کد خبر: 145963                      تاريخ انتشار: 1401/12/21 - 11:38
معاون راهبردی جبهه مردمی انقلاب فرهنگی
در نگاه غرب زن ارزش وجودی مستقل به عنوان یک انسان را ندارد
 
زرگر پور گفت : نگاه غرب به جایگاه زن یک نگاه ابزاری است نه انسانی و زن هیچ جایگاهی ندارد .
 
فاطمه زرگر پور معاون راهبردی جبهه مردمی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبر نگار زنان نیوز در پاسخ به سوال حقوق و جایگاه زنان در غرب گفت : ما از دونظر می توانیم به زن غربی توجه کرده واو را مورد بررسی قرار دهیم : ۱
- براساس هالیوود : فیلم های هالیوودی با هدف ترویج فرهنگ غرب و القای این باور که غرب بهشت است در فیلم های خود به گونه‌اي جلوه می دهد که گویا زنان غربی جذاب‌ترین، خوشبخت ترین و شادترین زنان جهانند و در اوج آزادی و غرق در نعمت و فراوانی بس می برند . آند آیا این نوع نگاه صحیح است ؟ و آیا آنچه در فیلم های هالیوودی می بینیم ،واقعیت زندگی زنان در غرب هم هست ؟ برای پاسخ به این سوالات منظر ومسلم را مورد بررسی قرار می‌دهیم .
۲- واقعیت زن غربی درجوامع غربی برای آنکه به درستی ‌وضعیت زن در غرب را شرح دهیم ،لازم است هم نگاه دینی غرب به زن و هم نگاه مدرن غرب که نگاه غیر دینی است را بیان کنیم .

وی در خصوص جایگاه انسانی زن در غرب براساس دین افزود:
درکتاب مقدس ، ودر بخش کتاب آفرینش ، شرح چگونگی خلقت مخلوقات بیان شده است ، اشاره می شود که خداوند ابتدا حضرت آدم را خلق کرد و بعد به او گفت که از میان مخلوقات یکی را برای خود برگزیند تا او را از تنهایی رهایی بخشد ،حضرت آدم کسی را پیدا نکرد ،لذا وقتی حضرت آدم خواب بود ،خداوند از اضافات پهلوی چپ او زن را آفرید تا در کنار حضرت آدم قرار گیرد واو را از تنهایی نجات دهد . بر اساس این کتاب تحریف شده ،زن ارزش وجودی مستقل به عنوان یک انسان را دارا نیست و صرفا فلسفه خلقت او این است که در خدمت مرد باشد، یعنی نوع نگاه به زن ،نگاه ابزاری است و نه انسانی و چه نگاه حقیر و پستی است.
این نوع نگاه ، نگاه و نگرش غالب در جامعه غربی نسبت به زن تاقبل از رنسانس است.
ایشان در رابطه با جایگاه انسانی زن در غرب مدرن و پس از رنسانس گفت : بعد از تغییر و تحولات اساسی درغرب و انقلاب صنعتی شاهد پیشرفت جوامع غربی در مباحث علمی تکنولوژی هستیم اما آیا همزمان با این پیشرفت نوع نگاه آنها به زن هم تغییر می کند؟آیا به زن از آن جهت که یک انسان است.گاهی می شود ؟و هزاران سوال از این نوع وجود دارد.
در جواب به این طیف از سوالات باید گفت : متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی کشورهای غربی به دنبال استعمار هستند لذا از نظر آنها تنها گروهی که حق برخورداری ازحقوق انسانی رادارند، تنهاکشورهای غربی هستندودیگران بایدبه خدمت جوامع غربی دربیایند.
لذاشاهدیم که دراین دوره، سرخ پوست. سیاه پوست و زرد پوست دارای حقوق بشر نیست و حقوق ظاهر زیبای بشر، منحصراست به انسان‌هایی که درجوامع غربی زندگی می‌کنند دراین بین متاسفانه زن هم از حقوق بشر برخورد نیست وهمچنان نگاه به زن ابزاری است یعنی زن به وجود آمد تا وسیله برای لذت بردن هرچه بیشتر مرد باشد . به عنوان مثال می‌توان متفکر شناخته شده مشهور غربی یعنی" ژان ژاک رسو" نام برد اوکه از متفکرین بزرگ اروپایی شناخته می‌شود معتقد است که زن فاقد
درک وعقل است لذا حتی لیاقت تربیت کودکان را هم ندارد از نظر او زن وسیله ای است برای کسب التذاذ مرد وارزش زن در میزان مطیع و برده بودن اودر مقابل مرد است .
زرگر پور در برسی حق مالکیت در غرب افزود:
تااواسط قرن ۱۹ در اروپا قانون قیومیت حکمفرما بود که بر اساس همین قانون زنان حق مالکیت بر اموال ودارایی خود را ندارند ودر اصطلاح محجور محسوب می‌شوند وحق انعقاد قرداد مالی راندارند.‌‌‌‌‌‌‌درکشور فرانسه تا یک قرن قبل زنان حق داشتن حساب بانکی را هم نداشتن ویا در انگلیس طبق قانونی که در سال ۱۸۵۰ به تصویب مجلس ملی انگلیس رسید ،زنان جزء شهروندان و اتباع این کشور محسوب نمی شدند واز هیچ حقوق شهروندی برخوردار نبودند .
خوب اگراین مساله رابادین مبین اسلام مقایسه کنیم، متوجه تفاوت آشکارآن خواهیم شد.اسلام ازهمان ابتدای ظهورش،به زن، ارزش انسانی می دهدوازحیث انسان بودن هیچ تفاوتی بامردندارد.زن حق مالکیت داردوهرطورکه بخواهد می تواند ازاموالش استفاده کند یعنی دراسلام،زن ازهمان ابتدا یعنی تقریبا۱۴۰۰سال قبل دارای حقوق مالی بوده و حق مالکیت داشته است در حالی که در جوامع غربی تا یک قرن قبل زن حتی از حقوق شهروندی برخوردار نبوده است
وی در بررسی حقوق سیاسی زن در غرب گفت :
در قرن ۱۹ تا اوایل قرن ۲۰ زنان غربی نه تنها از حقوق مساوی با مردان در زمینه سیاسی محروم بودند که حتی از دادن رآی هم محروم بودند. در آمریکا زنان از دهه ۲۰ میلادی دارای حق رای شدن و در انگلستان در سال ۱۹۱۸ به تصویب رسید که زنان هم می توانند نماینده پارلمانی شوند در حالی که وقتی به اسلام نگاه میکنی زن از همان ابتدا دارای حق سیاسی بوده است به عنوان مصداق بارز این مسأله می توانیم به مسئله بیعت زنان با امیر المومنین علیه السلام در روز غدیر اشاره کنیم .
شی انگاری وسوءاستفاده ازجادبه های جنسی زنانه ،زنان را دردنیای غرب به ابزاری برای جلب مشتری بیشتردرنظام سرمایه داری تبدیل کر
وآنهاراازمحیط امن خانواده دورکرده ،رقابت جنسی میان زنان ایجادشدوحتی باعث شدتامعیارهای زیبایی از طبیعی به ساختگی تبدیل شود.
متاسفانه درکشورهای غربی ،محله های ویژه ای برای بهره برداری جنسی اززنان وجودداردمثلا محله (ردلایت)یا چراغ سرخ درآمستردام پایتخت هلند، متاسفانه دراین‌مکان‌ها ،زنان بابهترین نوع وشکل ممکن درویترینهابه نمایش درمی آیند وهرکس بتواند مردان بیشتری راتحریک کندموردتوجه بیشتری قرارمیگیرد.
و نتیجه ی این نگاه ابزاری به زن درنظام سرمایه داری غرب، سست شدن بنیان خانواده وافزایش آمارخیانت است.
ایشان در پایان گفت : امید که مطالب مطرح شده مورد توجه بانوان سرزمین ایران اسلامی قرار گیرد تا به ارزش و جایگاه واقعی زن در جامعه اسلامی پی برده و در دام فتنه های غرب با شعار زن زندگی آزادی نیفتند .
خبرنگار - لیلا داودی
انتهای پیام/*