کد خبر: 145968                      تاريخ انتشار: 1401/12/22 - 20:08
چه سوالی دختران موکب‌های انتظار را شگفت‌زده می‌کرد؟
 
دخترانی که در ایام نیمه شعبان پا به داخل موکب‌های انتظار می‌گذاشتند، در مقابل یک سوال شگفت‌زده می‌شدند و در پاسخ یا سکوت می‌کردند یا سر به زیر می‌انداختند و یا اشک می‌ریختند.
 
حدود دو ماه پیش اشک‌های شوق دختران را در خیابان انقلاب به تصویر کشیدیم که چگونه این دختران و زنان در این وانفسای مشکلات اقتصادی و فرهنگی به موکب هایی رفتند که با سلیقه دخترانی متعهد و انقلابی برپا شده بود؛ دخترانی که از کار و زندگی خود زده بودند و به عشق حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه، میزبان دخترانی در چهار راه ولی عصر (عج) شدند که اشک های آنان پس از سر کردن روسری متبرک به حرم سیدالشهدا (ع) از گونه هایشان سرازیر می شد و حتی قادر به بیان احساسات خود نبودند.
حالا همان مجموعه مردمی دختران انقلاب در ایام جشن امام زمان (عج) دست به کار شدند و دوباره موکب‌هایی را در سه نقطه از تهران برپا کردند و نام آن را موکب انتظار دختران انقلاب گذاشتند. این موکب ها از ۱۳ تا ۱۹ اسفند در ایستگاه های متروی میدان ولی‌عصر(عج)، تئاتر شهر و میدان تجریش برپا بود و با استقبال بانوان هم روبرو شد.
یکی از برنامه هایی که در این موکب‌ها اجرا شد، جشن یک سالگی حجاب دختران تازه محجبه شده بود که در زیرگذر مترو تئاتر شهر همزمان با سالروز شهادت علی خلیلی شهید امر به معروف و با روایتگری حجت الاسلام بهنام حشم دار و با حضور خواهر شهید ابراهیم هادی مورد استقبال برخی بانوان قرار گرفت.
کار این موکب ها به پایان رسید و دختران همانگونه که با شوق و ذوق داربست ها و تزیینات موکب ها را نصب می کردند، به امید برپایی موکبی دیگر در مناسبتی دیگر، مشغول جمع و جور کردن موکب ها شدند. بهاره جنگروی مسئول مجموعه دختران انقلاب در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا با ارائه گزارشی از عملکرد دختران انقلابی در این موکب ها، اظهار داشت: استقبال از موکب های انتظار دختران انقلاب به گونه ای بود که وقتی برخی از دختران و زنان مراجعه کننده با پرچم امام زمان (عج) یا تصاویر شهدا روبرو می شدند، از ورود به موکب خودداری می کردند و زمانی که از آنان می خواستیم به داخل موکب بیایند، سرهای خود را به پایین می انداختند و می گفتند خجالت می کشند که با آن نوع از حجاب خود پا به داخل موکب بگذارند.
وی افزود: به هر حال این افراد را دعوت می کردیم تا به موکب بیایند و نگاهی به محصولات فرهنگی و تبلیغات داخل موکب بیاندازند و هنگامی که تصاویری از محراب مسجد جمکران را می دیدند، به آنان می گفتیم دقایقی به تصاویر نگاه کنند و سپس این سوال را مطرح می کردیم که اگر الان امام زمان (عج) ظهور کنند، آیا شما آماده هستید که برخی از این بانوان سرها را به پایین انداخته و اظهار شرمساری و برخی گریه می کردند و می گفتند حجاب ما مناسب نیست و از امام زمان خجالت می کشیم.
جنگروی ادامه داد: البته ما همان لحظه کتیبه هایی را به این دختران می دادیم که روی آن نوشته شده بود این خانه در انتظار مهدی فاطمه است و دعایی را هم که از امام زمان نقل شده به آنان می دادیم؛ همان دعایی که آن حضرت برای بانوان از درگاه الهی اینچنین خواستند خدایا به زنان ما عفت و حیا عنایت بفرما. هنگام دادن این کتیبه ها تاکید می کردیم که اگر می خواهیم یار امام زمان باشیم، باید خود را از هر لحاظ آماده کنیم.









وی با اشاره به حال و هوای معنوی دختران در این موکب ها گفت: به هر یک از دختران، یک روسری متبرک به حرم امام حسین(ع) اهدا می کردیم و زمانی که این دختران مشغول سر کردن روسری یا ثبت دل نوشته ای بر روی تابلوی موکب می شدند، از آنان قول می گرفتیم که هیچوقت روسری را از خود جدا نکنند و همچنین شماره تلفن های آنان را می گرفتیم تا برای برنامه های بعدی با آنان در ارتباط باشیم.
مسئول مجموعه دختران انقلاب افزود: این موکب ها به همت تعدادی از خانواده های شهدا و دختران جوان برپا شد و اگرچه این نوع فعالیت های فرهنگی لازم و ضروری است ولی در کنار این موکب ها، مسئولان مربوطه نیز باید همت کنند و مقدمات چنین فعالیت هایی را در سطح شهر افزایش دهند. چون تجربه ثابت کرده که بسیاری از دختران دل های آماده دارند و می توان آنان را با معارف دینی آشنا کرد.








وی افزود: به همین دلیل معتقدیم باید رعایت حجاب به اندازه یک تخلف راهنمایی رانندگی از عامل بازدارندگی برخوردار باشد و باید یک قانون با بستر اجرایی برای حجاب درنظر گرفته شود. مثلا تا چند سال پیش کسی کمربند ایمنی نمی بست ولی زمانی که طبق مقررات برای آن جریمه ای درنظر گرفته شد، رانندگان از آن زمان کمربند ایمنی را بستند و لذا فرهنگ بستن کمربند با ابزاری مانند قانون در کشور نهادینه شد. برای حجاب نیز باید عاملی بازدارنده وجود داشته باشد تا از اتفاقات نابهنجار جلوگیری شود که این برنامه ها تکمیل کننده کارهای فرهنگی همچون موکب دختران انقلاب است.
ایرنا
انتهای پیام/م