کد خبر: 150085                      تاريخ انتشار: 1402/04/05 - 08:12
امام باقر(ع) بنیانگذار مبانی فقهی و اعتقادی شیعه است
 
مدرس دانشگاه در استان گلستان گفت: امام باقر(ع) مبانی فقهی و اعتقادیِ شیعه را بنیان‌گذاری کرد و این مبانی بعدها به‌طور نظام‌مند به‌ وسیله فرزندش امام جعفر صادق(ع) شرح داده شد.
 
از گلستان، مجتبی لشکربلوکی به مناسبت شهادت امام محمد باقر(ع) در یادداشتی نوشت: امام باقر(ع) مأمور گسترش علم بود و طبق اعتقاد شیعیان خداوند به همه امامان امکان و دسترسی به علوم غیبی الهی را عطا فرموده است، اما هر کدام از امامان فراخور موقعیت و ظرف زمان، مأموریتی ویژه داشته اند و مأموریت امام باقر(ع) گسترش علم و دانش در جامعه بود.
مدرس دانشگاه در گلستان افزود: امام باقرالعلوم(ع) مطابق مأموریت شاخص خود در زمان امامت جامعه اسلامی به گسترش علم و دانش پرداخت.
لشکربلوکی تصریح کرد: عبدالملک بن مروان به پیشنهاد امام باقر(ع)، اقدام به ضرب سکه اسلامی کرد، پیش از آن معاملات با سکه‌های رومی انجام می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: ابو جعفر(ع) جنبش علمی به وجود آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید.
وی اظهار کرد: امام محمدبن علی(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی هاشم بود و روایات و احادیث وی در زمینه علم ، دین ، سنت نبوی ، علوم قرآن ، سیره و فنون اخلاق و آداب بدان حد است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به جا نمانده بود.
مدرس دانشگاه در گلستان گفت: درگیری بین امویان و عباسیان بر سر حکومت ، سبب شد تا فشار و نظارت شدید بر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) کمتر گردد و آن بزرگواران بیشترین آرای فقهی ، تفسیری و اخلاقی را در کتب فقهی و حدیثی از خویش بر جای گذارند.
لشکربلوکی ابراز کرد: از این رو راویانی چون محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده‌اند.
وی تصریح کرد: باقرالعلوم(ع) با استدلال‌های کافی عقاید فرقه‌های انحرافی چون خوارج، مرجئه ، کیسانیه و غالیان را رد می‌کرد و میان عقاید اهل بیت با سایر فرق اسلامی مرزبندی نمود .
لشکربلوکی افزود: امام محمد بن علی(ع) با افراد مختلف بر سر فقه اسلامی مناظره‌های مختلفی داشتند که در تمام آنها پیروز و حقانیت و علم خود را ثابت کردند .
مدرس دانشگاه در گلستان ادامه داد: یکی از گروه‌هایی که در دوره امام باقر(ع) در جامعه اسلامی حضور داشتند و تأثیر عمیقی در فرهنگ آن روزگار بر جا گذاشتند، یهودیان بودند، مبارزه با یهود و القائات سوء آنها در فرهنگ اسلامی و انکار مطالبی که باعث خدشه‌دار شدن چهره واقعی پیامبران خدا می‌شد و تکذیب احادیث دروغین و ساخته و پرداخته یهودیان و جلوگیری از رواج اسرائیلیات ، جزء اَهَم فعالیت‌های فرهنگی پنجمین امام بوده است .
وی افزود: تربیت شاگردانی در حد عالم دینی شیخ طوسی شمار اصحاب و شاگردان امام باقر(ع) را که از او نقل حدیث کرده‌اند ۴۶۲ مرد و دو زن دانسته است و در محافل غیرشیعی امام محمد باقر(ع) را از معتمدترین مراجعِ حدیث نبوی می‌دانند. عنوان «ثِقَة» که بالاترین درجهٔ اعتماد به یک محدث است، به او داده شده است.
لشکربلوکی اظهار کرد: آری امام محمد باقر(ع) به ما آموخت که یک مسلمان باید در کنار تقوا و سیر الی الله، اهل علم، مطالعه و اثر باشد و حضوری سازنده و مؤثر در جامعه داشته باشد.
انتهای پیام/*