کد خبر: 193517                      تاريخ انتشار: 1403/02/31 - 12:30
استاد حوزه های علمیه ساوه عنوان کرد
شهدای خدمت؛ افرادی بودند که خود را موظف خدمت به مردم می دانستند
 
استاد حوزه های علمیه ساوه گفت: شهیدان حادثه اخیر جزء نوادر افرادی بودند که خود را مسئول سر و سامان دادن جامعه اسلامی و بلکه بشری می دانستند.
 
از استان مرکزی شهرستان ساوه؛ حجت الاسلام رضا سالاری از اساتید حوزه های علمیه ساوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان گفت: اینگونه حوادث از چند جهت قابل ملاحظه است، جهت اول اینکه خودشان که مزد و پاداش کارشان را می‌گیرند. روایت معروفی که سکونی به نقل از امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کند؛ چنین افرادی نباید در منزل و فراش بمیرند و اگر نه با دیگران چندان تفاوتی ندارند»
وی بیان کرد: شهادت اوج تفضل الهی است که خداوند به بندگان خاصش دارد و آیت الله رئیسی از این امر مستثنی نبود.
سالاری عنوان کرد: جهت دیگر خدمتگزاری‌ایشان است که از نظر فرهنگ اسلامی، هنری است که نصیب همگان نمی‌شود.
وی در ادامه روایاتی در این خصوص بیان کرد: پیامبر(ص) فرمود؛ عابدترین مردم آن کسی است که نسبت به مردم خیرخواه‌تر از دیگران باشد و سودش به مردم برسد. همچنین منقول است یکی از صحابه نزد رسول‌الله (ص) رفت و عرض کرد می‌خواهم بهترینِ مردم باشم، چه کنم؟ آن حضرت در پاسخ او فرمودند: بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر برسد.

استاد حوزه علمیه ساوه تصریح کرد: در روایت دیگری آمده است؛ شخصی امام سجّاد (ع) را شبانه با باری بر دوش دید و پرسید: آقا کجا می‌روید؟ امام فرمودند که به مسافرت می‌روم. روز بعد امام را دید و با تعجّب پرسید که شما بنا بود به مسافرت بروید. چه شده؟ آن حضرت نیز فرمودند: آری، به سفر آخرت مشغول بودم و برای فقرا و تهیدستان غذا می‌بُردم.
وی با اشاره به جهت سوم گفت: جهت سوم وظیفه همگانی است که مطابق فرمایش گهر بار رسول اکرم (ص) کسی که در هر صبحگاهی به امور مسلمانان همّت نگمارد و در‌اندیشه کار‌های آنان نباشد از آن‌ها نیست، و کسی که بشنود مردی فریاد می‌زند و کمک می‌طلبد و به او کمک نکند مسلمان نیست. این وظیفه را فقط برخی از افراد در برابر آن خود را موظف می‌دانند و غالب مردم نسبت به آن بی‌تفاوتند.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: به نظر می‌رسد که شهیدان حادثه اخیر جزء نوادر افرادی بودند که خود را مسئول سر و سامان دادن جامعه اسلامی و بلکه بشری می دانستند و پست‌های دنیوی خود را مصداق این نصیحت امام علی (علیه‌السّلام) میدانستند که به یکی از کارگزارانش نوشت: همانا مسئولیت (و منصب) تو، طعمه و شکار نیست، بلکه بار‌امانتی در گردن تو است.
سالاری با اشاره به جهت چهارم اینگونه حوادث گفت: خلائی است که بر اثر شهادتشان ایجاد می‌شود، که قابل جبران نیست. انشاءالله خداوند متعال آن‌ها را در اعلی علیین جای داده است و شهادتشان را موجب رشد و تکامل جامعه بشری و بالاخص جامعه اسلامی قرار دهد.
خبرنگار: آسیه ولدخانی