی زن منتظر چگونه می تواند به جامعه معرفی شود؟
در بعد خانوادگی : زن منتظر در عرصه خانواده، به عنوان محور اساسی، شالوده خانواده را بنیان می گذارد و تاثیرات روحی و روانی زن را نمی توان در خانواده از نظر دور داشت. تاثیراتش از جنبه های مختلف و به صورت مشهود، در نقش مادر و همسر در نظر گرفته می شود .
در نقش و جایگاه تربیت نسل ولایی جایگاه ویژه ای دارد اگر ولایتمداری و محبت به ولی خدا را یکی از مهم ترین ارزش های یک فرد شیعه بدانیم که خانواده متولی انتقال آن است، معمار انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) نیز به خوبی آن را چنین تبیین نمودند که همان طور که قرآن انسان ساز است، زن نیز انسان ساز است؛ زنان عهده دار مسئولیتی خطیر هستند، اگر پایه های اصلی تربیت و رشد صحیح فرد برای اجتماع را در خانواده جست و جو کنیم، زن به عنوان مربی خانواده و عامل اصلی انتقال ارزش ها، اصیل ترین نقش ها رابر عهده دارد و در اهمیت آن همین بس که بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه (س) می فرمایند: «آنگاه که زن در منزل به امور خانه و تربیت فرزند می پردازد به خدا نزدیک تر است».
زنان با پرداختن به اساسی ترین نقش و کارکرد زنان مادری است، آنان با نقش آفرینی خود ارزش ولایت و حب به ولی خدا را به فرزندان خود منتقل کردند و بالاخص در عصر غیبت، این مادران بودند که با فضاسازی مناسب در خانه و پایبندی به امام زمان خود و با علاقه ای که به ایشان نشان می دادندو علقه ی قلبی و معرفتی که با حضرت داشتند این علاقه و عاطفه را به فرزندان نیز منتقل کردند و از این طریق، در حفظ و احیای این مهم می کوشیدند.
تربیت انسان دیندار، پویا و کارآمد و عاشق ولایت از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. زن منتظر، زمانی خود را در صراط مستقیم و در مسیر عبودیت احساس می کند که اصالت را به مادری و همسری دهد و از این انتخاب خود بسیار مسرور و خوشحال باشد.
با توجه به نقش زن در خانواده، یکی از رسالت های مهم «زن منتظر» اهمیت به کانون خانواده و سعی در حفظ این نهاد است.بالاخص در عصر حاضر که مهاجمان فرهنگی، جنگ علیه این نهاد تاثیرگذار را آغاز نموده اند و ینا دارند که با تخریب کانون خانواده، به عنوان اصلی ترین مرکز انتقال ارزش ها، مانع انتقال ارزش های دینی و ملی به نسل آینده گردند.
زن در خانه همسرش دارای مسئولیت بود و در قبال اعضای خانواده مسئول است. زن مسلمان خود را مسئول می داند چرا که پیامبر (ص) زن را به طور خاص در مقابل حفظ نهاد خانواده مسئول نموده است. پس او سعی می نماید که منافع شخصی، رفاه طلبی، لذت خواهی و تنوع طلبی خود را تعدیل و کنترل نماید و آنها را در خدمت خانواده قرار دهد.
در منظر زن مسلمان خردمند، آگاه و مدبر، پرداختن به امور خانواده و تربیت فرزندان، کلیدی ترین و مؤثرترین نقش اجتماعی می باشد. او اگر چه در خانه است، اما خود او را به عنوان یک عضو فعال و تاثیرگذار جامعه می پندارند و البته در مواقع ضروری و اقتضائات خاص به شرط آسیب ندیدن خانواده، به برنامه های اجتماعی بیرون از خانواده نیز می پردازد.
یکی دیگر از ابعادی که برای زنان منتظر نام بردید، از بعد اجتماعی بود، در این رابطه توضیح بفرمایید؟
زن منتظر بر این نکته تاکید می ورزد که فعالیت های اجتماعی در صورتی ارزشمند است که آسیبی به رسالت های اساسی و مهمش در قبال مسئله خانواده و تربیت نداشته باشد
زنان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و مهمترین عامل انتقال ارزش ها در خانواده، از نقش و جایگاه مهمی در عرصه های اجتماعی برخوردارند. به گونه ای که می توان ادعا کرد که زن می تواند عامل سعادت یا شقاوت جامعه باشد.
قرآن کریم، زن نمونه را انسان نمونه برشمرده است که با مسئولیت پذیری در عرصه های مختلف اجتماعی می تواند مقتدای مردان وزنان در جامعه باشد. همانگونه که مرد نمونه، انسان نمونه برای مردان و زنان است. همان گونه که انسان در زندگی خود از مردان نمونه الگو می گیرد و در رفتار و گفتار خود و اجتماع به آن اقتدا می کند، زنان نمونه و دارای مسئولیت اجتماعی نیز دارای چنین جایگاهی هستند. سخنان آنان برای مردان حجت است؛ زیرا در رسیدن به مقام عصمت، پاکی، اجتناب از لغزش و خطا و انجام رسالت های اجتماعی فرق بین زن و مرد نیست. یکی از عرصه هایی که زنان در آنها ایفای نقش کرده اند و قابلیت خدادادی خود را به منصه ظهور رسانده اند جامعه است.
زن، سازنده زیربنای اخلاقی جامعه است. زن، پایه های اخلاقی را در ذهن فرزندان، استوار می سازد و با تربیت اخلاقی خود، انسان هایی را تحویل جامعه می دهد که بتوانند در آینده جامعه، نقش مهمی را ایفا کنند و جزء گروه منتظران واقعی باشند.
پس یک زن، یا یک مادر واقعی در جامعه ریاست می‌کند و پایه‌های خوشبختی یا بدبختی مردان دنیا را بنا می‌گذارد. او رئیس اصلی جامعه است. سرنوشت جامعه به دست او رقم می‌خورد. او می‌تواند جامعه‌ای پاک با افرادی صالح پدید آورد. زن در نظام اجتماعی با پذیرش پایگاه اجتماعی یا مشاغل اعتباری، نقش‌های گوناگونی را برعهده می‌گیرد که اگر تمامی این نقش‌ها در مجموع، یک مفهوم را داشته باشند و آن کمک به انسانیت انسان باشد فرد، آماده برای کمک به ظهور می‌شود.
حیا و حجاب یک زن مسلمان، در جامعه نشان می دهد که انتخاب ظاهری معنوی، همچون سربازی لبیک گو به ندای مذهب پاسخ می‌دهد و با این کار خود و جامعه را در تحولی بزرگ، سهیم و آماده می‌داند. زن با حجاب اسلامی و با تحکیم بخشیدن به این امر مهم و امربه معروف و نهی از منکر می‌تواند جامعه را به بهترین نحو، آمادة ظهور کند.
پس در دوران غیبت، یاران و منتظران امام زمان(عج) ازجمله زنان منتظر، باید بدانند که همیشه و در همه حال در صحنه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و در راه اصلاح جامعه بکوشند.
زهرا شجاعی
انتهای پیام/ *