کد خبر: 193209                      تاريخ انتشار: 1403/02/25 - 12:20
جشنواره ملی گل غلتان نوزادان در امیریه دامغان+ فیلم
 
جشنواره ملی گل غلتان نوزادان در شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان برگزار شد.
 
به گزارش خبرگزاری زنان ایران، استان سمنان؛ پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان با شرکت بیش از ۱۰ هزار نفر از علاقه‌مندان و گردشگران و با حضور استاندار سمنان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استانی سمنان و جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی در محل بنای تاریخی ارگ سپه‌سالار و عمارت دختر ناصرالدین‌شاه شهر امیریه، پایتخت گل غلتان ایران از توابع شهرستان دامغان برگزار شد.
این جشنواره طی سه روز و با برنامه‌های آیینی، سنتی و شاد برگزار شد، افزود: گل غلتان نوزادان، گلاب‌گیری، اجرای استندآپ کمدی، ترانه‌سرایی، برگزاری مسابقات شاد و متنوع، اجرای گروه نوای دل، گروه ستارگان کویر، اجرای برنامه‌های طنز، اجرای بازی‌های بومی و محلی، اجرای موسیقی محلی گروه آیین زندگی سوادکوه، پخت نان تنوری و کرباس‌بافی همراه بود.
سالانه هزاران نفر از هم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند.
خانواده نوزادان از ۱۰ استان سمنان، گلستان، مازندران، تهران، قم، اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس و کرمان برای شرکت در این جشنواره میهمان مردم این شهر بودند.
آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.