کد خبر: 146039                      تاريخ انتشار: 1401/12/24 - 12:42
گردشگری در ایلام ،
روستای گردشگری زنجیره علیا، زمردی در دل دهستان شباب
 
روستای زنجیره علیا از روستاهای تاریخی و باستانی با جاذبه های بکر طبیعی در دهستان شباب استان ایلام قرار دارد.
 
ایلام : زنجیره علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چرداول در استان ایلام است.این روستا در دهستان شباب قرار دارد. روستای زنجیره علیا یکی از روستاهای قدیمی استان ایلام است و تنگه باستانی زنجیره و امامزاده پیرحسین که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) می باشد، از آثار و یادمان‏های تاریخی و مذهبی آن به شمار می‏روند. تنگه زنجیره در دوران‏های گذشته اهمیت سوق‏الجیشی داشته و در هنگام حملات دشمنان به عنوان مکانی جهت موضع‏گیری دفاعی مورد استفاده قرار می‏گرفته است. قدمت این روستا به بیش از دو قرن می‏رسد. مردم روستای زنجیره علیا به زبان کردی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
هفت اثر تاریخی در این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، این روستا دارای دو خانه بوم گردی است که مهیای پذیرای از گردشگران در این منطقه هستند.
آثار تاریخی این روستا نشان از تمدن تاریخ والای آن است، هفت اثری که در روستا ثبت شدند معمولا از آثار پیش از تاریخ و مربوط به دوره های اسلامی و ساسانی هستند.
این روستا با جاذبه های تاریخی و تفریحی سالانه پذیرای تعداد کثیری از گردشگران است، طاق رستم و تنگه زنجیره مکان های دیدنی این منطقه است.
زنجیره علیا یکی از پرجمعیت ترین روستاهای استان ایلام است که دارای ۹۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ الی چهار هزار نفر به صورت ساکن و نیمه ساکن است.
افرادی که در روستا ساکن هستند که با احداث خانه های بوم گردی نقش خود را در ترویج سنت های دیرینه این روستا به خوبی ایفا کرده اند.
یکی از مشکلات روستا این است که از خروجی روستا تا داخل تنگه هدف گردشگری نیازمند آسفالت و روشنایی است.

تنگه زنجیره
این تنگه در مجاورت روستای زنجیره علیا و در یک کیلومتری شمال آن واقع شده است. تنگ زنجیره در دوران گذشته اهمیت سوق الجیشی داشته و در هنگام حملات دشمنان به عنوان مکانی جهت موضع گیری دفاعی مورد استفاده قرار می گرفته است. محوطه ورودی دره زنجیره که مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران تاریخی پس از اسلام است در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۹۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثاری در دو طرف دره دیده می شود که به طاق رستم موصوف است. در قسمت غربی دره یک اطاقک و در کمی یا بیشتر از آن آثار دیوارهایی به موازات صخره به چشم می خورد. روبروی این آثار در قسمت شرقی دره نیز آثار پی بنا مشخص است و قبلارودخانه زنجیره از میان آن می گذشت ولی متاسفانه الان بدلیل عدم بارندگی کافی آب آن قطع شده است .محوطه اطراف طاق رستم یک محوطه وسیع باستانی و دارای آثار متعددی است که دیوارهای تخریب شده برج دیده بانی مانند دارد و بر تمام منطقه مسلط بوده است که حالت نظامی بودن آن را مشخص می کند. طاق رستم که تاحدودی دیوارهای آن تخریب شده به گفته افراد مطلع احتمالاً مورد استفاده حاکم یا بزرگی قرار می گرفته است. این بنا که بر بالای صخره ای بلند واقع شده و بر تمام دره تسلط دارد کاربرد نظامی داشته و با نگاه اول می توان به حالت دفاعی و حفاظتی آن پی برد.

آسیاب پلکانی

آسیاب پلکانی یکی از بقایای باقیمانده چند آسیاب موجود در تنگه زنجیره است که امروز فقط حدود دو متر از ساختمان این آسیاب باقیمانده است.مصالح مورد استفاده در این آسیاب شامل سنگ و ملاط و گچ می باشد. فاصله این منطقه تا مرکز سرابله ۹ کیلومتر است و نزدیکترین جاده قابل دسترسی جاده مالرو به پشته میوله می باشد.

امام زاده پیر حسین
بقعه امام زاده پیر حسین در تنگه زنجیره علیا و در یک کیلومتری روستای زنجیره واقع شده است. این بقعه دارای گنبدی مخروطی شکل اسـت و دیواره قسمت جنوب و غرب آنرا صخره طبیعی تشکیل می دهند. این بنا چندان تخریب نشده و نسبتا نوساز است. در مورد امام زاده پیر حسین شجره نامه یا اطلاع دقیقی از زمان حیات او در دست نیست و در مورد بقعه و نحوه ساخت آن مردمان روستا چنین اظهار می دارند که قبر امام زاده ابتدا در پناهگاه سنگی که همان صخره ضلع غربی باشد واقع شده بود و هیچگونه ساختمانی نداشته است و با همت خود مردم این بقعه گنبد دار برای امام زاده ساخته شده است. امامزاده پیر حسین در دل کوه خُورمه آرمیده و نوه امام موسی کاظم (ع) است که در نزد مردم از احترام خاصی برخورداراست. بنای امامزاده، یکی از آثار ثبت شده استان ایلام در فهرست آثار ملی ایران است. طبیعت زیبا و بکر اطراف امامزاده، چشمه های زیاد آب شیرین با آب فراوان و آب و هوای معتدل کوهستانی همگی لذت سفر را برای زائران و گردشگران این منطقه دو چندان می کند. درخت توت کهنسال کنار بنای امامزاده، حکایت از تاریخ کهن و سرسبزی این منطقه در گذشته های دور دارد.

غار دره زمین
غاردره زمین که درمسیر جاده خاکی تنگه ودر زیر کوه پشت امام زاده پیرحسین وجود دارد و طبق تحقیقات بعمل آمده مسافت آن تا اسلام آباد غرب ادامه دارد ولی بدلیل عدم اکسیژن کافی تا کنون نتوانسته به انتهای این غار برسد و ظاهرا از بیرون دهانه آن کوچک و لی در درون به اندازه یک نفرایستاده با قد متوسط وسعت دارد.

دره سراب
دره سراب که قبلا بدلیل وجود آب فراوان و چشمه های بی شمار از نقاط زیبا و جذاب در انتهای تنگه روستا می باشد.
که اکنون نیز عشایر روستا در فصول بهار و پائیز دراین منطقه زندگی می کنند.

چک چکه؛
در این قسمت سنگ هایی وجود دارد که بدلیل برخورد آب بصورت قطره ای که از دل کوه بر روی سنگ ها می چکد چاله هایی ایجاد می شود که محلی برای آب خوردن حیوانات وحشی می باشد.

تخت سیل
این منطقه در دشتی وسیع و سرسبز قرار دارد که تخته سنگی پهن و مسطح در بین این دشت وجود دارد و بارانی که درطول سال می بارد بر روی این تخته سنگ بصورت سیلاب جمع می شود و جهت استفاده احشام عشایر و حیوانات عبوری اطراف از آن محافظت می شود و مردم جهت حفاظت از این سیلاب بوسیله چوب های خشک کوچک وبزرگ اطراف آنرا مانند آلاچیق محکم میکنند.

منطقه مشرف به قسمت لوله خشک تنگه زنجیره علیا که از دوکوه روبروی هم تشکیل شده و مردم زیادی درزمان بهار به این منطقه می آیند والبته بدلیل اینکه درختان آن زیاد است در فصل تابستان هم از سایه درختان استفاده جهت استراحت استفاده می شود.

منطقه پشته که در انتهای تنگه زنجیره علیا قرار دارد که باهمت مردم امور عشایری جاده آن تاحدودی بهتر از سالهای قبل شده است ومی توان با ماشین (جیپ،لاندیور،تراکتور،نیسان،پاترول ماشینهایی که قدرت بالایی دارند ) به این منطقه گردشگری بروند و همچنین مکانهای مسطحی برای بازیهای محلی وجود دارد.

منطقه مشهور" چلنگه هر"
که بعد از سراب قرار دارد و دارای داروهای گیاهی وگیاهان قابل خوراک می باشد.

انتهای پیام/*