کد خبر: 145952                      تاريخ انتشار: 1401/12/21 - 08:43
کم تحرکی عامل مرگ بیش از 5000000 انسان در سال / ۸۰ درصد جوانان کم ‌تحرک هستند
 
بررسی آمارهای جهانی نشان دهنده این واقعیت است که نداشتن فعالیت بدنی کافی هر ساله عامل بیش از ۵ میلیون مرگ در گروه‌های سنی مختلف است. تخمین زده می‌شود که حدود ۲۳درصد افراد بزرگسال و حدود ۸۰ درصد جوانان کم ‌تحرک هستند.
 
- از اهواز: کم‌تحرکی به لحاظ علمی به‌عنوان فعالیتی با صرف انرژی بسیار کم تعریف می‌شود که عمدتا با نشستن یا دراز کشیدن انجام می‌شود. کم‌تحرکی در طیف وسیعی از محیط‌ها و شرایط ازجمله مدرسه، خانه، مسافرت و اوقات فراغت مشاهده می‌شود و شامل زمان‌های نشستن در جلوی یک صفحه نمایش (تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه، بازی‌های ویدئویی)، رفتن به جایی با وسایل نقلیه به جای پیاده روی و یا استفاده از دوچرخه و یکجا نشستن برای خواندن و یا صحبت کردن است.
با توجه به اینکه فعالیت بدنی برای کودکان بسیار مهم است اما چاقی یکی از پیامدهای زیان‌بار ناشی از عدم تحرک جسمانی است. یک گزارش جهانی در مورد فعالیت بدنی کودکان، نشان دهنده کم تحرکی بسیاری از کودکان در سراسر دنیاست و سبک زندگی مدرن مثل استفاده طولانی مدت از تلویزیون، کامپیوتر، تبلت، تلفن همراه، رشد شهرنشینی و کاهش فعالیت و بازی های دسته جمعی در کاهش فعالیت بدنی کودکان نقش به سزایی دارد. متاسفانه این کم تحرکی با بروز بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط است.
بررسی آمارهای جهانی نشان دهنده این واقعیت است که نداشتن فعالیت بدنی کافی هر ساله عامل بیش از ۵ میلیون مرگ در گروه‌های سنی مختلف است. تخمین زده می‌شود که حدود ۲۳درصد افراد بزرگسال و حدود ۸۰ درصد جوانان کم ‌تحرک هستند.
فعالیت بدنی، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، به حفظ سلامت قلب کمک کرده و میزان چربی‌های خون و فشارخون را کاهش می‌دهد. به همین علت در افرادی که ورزش می‌کنند احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و … پایین تر است.
طبق تحقیقات صورت گرفته، ورزش منظم با شدت متوسط می‌تواند با تقویت سیستم آنتی‌اکسیدانی بدن و در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو از آسیب سلول‌های مختلف پیشگیری کند. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که میزان رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش یافته و بدن نمی‌تواند با آسیب ناشی از آن‌ها مقابله کند.
ورزش و تحرک بدنی با اثر بر روی مغز به تقویت حافظه کمک می‌کند. فعالیت و تحرک بدنی میزان جریان خون را به سمت مغز افزایش می‌دهد، در نتیجه خون و اکسیژن بیشتری در اختیار این اندام قرار می‌گیرد.
محققان می‌گویند برای آن که سلامتی در دوران کودکی و بزرگسالی حفظ شود باید افراد برای انجام فعالیت بدنی تشویق شوند. همچنین باید در این زمینه هنجارهای اجتماعی تغییر کند تا بی‌تحرکی در میان کودکان کاهش یابد. به طور مثال در برخی کشورها بر پیاده روی از خانه تا مدرسه در فاصله کمتر از 4 کیلومتر تاکید فراوان می شود. عادت‌ها اکثرا در دوران کودکی شکل می گیرند و تا بزرگسالی ادامه می‌یابند، بنابراین احتمال اینکه یک کودکان فعال به عواقب نامطلوب سلامتی ناشی از عدم تحرک بدنی در بزرگسالی دچار شود، بسیار کمتر است.
در کودکان سنین پیش‌دبستانی، فعالیت بدنی برای کاهش چاقی، بهبود و تقویت استخوان و ماهیچه‌ها، رشد و تکامل حرکتی و سلامت روانی و اجتماعی و همچنین برای سلامتی قلبی متابولیک (فشارخون، چربی خون و حساسیت به انسولین) بسیار اهمیت دارد. در کودکان سنین مدرسه، فعالیت بدنی دوره‌ای می‌تواند پیشرفت تحصیلی، افزایش توجه و بهبود رفتار و نگرش‌ها و همچنین سلامت جسمی را افزایش دهد.
توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از کم‌تحرکی کودکان:
سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می‌کند که کودکان کمتر از ۵ سال باید زمان کمتری را صرف استفاده از تلویزیون، تبلت و …نمایند. درمقابل، باید بازی و فعالیت بدنی بیشتری انجام داده و از خواب مناسبی برخوردار باشند.
اهمیت فعالیت بدنی در سنین پایین از آن جهت است که اگر فرد در دوران کودکی و نوجوانی به انجام فعالیت بدنی عادت کند، این رفتار در وی تثبیت شده و در دوران بزرگسالی نیز از تحرک کافی برخوردار خواهد بود.
در مورد میزان فعالیت بدنی کودکان توصیه می‌شود که کودکان ۱ تا ۲ ساله حداقل ۱۸۰ دقیقه در روز فعالیت داشته باشند. این فعالیت می‌تواند با هر شدتی انجام شود. اگر کودک کمتر از ۱ سال دارد نباید تلویزیون نگاه کند و یا بازی‌های کامپیوتری انجام دهد.
در کودکان ۱ تا ۲ سال نیز میزان انجام این گونه فعالیت‌ها از قبیل تماشای تلویزیون باید به یک ساعت در روز محدود شود. این کودکان باید ۱۱ تا ۱۴ ساعت در شب بخوابند.
مروری بر پیامدهای کم تحرکی در کودکان
لیلا ابراهیمی قوام آبادی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اهواز
انتهای پیام/*