کد خبر: 149124                      تاريخ انتشار: 1402/03/15 - 08:21
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیر پاسخ داد؛
چرا به 15 خرداد یوم الله می گویند؟
 
در باب ایام الله مصادیق گوناگونی وجود دارد که در آیات و روایات به آن اشاره شده است اما ایام الله در واقع ایامی است که می‌تواند مظهری برای پیروزی جبهه حق بر باطل تلقی شود.
 
از بوشهر؛ قیام خونین ۱۵ خرداد که در پی بازداشت آیت الله خمینی(ره) انجام شد به عنوان واقعه‌ای تلخ در تاریخ ایران قلمداد می‌شود لکن این سوال مطرح است که چرا ۱۵خرداد را یوم الله می‌نامند؟ سوالی که حجت‌الاسلام سید محمدجواد جعفری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دیر به آن پاسخ داده و این مسئله را تبیین می‌کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
برای پاسخ به این سوال باید به خواستگاه یوم الله در کلام امام خمینی رحمة الله علیه مراجعه کرد که در حقیقت همان قرآن کریم است خداوند متعال در قرآن به این اصطلاح در دو جا اشاره کرده است:
1_سوره مبارکه ابراهیم آیه 5فرماید:
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَيٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَذَکِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِکَ لَآيَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُور ؛ٍ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ «ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ» ﻛﻪ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭ ﻭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ «ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺭﺣﻤﺖ ، ﻋﺬﺍﺏ ، ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﺍﺳﺖ» ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻛﻦ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺷﻜﻴﺒﺎﻱ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ «ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ، ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ» ﺍﺳﺖ
2_سوره جاثیه آیه 14 که می‌فرماید : قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا کَانُوا يَکْسِبُونَ ؛ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﮕﻮ : ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ «ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺭﻭﺯ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﺷﻜﺴﺖ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ» ﺍﻣﻴﺪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ، ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ «ﺧﺪﺍ» ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺭﺍ «ﻛﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﺍﺯ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﭘﺎﻙ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻫﺎﻳﺶ» ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻫﺪ .
یقینا نه تنها ایام بلکه تمام مکان ها نیز از آن خداست همانگونه که تمام هستی مال خداست ؛آل عمران /189 وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ... اما باید توجه داشت اگر نقطه خاصی به نام بیت الله و مسجد و خانه خدا نامیده شده؛ و نقطه اخصی به نام کعبه به عنوان بیت الله علم و مشهور گردیده قطعاً به خاطر ویژگی هایی است که در آن قرار دارد.
همچنین عنوان ایام الله یقیناً اشاره به روزهای خاصی است که امتیاز و درخشش ‌فوق العاده‌ای دارند به خاطر حوادثی که در آن ایام مخصوص رخ داده یا رخ می دهد و امر الهی را ظاهر میسازند و در پهنای تاریخ ماندگار گردیده و منشأء حرکت و پویایی و امید و حیات جوامع بشری می گردند که در ایام دیگر این ویژگی ها مشاهده نمی گردد.
از این روی مفسرین قرآن در تفسیر ایام الله احتمالات گوناگونی را مطرح کردند:
۱- برخی معتقدند: مقصود از ایام الله آن زمان هایی است که امر خدا و آیات وحدانیت و سلطنتش ظاهر شده یا ظاهر می شود مانند روز مرگ ؛ که در آن روز قدرت الهی هویدا می گردد و اسباب دنیایی از سببیت و تاثیر ساقط می شوند مانند در روز قیامت که هیچ کس در آن روز مالک چیزی نیست و برای کسی نمی تواند کاری بکند و همه این امور تنها به دست قدرت خداست همینطور ایامی که اقوام پیشینی چون قوم نوح ؛ عاد وثمود در آن ایام به هلاکت رسیدند چون این روزها روزهایی هستندکه قهر و غلبه الهی در آن ایام ظاهر گشته و عزت الهی خودنمایی کرده است.
نکته‌ای که باید خاطر نشان کرد این است که ممکن است روزهای ظهور رحمت و نعمت الهی نیز جزء این ایام باشند البته آن ایامی که نعمت های الهی چنان ظهوری یافته اند که در دیگر ایام به این روشنی ظهور نیافته مانند روزی که حضرت نوح و یارانش بعد از طوفان از کشتی بسلامت فرود آمدند و مشمول سلام و برکات خدا شدند یا روزی که ابراهیم خلیل الرحمان از آتش نمرود نجات یافت .
۲- در برخی از روایات آمده است که مراد از ایام الله سه روز است: روزی که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور می کند، روز رجعت و روز قیامت که در برخی روایات دیگر گفتند مراد از ایام الله روز مرگ و روز ظهور و روز قیامت است
۳-در تفسیر آیه ۵ سوره ابراهیم از امام صادق علیه السلام نقل شده منظور از ایام الله همان نعمت های خداست
۴-ایام الله سنت ها و افعال خداوند است که به صورت نعمت یا عذاب در میان بندگان محقق می گردد در حقیقت این ایام زمان وقوع سنن و افعال خداست
۵-برخی گفتند مراد از ایام الله اشاره به روزهای پیروزی انبیای پیشین و امت های راستین آنهاست و مراد روزهایی است که انواع نعمت های الهی بر اثر شایستگی‌ها شامل حال آنها شد
در پایان باید گفت که مراد از ایام الله همین چند مورد خاص نیست که در روایات و تفاسیر به آن اشاره شده است بلکه اینها برخی از مصادیق ایام‌الله است لذا تمام روزهایی که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر است و مظهر پیروزی حق بر باطل یا ظالم بر مظلوم است ایام الله هستند
بنابراین ۱۵ خرداد یکی از جلوه‌های ایام الله است که در بیان حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به آن اشاره شده است چرا که با انتشار خبر دستگیری حضرت امام در۱۵خرداد ۱۳۴۲مردم از اطراف و اکناف قم به سوی قم هجوم آوردند زمانی که سیل جمعیت از حرم بیرون آمد نیروهای پلیس شاهنشاهی از وحشت جمعیت فرار کردند سپس تجدید قوا نموده و به مردم هجوم آوردند و آنها را به خاک و خون کشیدند و ظاهرا آنها را سرکوب کردند ولی این قیام محدود به قم نگردید و در شهرهای بزرگ مشهد، تهران و ورامین شعله ور گردید و نقطه شروع و عطفی برای آغاز انقلاب اسلامی پدیدار شد که بعدها کاخ ظلم پهلوی را و پایه‌های انقلاب اسلامی را رقم زد.
انتهای پیام/*