|
|
|
حفظ هویت دینی با تقویت سواد رسانهای |
|
|
|
یک روانشناس گفت: در عصر تصویر و رسانه، ذهن انسان تحت تأثیر پیامها و تصاویر تولیدشده قرار میگیرد و تنها با تقویت سواد رسانهای و آگاهیبخشی میتوان در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاومت کرد و هویت دینی و اسلامی جامعه حفظ شود. |
|
|
از کرمانشاه - در عصر تصویر و رسانه، ذهن انسان تحت تأثیر پیامها و تصاویر تولیدشده قرار میگیرد و تنها با تقویت سواد رسانهای و آگاهیبخشی میتوان در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقاومت کرد و هویت دینی و اسلامی جامعه حفظ شود.
پارسا درباره نقش تصویر ذهنی در فضای مجازی و تأثیر آن بر عفاف و حجاب اظهار داشت: تصویر ذهنی، ساختار ادراک انسان را شکل میدهد؛ به این معنا که قوه مخیله قادر است تصاویری را پردازش و ترکیب کند و آنها را بهگونهای بسازد که شبیه واقعیت بهنظر برسند.
وی افزود: برای نمونه، اگر از فردی بخواهیم اسب شاخدار را تصور کند، ذهن او تصویری میسازد بدون آنکه چنین موجودی را در واقعیت دیده باشد. بنابراین، چشم تنها ابزار دیدن نیست و خیال نیز میتواند ببیند، بسازد و حتی موجوداتی خلق کند که وجود خارجی ندارند.
این روانشناس تصریح کرد: از اینرو ضروری است بدانیم تولیدکنندگان پیام و تصویر بر چه اساس و با چه اهدافی محتوا را تولید میکنند. رسانهها بهگونهای مهندسی میشوند که مخاطب همان برداشتی را داشته باشد که طراح پیام میخواهد. به همین دلیل، یکی از مهمترین عرصههای هدفگذاری دشمن در سالهای اخیر مسئله حجاب بوده است؛ زیرا حجاب هم نماد هویتی و تمدنی مسلمانان است و هم حکم شرعی و فقهی دارد.
وی ادامه داد: در عصر تصویر، جهان بیش از آنکه با واقعیت روبهرو باشد، با تصویر واقعیت مواجه است. حجاب برای زن مسلمان تنها پوشش نیست؛ نماد هویت، کرامت و مرزبندی در برابر نگاه ابزاری به زن است. همانگونه که پرچم یک کشور صرفاً پارچه نیست، حجاب نیز تنها پارچه نیست؛ بلکه پرچم عفت و نشانهای از هویت دینی است و زن محجبه با ظاهر خود اعلام میکند شخصیت او مقدم بر جسم اوست.
پارسا خاطرنشان کرد: استعمار نو سالهاست با استفاده از هنر و رسانه به حجاب زنان حمله کرده است. زن را ابزار تبلیغ، تجارت جنسی، رقابت زیبایی و مصرفگرایی آرایشی قرار داده و سبک زندگی غربی را ترویج داده است. نتیجه این روند در برخی جوامع، فروپاشی خانواده، افزایش روابط خارج از چارچوب، تولد فرزندان نامشروع، رشد طلاق، رواج بیبندوباری و کاهش ارزش انسان تا سطح غریزه بوده است.
این روانشناس افزود: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کردهاند که مشکل ما تبادل فرهنگی نیست، بلکه تهاجم فرهنگی است. امروز غرب حتی نخبگان ما را بهگونهای تربیت میکند که همانند خودشان فکر و عمل کنند. همانطور که ماهی در تور احساس آزادی میکند اما اسیر است، برخی افراد نیز بدون آنکه بدانند در دام مهندسی ادراک رسانهای دشمن گرفتار شدهاند.
پارسا با اشاره به شرایط موجود گفت: جنگ امروز، جنگ شناختی است؛ جنگی برای تخریب نظام فکری، ارزشی و هنجاری جامعه. دشمن میکوشد استانداردهای بصری ذهن انسان را تغییر دهد، زیرا با تغییر این استانداردها، سبک زندگی و اولویتها نیز تغییر خواهد کرد. زمانی که زنان انرژی خود را به جای تربیت نسل و آرامش خانواده صرف رقابت ظاهری میکنند، یعنی استانداردها به نفع نگاه مصرفگرایانه تغییر یافته است.
وی افزود: دشمن در حوزه حجاب موفق بوده زیرا تصویرسازی کرده است. تصویر قدرت مغالطه دارد و آنچه انسان میبیند همیشه همه واقعیت نیست، زیرا حقیقت در ذهن پردازش میشود. به همین دلیل پوشش اسلامی را به نماد موفقیت یا شکست نظام تبدیل کردهاند. بیتفاوتی نسبت به رشد بدحجابی میتواند پشتوانه اجتماعی نظام را تضعیف کند و اعمال قانون بدون فعالیت فرهنگی عمیق ممکن است نتیجه معکوس ایجاد کرده و شکاف اجتماعی را افزایش دهد.
این روانشناس تصریح کرد: حجاب از ضروریات دین و نماد مسلمانی است و حتی در نگاه غیرمسلمانان نیز نشانه دینداری تلقی میشود. همه فقهای شیعه و اهل سنت بر وجوب پوشش سر و بدن زن اتفاق نظر دارند و اختلافات تنها در محدوده چهره و کفین مطرح شده است. همانگونه که شهید مطهری میفرماید: «حیا و پوشش تدبیری است که خود زن برای حفظ ارزش و موقعیت خویش به کار میگیرد.»
وی افزود: زن با فطرت الهی خود میداند که نباید خود را رایگان در معرض نگاهها قرار دهد؛ حیا ارزش و جایگاه زن را بالا میبرد و پوشش مقدمه حفظ این حیا است. حجاب امری فراتر از زمان و مکان است و حیا حالتی درونی در برابر نگاه خداوند متعال محسوب میشود.
لیلا پارسا در پایان گفت: تأکید من بر اهمیت عفاف و حجاب، تأکید بر حفظ هویت دینی و فرهنگی جامعه است. امید است در نشستهای آینده نیز بتوانیم ابعاد دیگری از این مسئله مهم را بررسی کنیم.
انتهای پیام/* |