کد خبر: 145951                      تاريخ انتشار: 1401/12/21 - 08:33
محسن سنجری
مذاکره در اوج عزت واقتدار
 
گرچه توافق ایران و سعودی در اصول دیپلماتیک می تواند آورده هایی برای هر دوکشور داشته باشد،و کمک شایانی در کاهش تنش های بین دو کشور دارد اما برخی باید بدانند مذاکره در اوج عزت واقتدار را به چالش نکشانند وتفسیر غلط از مذاکره به سطح جامعه پمپاژ نکنند،زیرا یادمان نرفته حادثه منا که با زبان شما ووزیر وقت بهداشت چگونه کنار آمدند که برای رفتن به عربستان در لوای پزشک بدون مرز سفر کرد نه وزیر دولت مطبوع شما!
 
کرمان : روز جمعه۱۹اسفندماه خبر مهمی روی خروجی بسیاری از رسانه های دنیا جاخوش کرد برخی این خبر را خبر خوشایند وامید آفرین،برخی دیگر شوکه ،وجریانهایی هم منتقد،وبعضی هم مثل آمریکا جهت باد را رصد وبر اساس آن تحلیل کردند،بله از سر گیری روابط دیپلماتیک بین ایران وعربستان بعد از ۷سال،آنهم طرف مقابل دست به قطع روابط یا کم کردن آن کرده بود نه جمهوری اسلامی ایران، اما آنچه در کلان این توافق مهم به نظر می رسد را در ۱۰نکته محضرتان عرض می کنم.
۱_حذف کدخدا وحامیان وپیروانش از میانجیگری وپادویی ماجراهایی که ماجراجویشان بودند.
۲_به یقین رسیدن عربستان از اینکه ایران بازیگر اصلی منطقه ونقش مهمی در ایجاد ثبات غرب آسیا داشته وحتی در سطح جهانی برخلاف ادعای آمریکاکه ایران را محور تنش وشرارت معرفی می کردند
۳_اثبات دیپلماسی اقتدار در پرتو باور تکیه برخدا بجای کدخدا.
۴_فهم این نکته برای سعودیها بعد از قریب به ۸سال جنگ بایمن که نمی توان با طناب پوسیده آمریکا واسراییل اعتماد کرد.
۵_نتیجه حذف ایران از صلح منطقه ثمری جز تنوع در زایش گروهای تکفیری ندارد.وقطعاً حامیان وباعثان تکفیر را باچالش های سنگین امنیتی مواجهه می کند.
۶_اثبات اینکه ایران بدون غرب و شرق با دانش وتکنولوژی بومی عرصه های جهانی را در علوم وفنون پیشرفته در حال طی کردن ودرنوردیدن است.
۷_عربستان به خوبی می داند قطع روابط طولانی ثمری جز زیان سالانه ۱۰۰میلیون دلاری تجارت با ایران را در پی خواهد داشت که طی این ۷سال ضرر هنگفتی کرده اند.
۸_نشان دادن اینکه زبان بدن دنیا وزبان فهمی دنیا در قدرت است،که خروجی آن عزت در پرتو قدرت است که این یکی ازمولفه های انقلاب قدرت است.
۹_ومطلب دیگر اینکه قبله برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در مراودات سیاسی عربستان بوده واین توافق آنها را به خود می آورد که با جرات با یک چرخش به سمت ایران برگردند چرا که تاکنون با سایه سنگین عربستان مواجهه بودند.
۱۰_این توافق گرچه در اصول دیپلماتیک می تواند آورده هایی برای هر دوکشور داشته باشد،وکمک شایانی در کاهش تنش های کشورهای تنش آفرینی مثل آمریکا وانگلیس وفرانسه ورژیم کودک کش منطقه،که برای تامین کاستی های اقتصادی خود نگاه قلک واری به کشورهای عربی مخصوصاً عربستان سعودی با رویکرد گاو شیرده دارند وهمچنین با ایجاد جنگ نیابتی فرصت را غنیمت شمرده واقدام به فروش سلاح می کنند، (مانند آنچه امروز در یمن وعراق،افغانستان شاهدیم)اما این فهم را باید در برخی بدنه اصلاحات جاانداخت که مذاکره در اوج عزت واقتدار را به چالش نکشانند وتفسیر غلط از مذاکره به سطح جامعه پمپاژ نکنند،زیرا یادمان نرفته حادثه منا که با زبان شما ووزیر وقت بهداشت چگونه کنار آمدند که برای رفتن به عربستان در لوای پزشک بدون مرز سفر کرد نه وزیر دولت مطبوع شما.
*نکته آخر مذاکره با عربستان آرزوی نظام اسلامی نبوده اما ازباب کشور های همسایه وحق همسایگی است ایران توافقات دوجانبه ای انجام می دهد،آن هم در اوج اقتدار،همانطور که از اسم برجام دچار خود باختگی نشد وامروز بدون برجام به خیلی قله ها سعود کردیم آن هم در سطح جهانی عربستان که جای خود،وبدون این کشورها راههای پیشرفت ایران کماکان باز ودر آینده دنیا خواهد دید ایران نه تنها در منطقه بلکه در کل دنیا نقش موثری در حل بسیاری از مناقشات خواهد داشت.
انتهای پیام/*